RAIDRAPTOR
Parę zdań o archetypie
Raidraptor to archetyp kart w mandze i anime
Yu-gi-oh! Arc-V używany przez Shun'a (w zachodnim wydaniu - Shay'a). Raptory są różnego rodzaju potworami typu
Winged-Beast swoim wyglądem przypominające zmechanizowane ptaki drapieżne różnych gatunków - dzierżby (lanius), sępy (vulture), sokoły (falcon), orły (eagle) i puszczykowate (strix). Na tą chwilę wszystkie Laniusy są potworami poziomu 4, a Falcony potworami XYZ, jednak w wypadku pozostałych gatunków nie ma reguły.
Talia, w swoich podstawach, bazuje na zapełnianiu pola potworami, najczęściej o poziomie 4, i następnie przywoływaniem archetypowych potworów XYZ z extra decku. Duży nacisk jest kładziony na ochronę przywołanych XYZ'ów i używanie na nich zaklęć z rodziny Rank-Up-Magic. Wiele z efektów talii nastawionych jest na karanie specjalnie przywołanych potworów przeciwnika poprzez ich niszczenie, obniżanie wartości ataku, bądź wykorzystywaniu siły przeciwników przeciw nim samym.
W naszej karciance Raidraptory zadebiutowały w dodatku Secrets of Eternity - pojawiły się wtedy pierwsze cztery karty, w tym jedna z bardziej kluczowych dla talii -
Raidraptor - Vanishing Lanius. Archetyp rozwijany był stosunkowo powoli (3-4 karty na booster, z czego oczywiście część niezbyt grywalna) realnie wkroczy do gry po pojawieniu się w TCG Wing Raiders i Shining Victories.
How to play?
Swarm and SearchJak wspomniałem wyżej - talia bazuje na wystawieniu wielu potworów, które będą stanowić podstawę do przywołania XYZ'ów. Dzięki soldinym możliwościom summonu i searchu, jesteśmy w stanie nadążyć nawet za Pendulumami i budować sobie solidną przewagę w ilości kart na polu i w ręce. Ważną rzeczą, o której należy pamiętać to to, iż większość efektów Raidraptorów z Main Decku możemy aktywować tylko i wyłącznie w turze (a konkretniej w Main Phase), w której zostaną normalnie lub specjalnie przywołane (lub w Main Phase tury, w której trafiły na cmentarz).
Jednym z lepiej swarmujących potworów jest wymieniony wcześniej
Raidraptor - Vanishing Lanius. Z pomocą kilku Vanishing Lanius'ów i innych Raidraptorów możemy stworzyć naprawdę długi łańcuch przywołań. Raidraptory posiadają niesamowite umiejętności searchu własnych kart - grę zazwyczaj rozpoczynać będziemy defensywnie (zwłaszcza, jeśli to my rozpoczynamy duel), od przywołania jednej z ważniejszych kart w naszym extra decku, a mianowicie
Raidraptor - Force Strix. Używając jego efektu nie tylko szukamy kolejnego Raptora o poziomie 4, ale też umieszczamy na cmentarzu potwory, których staramy się używać często jako materiałów:
Raidraptor - Fuzzy Lanius (zwyczajnie dodaje nam do ręki swoją kopię z decku) lub
Raidraptor - Mimicry Lanius, za pomocą którego możemy dodać do ręki kolejnego Raidraptora lub też archetypowe zaklęcia i pułapki. Wymienione potwory umieszczamy też na cmentarzu z pomocą efektu
Raidraptor - Tribute Lanius. Przy dobrej kompozycji talii i umiejętnym używaniu efektów kart jesteśmy w stanie, jeśli potrzeba, przywołać nawet do trzech
Raidraptor - Force Strix w jednej turze (zwłaszcza dzięki
Raidraptor - Fuzzy Lanius,
Raidraptor - Pain Lanius i
Raidraptor - Singing Lanius), które zwiększając wzajemnie swoje statystyki będą solidnym murem obronnym (zaraz przed naszym przejściem do ataku).
Wracając do wymienionego wcześniej
Raidraptor - Mimicry Lanius - jest na tyle ważny, żeby poświęcić mu osobny akapit. Grywany w 3 sztukach, ale rzadko będziemy chcieć mieć go na ręce. Z tego powodu stanie się najczęstszym celem dla efektu
Raidraptor - Tribute Lanius, co zresztą będzie stanowić jeden z głównych playów. Poza sytuacjami, kiedy budujemy z niego
Raidraptor - Force Strix (aby potem zrzucić go na cmentarz jako materiał) lub, niespodziewanie dla przeciwnika, użyjemy jego pierwszego efektu w celu przywołania
Raidraptor - Blaze Falcon,
Raidraptor - Mimicry Lanius będzie nam najczęściej zalegać na ręce stając się jednocześnie idealnym kosztem do użycia
Twin Twisters. Warto tutaj wspomnieć, że Twisterów warto wtedy użyć w naszej turze, gdyż z efektu Mimicry skorzystamy tylko w Main Phase tury, w której ląduje na cmentarzu.
Raidraptor - Mimicry Lanius jest kartą, którą dość szybko i często będziemy zrzucać na cmentarz – oprócz archetypowych potworów, jako jedyna wyszuka nam trzy karty:
Raidraptor - Nest,
Raidraptor - Readiness,
Raidraptor - Call.
Raidraptor - Nest, oprócz tego że jest kolejnym szukaczem kart, daje nam wyjątkowo dostęp do Raptorów na cmentarzu (co jest bardzo istotne, gdyż bardzo szybko kończą nam się potwory w decku).
Raidraptor - Readiness jest natomiast bardzo niedocenianą kartą - pozwala nam ochronić nasze Raptory przed zniszczeniem w walce (tutaj najczęściej będziemy dbać o
Raidraptor - Force Strix,
Raidraptor - Blaze Falcon, co pozwoli nam odpalić ich efekty w kolejnej turze), a także uniknąć w przyszłości OTK (często dwukrotnie), które w erze Pendulum i ogólnie w obecnej mecie nie jest takie rzadkie.
In Unity is Strength Pomimo tego, że nasze Main Deck'owe potwory mają raczej niski atak (poza
Raidraptor - Tribute Lanius będzie to max 1700, a najczęściej znacznie mniej) i będziemy używać ich głównie jako materiałów pod odpowiednie XYZy, to niekiedy warto przełożyć przywołanie np. Force Strixa do Main Phase 2, zwłaszcza, jeśli utworzymy sobie okno do ataku (np. przy pomocy
Icarus Attack). Atakując kilkoma potworami jesteśmy w stanie zadać sensowne obrażenia, dodatkowo
Raidraptor - Tribute Lanius i
Raidraptor - Sharp Lanius będą nam za to tworzyć plusy, a ten drugi dodatkowo może pomóc nam pozbyć się kłopotliwych potworów, jak np.
Vanity's Fiend. Również niepozornie wyglądający
Raidraptor - Force Strix i pole pełne innych Raidraptorów (w tym kolejnych Strixów), mogą dać nam niespodziewane OTK.
Szybkie budowanie przewagi na polu i w ręce sprzyja używaniu kart, które pomagają nam jeszcze bardziej zdystansować przeciwka - mowa tutaj oczywiście o
Twin Twisters,
Raigekii
Icarus Attack, które pomogą nam utrzymać kontrolę nad tym, co dzieje się na polu gry. Sensowną kartą jest też
Raptor's Gust, mimo iż nie neguje efektów potworów i nie jesteśmy w stanie go searchować, to i tak jest jedną z lepszych kontr w decku.
Search and DestroyRaidraptory posiadają też "mocne" otwarcia rozgrywki polegające np. na wystawieniu
Raidraptor - Ultimate Falcon, co jest możliwe nawet w pierwszej turze i może zagwarantować nam zwycięstwo, jeśli przeciwnik ma na niego mało kontr (lub nie ma ich w ogóle). Efekt gwarantujący bycie "unaffected by other cards effects" w połączeniu z 3500 puntkami ataku, sprawiają, że przeciwnik nie ma zbyt wielu opcji by pozbyć się tego potwora (a
Raidraptor - Booster Strix może być dobrą kontrą na ewentualne Monarchy, które z polem mają 3600 ataku, lub też inne potwory, które mogą przebić Ultimate Falcona w walce). Bardzo szybkim sposobem na przywołanie
Raidraptor - Ultimate Falcon jest
Raidraptor - Last Strix (którego łatwo możemy dodać do ręki lub też szybko wstawić na pole przy użyciu
One for One). Używając jego efektu przywołujemy z extra decku
Raidraptor - Satellite Cannon Falcon, na którym następnie używamy
Rank-Up-Magic Skip Force (lub ewentualnie
Rank-Up-Magic Astral Force, choć tej karty raczej bym nie polecał). Podobnego tricku możemy użyć, by pozbyć się solidnego backrowu przeciwnika (i skali w przypadku Pendulumów) - z efektu Last Strix przywołujemy
Raidraptor - Revolution Falcon i ulepszamy go do
Raidraptor - Satellite Cannon Falcon, który niszczy wszystkie zaklęcia i pułapki przeciwnika.
Warto tu od razu nadmienić, iż w przyszłości całkiem grywalny może być
Number 77: The Seven Sins, oczywiście, gdy tylko ta karta pojawi się w TCG. Przywołać możemy go jedynie w miejsce
Raidraptor - Ultimate Falcon, ale jest to ciekawa opcja, zwłaszcza jeśli przeciwnik ma na polu sporo potworów, lub gdy potrzebujemy solidniejszego beatera.
Inną opcją, do której Raidraptory mają łatwy dostęp, jest
znienawidzony kochany przez wszystkich
Cyber Dragon Infinity, którego przywołać możemy bardzo szybko używając
Rank-Up-Magic Soul Shave Force na znajdującego się na cmentarzu
Raidraptor - Force Strix lub ewentualnie – standardowo - składając rank 4
Tellarknight Ptolemaeus i potem summonując
Cyber Dragon Nova.
Mamy jednak ograniczone możliwości wyszukania sobie odpowiednich Rank-Up'ów - należy pamiętać, że żaden z nich nie jest kartą "Raidraptor", czyli nie wyszukamy ich z efektu
Raidraptor - Mimicry Lanius, a
Raidraptor - Tribute Lanius zapewni nam co najwyżej Rank-Up-Magic, które są Quick-Spell'ami. W decku nastawionym na jak najszybszy summon
Raidraptor - Ultimate Falcon można pomyśleć o zagraniu nieco drogiego w koszcie
Left Arm Offering.
Z archetypowych potworów XYZ mamy jeszcze
Raidraptor - Rise Falcon,
Raidraptor - Blaze Falcon oraz
Raidraptor - Revolution Falcon. KAŻDY z nich jest, moim zdaniem, wart uwagi i włączenia do extra decku w 1 sztuce. Zagrane w odpowiednim momencie mogą zadać spore obrażenia i/lub wyczyścić Monster Zone przeciwnika, a ich skuteczność jest tym większa im więcej potworów na polu posiada przeciwnik. Przy stosowaniu ich efektów i planowaniu zagrań warto zwracać uwagę, które z potworów przeciwnika zostały specjalnie przywołane, a które normalnie - przeoczenie tego może być tragiczne w skutkach. Warto pamiętać też, że
Raidraptor - Rise Falcon,
Raidraptor - Blaze Falcon mogą być targetem pod całkiem niezły
Rank-Up-Magic Doom Double Force i przywołać nam w kolejny sposób
Raidraptor - Satellite Cannon Falcon/
Raidraptor - Ultimate Falcon.
Oczywiście łatwość w summonowaniu potworów 4 poziomu otwiera nam drogę do szerokiego grona XYZów z rank 4. Wyjątkowo dobrze sprawdzą się tu
Ice Beast Zerofyne, którą RR jako jeden z niewielu decków może wykorzystać, oraz
Castel, the Skyblaster Musketeer, który po użyciu swojego efektu nadal może być celem naszego
Icarus Attack i wygenerować nam jeszcze większą przewagę na polu. Standardowo możemy też tu zagrać
Gagaga Cowboy,
Dark Rebellion Xyz Dragon i
Number 101: Silent Honor ARK (zwłaszcza, że ta druga doczeka się reprintu w Wing Raiders). W przypadku XYZ'ow, które nie są Raidraptorami, bardzo przydatny jest
Raidraptor - Singing Lanius, który może niepozornie znajdować się w defie spełniając warunki do aktywacji
Raptor's Gust (lub jako Winged-Beast -
Icarus Attack). Przy wymienionym wcześniej
Cyber Dragon Infinity może pomóc nam wybaitować kontry przeciwnika.
Na koniec chciałbym też przyjrzeć się drobnym szczegółom pozostałych kart Rank-Up-Magic dedykowanym archetypowi (bez których zresztą ograniczymy sobie dostęp do Blaze i Revolution Falcona) -
Rank-Up-Magic Revolution Force i
Rank-Up-Magic Raid Force, które warto mieć chociaż po jednej sztuce lub trzymać w side decku. Pierwsza jest ciekawą opcją na przejęcie XYZ'a przeciwnika, natomiast druga pozwala nam Rank-upować potwora, który nie jest RR, czyli np. pozbawionego materiałów Castela etc.
How to beat?
Oczywiście Raidraptory, jak każdy archetyp, mają swoje słabości. Efekty niszczące karty są bardziej skuteczne, niż próba pokonania Raidraptorów w walce, więc wszelkie mass removale (
Raigeki,
Dark Hole, etc.) mogą znacznie osłabić field presence. Podobnie warto mieć na uwadze, że Raidraptory gorzej radzą sobie z negowaniem efektów potworów.
Vanity's Emptiness może usadzić ptaki na starcie, podobnie
Solemn Warning, czy
Solemn Strike mogą szybko uciąć grę Raptorom. Z pewnością warto dobrze zapoznać się z archetypem i wiedzieć, w które karty celować - najbardziej bolesne będą uderzenia w
Raidraptor - Tribute Lanius,
Raidraptor - Vanishing Lanius i
Raidraptor - Force Strix. Przy
Raidraptor - Ultimate Falcon i
Raidraptor - Satellite Cannon Falcon warto skontrować samego Rank-Up-Magic, zanim te potwory wejdą na pole, lub jeszcze wcześniej -
Raidraptor - Last Strix (np. przy pomocy
Mind Crush).
Bolesnymi kontrami mogą być z pewnością
Effect Veiler,
Kaiser Colosseum czy
Mistake, które mogą ograniczyć search i summon Raptorów. Również
Dimensional Fissure i
Macro Cosmos mogą uciąć sporo opcji wliczając w to
Raidraptor - Mimicry Lanius,
Raidraptor - Fuzzy Lanius, czy też
Rank-Up-Magic Soul Shave Force.
Wracające do mety Monarchy mogą z pewnością mocno przeszkodzić w rozgrywce przy pomocy samego
Domain of the True Monarchs, który blokuje Raptorom dostęp do Extra Decku i, co równie ważne, pozwala Monarchom pokonać w walce
Raidraptor - Ultimate Falcon. Mocnymi kontrami są też potwory z archetypu
Kaiju, które szybko pozwolą pozbyć się uciążliwych XYZów.
Przyszłość archetypu
Po premierze Shining Victories archetyp z pewnością zostanie mocnym T2, może czymś więcej, co z pewnością zawdzięcza szybkiemu sposobowi na przywołanie
Cyber Dragon Infinity i
Raidraptor - Ultimate Falcon, który naprawdę może napsuć sporo krwi przeciwnikowi. Odnośnie kolejnych dodatków - Arc-V jeszcze się rozkręca, więc jest szansa na zobaczenie w anime kolejnych Raidraptorów, a co za tym idzie - kolejnych kart w OCG i TCG, chyba że postać Shuna spadnie na znacznie dalszy plan. Ciekawostką na przyszłość pozostaje to, czy RR doczekają się własnych kart Pendulum, chociaż brak takowych w niczym tu nie przeszkadza. Z pewnością archetypowi przydałaby się możliwość sensownego searchu Rank-Up'ów (normal spelli) z talii (nawet z dużymi restrykcjami/kosztami), bo ten element jest archetypu na ten moment piętą achillesową archetypu i czasem po dociągnięciu połowy decku zdarza się nie dobrać potrzebnego
Rank-Up-Magic Skip Force. Pozostaje tylko zastanawiać się, co z tym wszystkim zrobi Konami.
Przykładowe decklisty
Deck List 1 - budget
Deck List 2 - na bogato