Mermail
Mermail (a właściwie kombinacja archetypów Mermail i Atlantean) to dobrze znany wszystkim deck, który zadebiutował po wyjściu "Abyss Rising" i "Realm of the Sea Emperor Structure Deck". To jeden z najpotężniejszych combo decków w historii Yu-Gi-Oh! o czym świadczyć mogą zarówno jego pozycja na przestrzeni lat w YCS Hall of Fame jak i ilość hitów na banliście (czasem bardziej, czasem mniej trafionych) jakich ten deck doświadczał. Meta post DUEA nie była dla niego zbyt łaskawa. Osłabione hitami Rybki nie nadążały za stabilniejszymi Shaddollami, Nekrozami, BA czy też Tellarknightami. Zeszłoroczna lipcowa banlista uwalniająca Dragoonsy z klątwy 1 sztuki poprawiła humor starym wyjadaczom, którzy jednocześnie śledząc nowości z dalekiego wschodu zdawali sobie sprawę, że wystarczy już tylko jeden czynnik, by Mermaile mogły znów pokazać pazur. Ten czynnik- iście książęcy- pojawił się w ostatnim dodatku "Breakers of Shadow" i to w bardzo przyjemnych okolicznościach- zeszłorocznej banlisty listopadowej, która zrównała z ziemią decki post DUEA jak i niespodziewanej Adjusted banliście hamującej zapędy nowych Pendulum-morderców.
Mermail na przestrzeni lat pomimo bycia klasycznym combo deckiem wielokrotnie zmieniał proporcje samych Mermaili, Atlanteanów, brakiem bądź obecnością Genex Engine'u etc. Obecnie w stopniu niemal identycznym jak na samym początku jest nastawiony na szybkie OTK. Najważniejszą kartą w decku jest wspomniany już "czynnik"-
Neptabyss, the Atlantean Prince. Książe jest naszym głównym zarządcą pozostałych Atlanteanów, które wysłane przez niego na grave odpalają swoje efekty i jednocześnie dodaje nam Atlanteana do ręki. Jest to o tyle uniwersalne, że dzięki niemu nie możemy narzekać na pustą ręke i jednocześnie do minimum możemy zredukować liczbę "małych Mermaili", które do tej pory były niemal niezbędne do rozkręcania poszczególnych części naszych combosów. Targetem numer jeden do zrzutu przez księcia jest
Atlantean Dragoons- doskonały floater, któremu Konami w całej swej wspaniałomyślności zapomniało dopisać "once per turn" co skrzętnie wykorzystujemy. Dragoonsy szukają nam dowolnego Sea Serpenta na czele z głównym beaterem
Mermail Abyssmegalo, który wchodzi tutaj niemal za darmo, może atakować dwa razy i wyszukuje nam przy summonie themowego spella/trapa- w tym przypadku
Abyss-scale of the Mizuchi, którym equpiujemy samego Megalo, by przebijać się przez największe beatery i zabierać oppowi resztki chęci do dalszej gry. Pozostałe Mermaile i Atlanty czują się świetnie zarówno jako materiale discardu jak i potki mogące wejść normalnie w pole-
Atlantean Heavy Infantry czyści nam pole i daje dodatkowy summon głównie Divy/Księcia,
Atlantean Marksman czyści przede wszystkim backrow i wzmacnia nasze OTK,
Mermail Abyssgunde to wskrzeszarka naszej Mermailowej ferajny, a
Mermail Abysspike to nasz mini-Dragoons, który pewniej czuje się na polu niż na cmentarzu. Będąca w 1 sztuce
Deep Sea Diva, oraz
Mermail Abyssteus jeszcze szybciej pozwalają nam dokopać się do Księcia, dodatkowo ten drugi ze względu na swój śmieszny koszt przywołania jest przyjemnym materialem pod rank 7. Pojedyncza
Moulinglacia the Elemental Lord to kolejny łatwy do wpuszczenia beater wyjątkowo brzydzący się bogactwem przeciwnika na ręce i uszczuplający ją przy summonie.
Spelle to niemal standardowy zestaw
Upstart Goblin uszczuplający nam deck;
Raigeki +
Dark Hole tworzące nam czyste pole do zakładania OTK;
Forbidden Chalice, który pomaga nam zarówno gdy targetujemy nim Megalo, jak i gdy taregtujemy nim stworki oppa stallujące się, bądź odporne na zniszczenie;
One for One to kolejny sposób na szybkiego Neptabyssa w polu;
Instant Fusion to oczywiście
Elder Entity Norden będący jednokartowym rank 4 na czele z
Abyss Dwellerem niemal stworzonym do tego decku. Trapy obecnie w dość znaczący sposób spowalniają nasze combosy stąd też buildy zawierające w sobie
Abyss-sphere, lub
Abyss-squall + Solemnowy zestaw są bardzo rzadko spotykane.
Extra deck w Mermailu to ww. Noden + zestaw rank 4 (Dweller,
Diamond Dire Wolf,
Castel, the Skyblaster Musketeer etc.), rank 7 (themowy floodgate
Mermail Abyssgaios,
Red-Eyes Flare Metal Dragon,
Number 11: Big Eye,
Mecha Phantom Beast Dracossack), oraz synchro wszelkiej maści na czele z
Tatsunoko znacząco ułatwiający nam wprowadzenie
Trishula, Dragon of the Ice Barrier, poza tym
Gungnir, Dragon of the Ice Barrier,
Dewloren, Tiger King of the Ice Barrier,
Leo, the Keeper of the Sacred Tree,
Herald of the Arc Light Black Rose Dragon, czy chociażby ciekawy
Blackwing - Nothung the Starlight. Doliczając do tego masę rank 3, rank 2 i innych synchro na które nie wystarcza tutaj miejsca, lub nie sa skuteczne przeciwko obecnym meta deckom można odnieść wrażenie, że i 30 miejsc w Extra mogłoby być skutecznie zagospodarowane. W rzeczywistość jednak zakładanie kluczowych OTK często przebiega bez jakiejkolwiek potrzeby ingerencji potworów z Extra co jest niewątpliwym atutem Mermaili.
Inne mainowo grane karty-
Gameciel, the Sea Turtle Kaiju - doskonała kontra na większość obecnych metadecków (Kozmo, Monarchy), ułatwia OTK.
-
Mermail Abysslinde +
Abyss-sphere- niegdyś jeden z najważniejszych techów w decku, obecnie zbyt powolny, by stanowić większe zagrożenie
-
Genex Undine +
Genex Controller- niemal taka sama sytuacja co powyżej.
Przykładowe combo
Przykładowa decklistaTOP16 / YCS BOCHUM / Aug2016 / Callum Hinchcliffe
KontryMaxx "C"Dimensional FissureMacro CosmosSoul DrainVanity's EmptinessThunder King Rai-OhBanisher of the RadianceAbyss DwellerCrimson BladerMind Crush
Parę istotnych rullingówSummon Megalo wynika z jego Ignition efektu, a zrzucanie potworów jest kosztem. Możemy więc np. dochainować do efektu Maxx "C".
Mermail Abysspike w niektórych sytuacjach missuje timing.
Abyss-sphere neguje efekt, ale nie jego aktywację! W praktyce oznacza to, że możemy wyszukać nią Mermail Abyssspika i zapłacić koszt dla jego efektu i triggerować tym samym Atlanteana z ręki, wychodząc tym samym na 1 za 1.
Jeśli odpalisz Abyss-sphere w End Phase tury przeciwnika, zniszczy się dopiero w następnej. Odpalasz więc pod koniec którejś z Maina Phase. Pamiętaj, że po Battle Phase zawsze następuje Main Phase 2, nie można przeskoczyć od razu do End Phase.