Bujin Bujin (inaczej War Gods, Bogowie Wojny) to archetyp skoncentrowany na potworach typu LIGHT lv i rank 4. Od 3 dodatków (Judgment of the Light, Shadow Spectres, Legacy of the Valiant) otrzymuje solidny support. W dodatku następny tj. Primal Origins (PRIO) przyniesie kolejne nowości.
Postacie z kart wywodzą się z japońskiej mitologii. Można je określić jako byty energii otoczone zbroją.
Sercem całej talii są potwory typu Beast-Warrior (jako ciekawostka: każdy z nich przypomina zarysem i powiązaną barwą postać z YuGiOh GX). Każdy z tych potworów ma powiązanego ze sobą XYZ rank 4 oraz zestaw relikwii. Wszystko to oparte na bóstwach mitologii Shinto.
Główną strategią podczas grania tą talią jest wyszukiwanie Bujingi (relikwii). Dzielą się one na dwie grupy:
- odpalające swoje efekty z grave: Beast'y
- hand trapy: Winged-Beast'y
Oferują odpowiedź na większosć sytuacji jakie można napotkać w grze. Od ochrony przed zniszczeniem potworów po negacje efektów targetujących i pokaźny boost ataku.
Talia jest względnie wolna i w dużym stopniu polega na używaniu Normal Summonu w celu zdobywania stopniowej przewagi (zwykle efekt ją dający odpala się w EP). Obecność kilku Beast-Warriorów na polu znacznie przyspiesza zyskiwanie przewagi, a już szczególnie w sytuacji wezwania XYZ'a. Celem jest przygotowanie toolbox'a w grave, co pozwala czuć się w miarę bezpiecznie, a jednocześnie przygotowanie się na zadawanie poważnych obrażeń przeciwnikowi.
Karty z archetypuJeśli z grubsza wiesz jak działają poszczególne karty przeskocz tę sekcję! Skupiam się jedynie na kartach grywalnych.
Beast-WarrioryBujin YamatoSerce tej talii. Głównym celem przy niemal każdej grze jest wstawienie go tak szybko jak to możliwe. Jest to spowodowane faktem, że jego efekt działa samodzielnie i nie zależy od dodatkowych czynników. Staty może nie wyglądają porażająco ale w zestawieniu z supportem potrafi samodzielnie wygrywać gry.
Jego efekt jest opcjonalny, jednak można go użyć tylko i wyłącznie w EP. Dlatego użycie przez oppa
Effect Veilera na nasz główny budyń nic nie daje. Yamato po prostu wyczekuje faktu obowiązkowego zakończenia negacji efektu veilera i robi swoje.
Efekt pozwala nam dobrać na kartę DOWOLNEGO potwora z archetypu (w tym jego samego), a następnie zrzucenie dowolnej karty z ręki na grave. Jak łatwo zauważyć na rękę dobieramy najczęściej
Bujingi Crane lub kolejne kopie Beast-Warrior'ów, a na cmentarz wysyłamy karty, które tylko tam działają.
Karta bazuje na postaci legendarnego księcia Yamato Takeru. Sylwetką przypomina Jaden'a Yuki.
Bujin MikazuchiKolejna bardzo ważna postać tego decku. By realizować swoje efekty musi utrzymywać się na polu. Tylko wtedy, gdy w danej turze podczas gdy się go kontroluje został zrzucony z ręki na grave dowolny Bujin możemy w EP searchować dowolny archetypowy spell/trap. W przeciwieństwie do
Bujin Yamato, który setuje nam grave i rękę, on generuje plusy (i to nie byle jakie). Głównymi celami efektu są:
Bujincarnation,
Bujin Regalia - The Sword.
Dodatkową zaletą jest fakt, iż w sytuacji gdy nasz dzielnie utrzymywany na polu Beast-Warrior Bujin polegnie, ten automatycznie zastępuje go na służbie. Oczywiście może też zastępować drugą kopie siebie samego.
Ponownie jego efekty są opcjonalne. Różnica w stosunku do poprzednika polega na fakcie, że efekt searchujący może również zostać odpalony w rundzie przeciwnika. Dzieje się to m.in. w momencie użycia
Bujingi Crane, czy też zrzucenia Bujina przez użycie takich kart jak
Divine Wrath, czy
Raigeki Break.
Bywają sytuację, że przez kilka tur nie robimy nic poza aktywowaniem w EP efektu Yamato i Mikazuchiego tylko po to by nazbierać arsenału. To najgorsze na co może pozwolić sobie nasz przeciwnik.
Karta wzorowana jest na postaci Take-Mikazuchi, boga piorunów z mitologii Shinto. Sylwetką przypomina Chazz'a Princetona.
Bujin ArasudaPodobnie jak
Bujin Mikazuchi może zostać specjalnie przyzwany, z tą jednak różnicą, że reaguje na banish potwora ze swojego archetypu. Grana w co najwyżej 1 sztuce i często pomijana przy budowaniu talii.
Imię Arasuda pochodzi od słowa Utaarasuda, nazwy lokacji mieszczącej główną kaplicę boga Tsukuyomi. Ta postać przypomina sylwetką Bastiona Misawę.
Bujin HirumeSzybsze tworzenie XYZ, beater, ciekawy (choć rzadko wykorzystywany efekt zrzutu z reki kart). Uaktywnia nam
Bujincarnation i generalnia must have w Bujin decku.
Postacią swją przypomina Alexis Rhodes z YGO GX. Jej nazwa to jedno z imion boginii Amaterasu.
Relikwie, Winged-Beast'y czyli nasze Hand TrapyBujingi CraneLIGHT Winged-Beast
1600/300
During damage calculation, when a "Bujin" Beast-Warrior-Type monster you control battles an opponent's monster: You can send this card from your hand to the Graveyard; the ATK of your battling monster becomes double its original ATK during damage calculation only.
Archetypowy
Honest. W dodatku searchowalny. Podobnie jak
Limiter Removal podwaja atak (oryginalny i tylko na czas DMG calculation). Zawsze chcemy mieć go w ręcę. Podobnie jak
Honest wzbudza psychologiczny strach u przeciwnika przed atakowaniem, czy też wprowadza element zaskoczenia. Dodatkowo można łączyć jego efekt z wspomnianym aniołem (Crane jako chain link 2) by zadać jeszcze większe obrażenia.
Bardzo ważną i przydatną właściwością jego efektu jest fakt, że podwaja on ORIGINALNY atak naszego Beast-Warriora. Neguje to na czas kalkulacji wszystke wcześniejsze modyfikacje ataku a więc:
Forbidden Lance,
Black Garden itp. Wadą jest też utrata bonusów płynących z takich kart jak
Fire Formation - Tenki. Po kroku kalkulacji obrażeń ATK potworwa wraca do jego oryginalnej wartości. Zapomina on wcześniejszych zmian.
Karta wywodzi się od Ame-no-Habakiri, nazwy legendarnego miecza Susanoo.
Niestety nie ma więcej naprawdę wartych uwagii relikwii. Niektórych może zainteresować
Bujingi Peacock jednak jego restrykcje utrudniają znacznię grę.
Relikwie Bestie - czyli trapy/spelle działające z cmentarza.Bujingi Hare Królik
Do czasu pojawienia się tej karty Archetyp był bardzo podatny na karty takie jak
Bottomless Trap Hole,
Torrential Tribute i
Mirror Force. Teraz to sie zmienia dzięki temu, żę króliczek jest po prostu uniwersalny. Sam fakt, że jego efekt jest quickiem otwiera przed deckiem nowe możliwości. Chroni przed zniszczeniem w walce, przez efekt, jest chainowalny! Jedynym warunkiem aktywacji jest posiadanie w polu Bujina Beast-Warriora (co nie oszukując się zbytnuo nie jest niczym nadzwyczajnym w tej talii. Jedyną wadą jest chyba fakt, że nie możemy odpalić jego efektu w dmg step (ale to już zrozumiałe). Jest to niemal zawsze pierwszy cel jaki chcemy zrzucić na cmentarz.
Karta oparta na Kusagusa-no-Mono-no-Hire, jednym ze skarbów Japonii, szaliku (a może apaszce).
Bujingi Turtle Żółw (włóż od tyłu)
Główny cel efektu
Bujin Yamato przed pojawieniem się królika. Uzupełnia wspomnianego biegacza o ochronę przed efektami targetującymi (czyli niemal wszystko przed czym zając nie ochroni, a więc
Compulsory Evacuation Device,
Ryko, Lightsworn Hunter,
Mind Control). Niestety efekt nie może zostać użyty w damage stepie. Warto zwrócić uwagę na fakt, że żółwik chroni wszystke potwory z archetypu a nie tylko Beast-Warriory. Negacja następuje na stałe, więc w starciu z
Fiendish Chain powstrzymuje jego efekt na stałe, sprawiając że pozostaje w polu martwy tylko zawadzając przeciwnikowi.
Ciekawym zagraniem często denerwującym przeciwnika jest użycie żółwia jako materiały choćby dla
Bujintei Susanowo przy grave bez żółwia. Aktywujemy efekt odczepiając go, opp używa
Effect Veilera, a my w pełni legalnie negujemy jego targetujący efekt włąśnie odczepionym pancernym. Przeciwnik widząć możliwośc takiej sytuacji powinien użyć Veilera od razu na przyzwanie naszego XYZa.
Karta oparta na Hetsu Kagami, jednego ze skarbów Japonii, lustra.
Obecnośc na cmentarzy żółwia i królika znacząca ogranicza możliwości przeciwnika (o ile nie niweluje ich całkowicie). Wywiera pewną psychologiczną presję, która potrafi doprowadzić do Scoop Phase. Tak samo decyzja o atakowaniu naszych Beast-Warriorów wiąże się z ryzykiem oberwania z
Bujingi Crane, a to boli.
Bujingi QuilinArchetypowy likwidator wszelkich face-upowych zagrożeń. Umożliwia usunięcie kart do któych nie zawsze możemy dobrać się w konwencjonalny sposób (
Colossal Fighter), czy też wszelkiej maści continuous trapów/spelli. Przy użyciu efektu Yamato nie ma jednak pierwszeństwa w byciu zrzuconym na cmentarz. Głównie dlatego, że jego efekt jest typu Ignition, a więc Spell Speed 1.
Karta oparta na Kusanagi-no-Tsurugi, mieczu, jednym z trzech Imperialnych Regalii Japonii.
Bujingi Centipede Stonoga
Podobnie jak Quilin jest to karta Ignition, z tą różnicą, że pozwala niszczyć dowolnego S/T (a nie tylko face-up). Można go określić jako theme'ow
Mystical Space Typhoon. Szczególnie w grze 2 i 3 może być bardzo przydatny. Często jednak rozważany jako opcja side'owa.
Karta opartna Hachi-no-Hire, jednym ze skarbów Japonii, szaliku.
Bujin - Zaklęcia i PułapkiBujincarnation Nie bez powodu nazywana często największym brokenem tej talii. Searchowalny przez
Bujin Mikazuchi stanowi narzędzie zniszczenia. Warunek aktywacji przed LVALem był czasem cięzki do spełnienia i sprawiał, że przez kilka tur karta bywała deadem. Jednak pojawienie się
Bujingi Hare zmieniło wszystko.
Potrzebujemy:
- min. 1 pota na polu przeciwnika
- 0 potów u nas
- Bujina na cmentarzu
- Bujina na banishu
Restrykcja:
- przyzwanych potów można użyć tylko do określonych typów XYZów (boo hoo
)
Brzmi poważnie, jednak w tej talii obecnie nie jest to nic trudnego do przygotowania (często wystarczy 1 tura). Odpalamy najczęściej gdy przeciwnik już nie ma czym odpowiadać. Nawet jeśli jednak wpadniemy powiedzmy w
Torrential Tribute odpalamy drugą kopię, robimy XYZ i zamiatamy po grę. Karta pozwala nam też recyklować banishowane króliki, żółwie itp itd. Jest to karta, którą w trudnej chwili chcemy pociągnąć z topa. Grana wcześniej w 1 sztuce teraz już praktycznie zawsze grana na 2, a czasem nawet na 3 kopie.
Cele, w które możemy krzyżować: m.in:
Bujintei Susanowo i inne z archetypu,
Constellar Omega (i czemu potem nie w
Constellar Ptolemy M7. a potem nawet
Gaia Dragon, the Thunder Chargera),
Diamond Dire Wolf,
Brotherhood of the Fire Fist - Tiger King i rzadko ale zawsze jako opcja:
Ice Beast Zerofyne. Mamy też dostęp do
Castel, the Skyblaster Musketeer, który to jako, że jest Winged Bestem także jest świetnym rezultatem użycia karnacji.
Karta obrazuje przeobrażenie
Bujin Yamato w
Bujintei Susanowo.
Inne karty supportująceBrotherhood of the Fire Fist - BearDlaczego?
Fire Formation - Tenki. Uzupełnia brak możliwości Bujinów do niszczenia setniętych potworów. Umożliwia awaryjne wyszukanie Yamato, a także umożliwia XYZ w
Bujintei Kagutsuchi.
HonestBo 3 Crane'y to czasem za mało. Argumentem jest na pewno to, że deck jest praktycznie pure LIGHT. Nie grać Honesta to grzech. W połączeniu z wieloma atakami
Bujintei Susanowo daje możliwość często game ending damage'u. Można do niego chainować
Bujingi Crane co dodatkowo zwiększa siłę atk (ważne,
Honest koniecznie musi być aktywowany jako CHAIN LINK 1, a
Bujingi Crane jako 2. Dlaczego? Crane ustawia atak, wiec byłby w stanie zresetować boost Honesta jeśli uźyte niepoprawnie).
Fakt, że Bujiny to jednak deck kontrolny i dość powolny konieczne jest granie wielu stapli takich jak:
Mystical Space Typhoon,
Bottomless Trap Hole,
Solemn Warning,
Dimensional Prison i
Fiendish Chain. Dodatkowo karty warte uwagi to:
Fire Formation - TenkiPodnosi konsystencje. Umożliwia dostęp do
Bujin Yamato zawsze kiedy trzeba. A jak już go mamy to lecimy po
Bujin Mikazucho. Dodatkowy boost atk uzupełnia ich względnie mały atak.
Pot of DualityNie polegamy na special summonie. A podnoszenie konsystencji w tym decku zawsze w cenie.
Upstart GoblinStandardowo: Uszczuplanie talii i szybszy dostęp do kart, których potrzebujemy. Ze względu na dużą ilość kart, które chcemy wpakować w talię często brakuje już na tę karte miejsca.
Foolish BurialZrzucamy dowolną relikwię z talii. Przygotowujemy sobie odpowiedź na sytuację w polu.
Forbidden LanceDodatkowe zabezpieczenie naszego Yamato.
Bujingi Crane i tak resetuje utracony atak zwiększając grywalność tego spella. Dodatkowym zabezpieczeniem jest granie
Trap Stun i
Seven Tools of the Bandit.
Kaiser ColosseumW Bujinach można wykorzystywać tę kartę bardzo efektywnie. Najczęścij siedzimy z 1 potem w polu blokując przewnikowi praktycznie wszystkie bardziej skomplikowane zagrania. Dodatkowo komplikujemy mu życie.
Vanity's EmptinessPonownie: nie potrzebujemy tak bardzo Special Summonu. Emptiness blokuje zagrania przeciwnika. Blokuje wiele zagrań. Sprawia, żę czujemy się bezpiecznie. W dodatku Yamato sprytnie omija restrykcje Emptinessa, ponieważ searchuje na rękę, a potem zrzuca z ręki kartę nie powodując jednocześnie zniszczenia cennego trapa.
Black GardenNiesamowita karta, dająca talii opcje na OTK i dodatkowe denerwowanie przeciwnika. Sam fakt halvowania ataku bujiny niewiele boli ze względu na reset przyznawany po użyciu
Bujingi Crane.
Bujintei Susanowo + 2 toksy u przeciwnika i 2
Bujingi Crane w ręku = 8000dmg! Drugi efekt tej karty także w tej talii można śmiało używać ze względu na mnogość celów z atakiem 1600 i 2400. Obecnie nie ma już miejsca na tę kartę w talii. Pozostaje jako ciekawostka.
Najwięksi czyli nasze Bujintei XYZyBujintei SusanowoBoss naszego decku, najczęściej widziany pot z extra decku. Umożliwia nam zarówno efekt searchujący DOWOLNEGO bujina jak i efekt a'la
Foolish Burial dla tych samych kart. Smaku dodaje jego continuous efekt: może atakować każego potwora na polu z osobna w jednym BP. Praktycznie sam jest w stanie pozamaiatać poty przeciwnika, zadać pokaźny damage i jest chroniony przez relikwie z cmentarza. Wording jego efektu jest o tyle ciekawy, że dopiero w resolve wybieramy co chcemy zrobić umożliwiając nam działanie pod blokadą takich kart jak:
Mistake czy
Macro Cosmos. Potwór dosłownie sieje zniszczenie szczególnie gdy po zneutralizowaniu backrowu przeciwnika przyzwiemy go po użyciu
Bujincarnation.
Jak wspomniałem może on atakować każego potwora z osobna, nawet takiego, który pojawił się na polu już w czasie trwania BP.
Potwór opartny na Susanoo, bogu sztormów, burzy i morza Shinto. To
Bujin Yamato ukazany na
Bujincarnation wyposażony w
Bujingi Quilin,
Bujingi Wolf,
Bujingi Turtle,
Bujingi Crane i
Bujingi Ophidian.
Bujintei KagutsuchiPrzyzywany względnie rzadko beater. Rzadko bo z reguły chcemy utrzymać w polu Yamato i Mikazuchiego by searchowac, searchowac i jeszcze raz searchować. Zdecydowanie potwór używany by przypieczętować zwycięstwo, aczkolwiek jego efekt chroniący przed zniszczeniem znacząca potrafi utrudnić zycie. Coraz częściej grywany w Fire Fistach (z tą róźnicą, że nie dają mu one boosta za mill 5 kart). Z dobrze ustawionym cmentarzem może być czołgiem nie do powstrzymania.
Trzeba pamiętąć, że
Bujingi Crane resetuje bonus uzyskany z millowania.
Karta oparta na Kagutsuchim, bogu płomieni Shinto. To
Bujin Mikazuchi wyposażony w
Bujingi Ibis,
Bujingi Crow,
Bujingi Boar and
Bujingi Centipede.
Bujintei TsukuyomiKarta dość rzadko pojawiająca się w polu ale efekt umożliwia nam zrzut zalegającej relikwii i dobranie nowych 2 kart.
Karta oparta na Tsukuyomi, bogu księżyca w Shinto. To
Bujin Arasuda wyposażony w
Bujingi Swallow,
Bujingi Fox,
Bujingi Hare and
Bujingi Peacock.
Bujinki AmaterasuCiekawy efekt, jednak składanie jej z 3 level 4 oznacza, że i tak już wygrywamy i szkoda na nią miejsca w extra decku.
Inne opcje na XYZ. Mamy dostęp praktycznie do wszystkch generic rank 4 co daje nam możliwość przygotowania naprawdę wszechstronnego extra, w tym:
Castel, the Skyblaster MusketeerDiamond Dire WolfStarliege PaladynamoAbyss DwellerGagaga CowboyMaestroke the Symphony DjinnNumber 50: Blackship of CornPhoton PapilloperativeEvilswarm Exciton KnightNumber 101: Silent Honor ARKSide DeckBujiny mogą spokojnie side'ować karty, które praktycznie wyłączają talię niektóych przeciwników. Mowa tu o kartach takich jak
DNA Surgery,
Gozen Match,
Royal Prism, często mainowane
Vanity's Emptiness,
Kaiser Colosseum. Przydatne bywają także
Mind Crush,
Debunk,
The Transmigration Prophecy,
D.D. Crow.
DNA SurgeryExtra wzmianka o tej karcie ze względu na jej przydatność. Fakt, że psuje życie Noble Knightom, Geargii czy Prophecy to jedna kwestia. Zmiana typu potworów na Beast-Warrior odblokwuja nam multum nowych opcji. Nagle każda relikwia na cmentarzu czy w ręce może zostać użyta przy dowolnym Bujinie w polu. Pamiętajmy, że jeśli w grze mamy kilka
DNA Surgery, aktywny jest efekt tego ostatnio użytego.
Kontry na BudyńBujiny cierpią z powodu faktu, że wiele kart używanych do tej pory jako kontry na inne talie mogą skrzywdzić i ten deck poważnie.
Zacznijmy od tych, które nie pozwalają szukać relikwii:
Mistake,
Skill Drain,
Dimensional Fissure,
Macro Cosmos,
Imperial Iron Wall (w końcu kosztem użycia relikwii jest banish),
Soul Drain,
Mind Drain. Jedną z najlepszych kontr jest oczywiście
Light-Imprisoning Mirror, który wyłącza większość zagrań Bujinów, a które usunąć inaczej jak przez użycie MST.
Ważna kwestia: mając
Bujingi Centipede lub
Bujingi Quilin jako XYZ materiał przy
Dimensional Fissure możemy śmiało odpinać (w koncu wtedy materiał trafia na grave) i niszczyć to ustrojstwo.
Dobrze jest też grać
Divine Wrath,
Debunk i
Mind Crush jako skuteczne kontry na zagrania. Dodatkowym atutem pierwszych dwóch jest fakt, że to Counter Trapy.
Przykładowe Decklisty:Przed wydaniem LVAL:
T32 YCS Turin - Dustin Sembach
T16 Tulsa Regional, Oklahoma - Bryan ?
T8 WCQ El Salvador - Self Knenguez
1st Place Rochester Regional - Matt Pelletier
2gie miejsce Brzeg BOLT 2 ;], czyli moja
UZUPEŁNIĘ JAK ZNAJDE PLIK DZIŚ
Przykładowe decklisty obecne: