Wątek: [Speed Duel] Ogólnie o formacie, mecie i taliach  (Przeczytany 22449 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Raviael

[Speed Duel] Ogólnie o formacie, mecie i taliach
« 22 Kwiecień, 2019, 00:08:04 »
+10
Speed Duel - format, który zaraz po zapowiedzi wzbudzał (i najpewniej nadal wzbudza) wiele skrajnych odczuć wśród graczy, przyjął się całkiem dobrze i na razie nic nie wskazuje na to, by miał zniknąć. Od premiery starterów minęły ponad dwa miesiąca, niedawno ukazał się pierwszy booster pack zatytuowany "Arena of the Lost Souls", na dniach spodziewamy się OTS packa do tego formatu, a za dwa miesiące kolejnego dodatku. Artykuł ma za zadanie przybliżyć Wam, co właściwie jest grane w tym formacie i jak wygląda Speed Duel'owa "meta".

Pokrótce przypomnienie, na czym polega sam format i czym różni się od dobrze znanego Advanced. Przede wszystkim mamy osobną pulę (głównie starszych) kart. Legalne są jedynie te ze stemplem "Speed Duel", co sprawia, że reprinty, które w ADV są w większości tanimi, niegrywalnymi commonami - tutaj nabierają wartości. Zmiany dotknęły też kilku podstawowych zasad rozgrywki. Gracze startują z 4 kartami w ręce i 4000 LP, a dostępne są tylko 3 pola w Monster Zone3 pola w Spell/Trap Zone, nie istnieje też Main Phase 2. Przy budowie talii musimy zwrócić uwagę nie tylko na inne restrykcje dotyczące ilości kart - 20-30 w Main Deck, 0-5 w Extra Deck0-5 w Side Deck, ale też na nowy rodzaj kart - Skill Cards, które mają bardzo różne działanie, i które mniej lub bardziej będą współpracować z naszą talią. Co prawda kartę Skilla mamy tylko jedną, ale nic nie stoi na przeszkodzie by dodatkowe (należące do tej samej postaci) umieścić w naszym Side Deck.

Wracając jednak do tematu i samej "mety". Przez dwa miesiące jedyną pulę kart stanowiły 2 startowe pudełka zawierające 6 talii należących do głównych protagonistów pierwszej serii Yu-gi-oh! Ta, z pozoru, niewielka liczba kart dała jednak możliwość stworzenia różnych mocnych talii, które, na bazie obserwacji Wrocławskich cotygodniowych turniejów Speed Duel i analizowania zagranicznej mety, można podzielić na T1 i T2. Przedstawione poniżej talie są przykładowe - z pewnością nie są to jedyne słuszne buildy.

TIER 1
Tutaj mamy do czynienia z 3 taliami, które nierzadko mają tendencje do działania na siebie na zasadzie papier/kamień/nożyce :D

AMAZONESS
SKILL: Tribal Synergy
3x Amazoness Swords Woman
2x Amazoness Sage
2x Amazoness Chain Master
3x Harpie Lady 1
1x Birdface
3x Amazoness Heirloom
3x Amazoness Village
3x Windstorm of Etaqua

Jedna z najmocniejszych talii w obecnej mecie. Połączenie Amazoness Swords WomanAmazoness Heirloom jest chyba najlepszym dwu-kartowym combosem, jaki jest na ten moment dostępny formacie. Dzięki temu nie dość, że zadajemy przeciwnikowi obrażenia, to jeszcze niszczymy bez problemu mocniejsze stwory. Przy 4000 LP możemy bardzo szybko zakończyć rozgrywkę, zwłaszcza przeciwko taliom z bestiami pokroju Blue-Eyes White Dragon. Amazoness Village pozwala nam szybko wprowadzić odpowiednią do sytuacji Amazonkę na pole gry - nawet tą samą, którą przed chwilą straciliśmy. Windstorm of Etaqua nie tylko chroni nas do czasu przygotowania pola, ale też ułatwia skorzystanie z mocnego efektu Amazoness Sage, zaś Amazoness Chain Master pozwala zinfiltrować rękę przeciwnika i ukraść kluczowego dla play'ów oponenta potwora. Harpie Lady 1 w talii pozwala nam odpalić naszego Skilla, który potężnie (i to dwa razy!) pozwala nam uzupełnić rękę o nowe zasoby. Inną ciekawą kartą, którą można umieścić w talii i która w odpowiednich okolicznościach "zrobi nam grę" jest Amazoness Archers.
 

BLUE-EYES
SKILL: Dragon Caller
3x Blue-Eyes White Dragon
1x Red-Eyes Black Dragon
1x Tyrant Dragon
3x Lord of D.
3x Blue Dragon Summoner
2x The Flute of Summoning Dragon
2x Wonder Wand
3x Champion's Vigilance
3x Windstorm of Etaqua

Talia, która niesamowicie zyskuje dzięki karcie, której nie uświadczymy w ADV - mowa tutaj oczywiście o Skillu Kaiby "Dragon Caller", który nie dość, że wyszukuje nam potrzebnego Combo Piece - The Flute of Summoning Dragon lub Lord of D., to dodatkowo robi to bez żadnego drawback'u, czyli mamy na czysto +1. Przywołanie Blue-Eyes White Dragon dzięki kombinacji powyższych kart (z dodatkową protekcją z efektu Lord of D.) oraz zasetowanie Champion's Vigilance w pierwszej turze potrafi nam zapewnić przewagę, której przeciwnik może już nie zniwelować. 3000 ATK i potężny efekt Tyrant Dragon przy 4000 LP sprawia, że możemy szybko wykończyć przeciwnika zwłaszcza po tym gdy znegujemy mu kluczową kartę. Blue Dragon Summoner (lub nadmiarowy Lord of D.) w połączeniu z Wonder Wand pozwala nam szybko dodać 3 karty (w tym jednego normal Dragona) w przypadku kiepskiej ręki startowej lub przeciągnięcia się gry. Z innych ciekawych kart, które potencjalnie mogą znaleźć się w innych wariantach talii należy wymienić Stamping Destruction lub Spirit RyuDragon's Rebirth.

HARPIE
SKILL: Tribal Synergy lub Flight of the Harpies
3x Harpie Lady 1
3x Birdface
1x Harpie Lady Sisters
3x Amazoness Swords Woman
3x Harpies' Hunting Ground
2x Elegant Egotist
3x Wild Tornado
3x Windstorm of Etaqua

Harpie również znalazły swoje miejsce w formacie. Efekt kilku Harpie Lady 1 w połączeniu z Harpies' Hunting Ground pozwala łatwo przejąć kontrolę nad boardem. BirdfaceElegant Egotist szybko uzupełniają nam rękę i pole. Jednym z mocniejszych combosów jest przywołanie Harpie przy jednoczesnej obecności Harpies' Hunting Ground i zasetowanego Wild Tornado - niszczymy własne Wild Tornado, co pozwala nam pozbyć się dowolnej karty przeciwnika. Amazoness Swords Woman pomaga nam utylizować plusy ze Skilla "Tribal Synergy" i ewentualnie wygrać grę, kiedy dostajemy baty od beatsticków, których nie jesteśmy w stanie obejść, a przeciwnik ma mało LP. Harpie bardzo dobrze radzą sobie z Amazonkami (potencjalnie małe obrażenia jakie możemy otrzymać od Amazoness Swords Woman w połączeniu z łatwością w usuwaniu Amazoness Heirloom), niestety mają problemy z taliami na Blue-Eyes White Dragon - removal spelli mało nam się przydaje, a efektem Wild Tornado nie możemy targetować smoków, kiedy Lord of D. jest na polu.

TIER 2

RELINQUISHED
SKILL: Destiny Draw (Skill Card)
3x Relinquished
3x Copycat
2x Blue Dragon Summoner
2x Rogue Doll
3x Black Illusion Ritual
3x Wonder Wand
2x Windstorm of Etaqua
2x Kunai with Chain
1x The Golden Apples

Relinquished, mimo iż nie możemy użyć pełni jego potencjału przez brak Main Phase 2, jest bardzo silną kartą w formacie. Z łatwością pozbywa się Amazoness Swords Woman, jak i większości innych zagrożeń. Odpalenie w odpowiednim momencie Kunai with Chain lub Windstorm of Etaqua pozwala nam ukraść kolejnego, mocniejsze potwora turę później. Blue Dragon Summoner w połączeniu z Wonder Wand nie tylko dodaje nam kolejne karty, ale wyszukuje Rogue Doll, którą zużywamy do rytuału. Copycat jest tu użyteczny pod wieloma względami - w połączeniu z Wonder Wand może przeskoczyć w ATK każdego stwora. The Golden Apples pozwala nam aktywować Skill Destiny Draw (Skill Card) po raz drugi w duelu. Talia, mimo, że mocna - nie może wdrapać się do T1 z dwóch powodów: zużywanie dużej ilości zasobów na summon Relinquished i brak możliwości wyszukania rytuału/rytualnego potwora.

GRAVEKEEPER
SKILL: Gravekeeper's Lot
1x Gravekeeper's Oracle
2x Gravekeeper's Chief
3x Gravekeeper's Recruiter
2x Gravekeeper's Priestess
2x Wonder Wand
2x Hidden Temples of Necrovalley
2x Gravekeeper's Stele
3x Rite of Spirit
3x Windstorm of Etaqua

Talia, która bardzo szybko odzyskuje zasoby. Głównym play'em jest wstawienie Gravekeeper's Recruiter, który w połączeniu Rite of Spirit daje nam kolejnych strażników grobowca. Gravekeeper's Chief pozwala ponownie wstawić poświęconego na tribute summon Gravekeeper's Recruiter i wykorzystać jego efekt po raz kolejny. Przedłużając grę za pomocą Gravekeeper's Stele, Rite of SpiritWindstorm of Etaqua możemy wstawić Gravekeeper's Oracle, dzięki któremu pozbędziemy się backrowu i przejedziemy po najmocniejszych potworach przeciwnika. Inną opcją na wygranie gry jest combo Gravekeeper's Priestess w połączeniu Hidden Temples of Necrovalley pozwalające na założenie lockdowna, którego niektóre talie mogą już nie obejść. Talia niestety, mimo searchu, ma czasem problemy z konsystencją i potrzebą dużej ilości konkretnych kart do wygrania gry. Jedno przerwanie może sprawić, że zejdziemy do defensywy i przegramy partię po 2-3 turach.

TOON
SKILL: It's a Toon World!
1x Toon Summoned Skull
3x Toon Mermaid
3x Toon Masked Sorcerer
1x Rogue Doll
1x Blue Dragon Summoner
3x Toon Table of Contents
3x Wonder Wand
2x Mimicat
1x Toon Rollback
1x Toon World
2x Windstorm of Etaqua

Bardzo ciekawa talia. Większość Toonów może bić directem, ale za karę - aby zaatakować musimy odczekać turę po summonie. Toon Table of Contents jest najlepszą wyszukiwarką w formacie - znajdzie nam odpowiedniego potwora, Toon Rollback (który potrafi być naszym winconem) lub Toon World (jeśli nasz startowy zostanie usunięty) w zależności od sytuacji. Talia ma dużo Special Summonu i jeśli przeciwnik nie rozmontuje szybko naszego pola, to w następnej turze możemy świętować zwycięstwo. Niestety talia ma dwa poważne problemy. Po pierwsze naszą piętą achillesową jest sam Toon World, której zniszczenie najczęściej kończy nam grę. Po drugie - chyba każdy gra Windstorm of Etaqua, który pozwala uniknąć OTK, a Toony źle znoszą przeciągająca się rozgrywkę.

DARK MAGICIAN
SKILL: Power of Dark lub Destiny Draw (Skill Card)
2x Dark Magician
3x Dark Magician Girl
3x Legion the Fiend Jester
3x Copycat
3x Sage's Stone
2x Tribute Doll
3x Wonder Wand
1x Dark Magic Attack
1x Thousand Knives

Dark Magician może niekoniecznie jest talią T2, ale warto o niej wspomnieć, gdyż ma swoje momenty. Dzięki Legion the Fiend Jester szybko wstawiamy Dark Magician Girl i po aktywacji Sage's Stone lub Tribute Doll mamy już w polu Dark Magician. Niestety zużywa to sporo zasobów, a sam Mroczny Mag ma tylko 2500 ATK. Kart takich Thousand Knives czy Dark Magic Attack niestety nie mamy jak wyszukać i najczęściej albo nie dostajemy ich w potrzebnym momencie albo mamy je w otwierającej ręce i są martwymi kartami spowalniającymi nasze combo. Niektóre warianty zakładają używanie zamiast nich np. RiryokuChampion's Vigilance, ale wtedy talia niewiele różni się od talii na Blue-Eyes White Dragon, która jest znacznie bardziej stabilna i której boss monster ma znacznie więcej ataku.

ZMIANY PO ARENA OF THE LOST SOULS

Niedawna premiera dodatku Arena of the Lost Souls może trochę zamieszać, jeśli chodzi o metę. Oprócz tego Konami "oficjalnie wprowadziło" Side Board do formatu, gdzie z pewnością będziemy trzymać karty pokroju: Copycat, Amazoness Swords Woman, The Golden Apples, Seven Tools of the Bandit, Magic Jammer, Trap Jammer, czy też nowe karty takie jak Sword of Dragon's Soul, TwisterDe-Spell.

Z nowych dodatku na pewno warto zwrócić uwagę na uniwersalne karty takie jak Half Shut, Michizure, Conscription czy Sphere Kuriboh, który ukróci jeszcze bardziej talie OTK i będzie ciekawym zamiennikiem dla powszechnie używanego Windstorm of Etaqua.

Wpływ na obecne talie
Ciekawostką jest, że archetypy, które obecnie są w T1, raczej nie otrzymują tutaj mocnego dedykowanego supportu. Amazoness Spy, Blue-Eyes Ultimate Dragon, czy Harpie's Pet Dragon raczej nie są niesamowitymi przedrukami. Desert Twister może być ciekawostką dla mixów Harpii i Amazonek, a te drugie najpewniej skorzystają z Sword of Dragon's Soul, co może jeszcze bardziej pogłębić ich przewagę na smoki. Decki te z pewnością nadal będą wieść prym, ulepszone o wcześniej wymienione staple, ale być może zostaną dogonione przez inne talie. Wymieniony wcześniej Sphere Kuriboh oraz Senju of the Thousand Hands są idealnymi kartami naprawiającymi kilka dziur w taliach opartych na Relinquished, co może pomóc im dostać się w końcu do T1. Kolejną talią, która może powalczyć o więcej po premierze Arena of the Lost Souls, są Gravekeeperzy. Najnowszy Skill dla Ishizu - Tomb of the Pharaoh jest niesamowitą kartą dla tego archetypu. Oprócz boost'a 200 punktów ATK i DEF jest traktowana jako "Necrovalley", co ułatwia nam założenie wcześniej wspomnianego lockdowna z Hidden Temples of Necrovalley. The Shallow Grave oraz Gravekeeper's Ambusher mogą być tu kartami przydatnymi w przyszłości. Dla odmiany Dark MagicianToon World znajduję się w gorszej sytuacji. Ten pierwszy otrzymał Magicians Unite oraz Diffusion Wave-Motion - nie są jednak karty, których potrzebuje w tym momencie, zaś Toony nie otrzymały żadnej nowej karty, co w połączeniu z wprowadzeniem Side Board oraz nowego S/T removalu. Z powyższych powodów obie talie mają małe szanse na odnalezienie się w nowej mecie.

Nowe decki
Arena of the Lost Souls wprowadza nam do gry nową postać - jest nią Bonz, który ma do wyboru aż 3 Skille, w tym ciekawe Call of the Haunted (Skill Card)Ectoplasmic Fortification!, oraz całą hordę zombie, które... niestety raczej nie będą działać. Większość otrzymanych zombiaków to normal monstery z mocno średnimi statystykami, a Decayed CommanderZombie Tiger nie robią szału. Jedyną sensowną karta, wokół której warto będzie spróbować zbudować działający deck, może być King of the Skull Servants, ale tego czy działa w tym formacie - najpewniej dowiemy się za jakiś czas. Nowy archetyp, który otrzymał mniej kart, a który z pewnością pojawi się na stołach, to karciani rycerze Yugi'ego - Skill Royal Flush, Queen's Knight, King's Knight, Jack's Knight oraz ich fuzja - Arcana Knight Joker będą tworzyć solidną talię. Niestety Arcana Knight Joker wymaga zużycia wielu konkretnych kart oraz Polymerization, więc po jego przywołaniu zostanie nam mało zasobów, żeby używać efektu i utrzymać go na polu. Z tych powodów talia raczej rozpocznie przygodę w Speed Duel jako T2. Ostatnią, trochę niespodziewaną, opcją może być wykrystalizowanie się talii na Skillu Joey'a - Pal-O'Mine-zation! na fuzjach normal monsterów. Konsystencję uzyskamy z pewnością dzięki kartom takim jak Common Charity czy White Elephant's Gift, a dzięki Skillowi z łatwością wrzucimy na stół potwory takie jak Meteor Black Dragon, Blue-Eyes Ultimate Dragon, czy też nieco słabsze Thousand DragonGreat Mammoth of Goldfine. Czy będzie grało? Przekonamy się.

Artykuł chciałbym zakończyć małym podziękowaniem dla Hackera, z którym wielokrotnie rozmawiałem o formacie i którego sugestie pomogły mi przygotować powyższe deck listy.

Na dniach pewnie pokuszę się o kolejny artykuł przedstawiający talie i sytuację mety już po przyjęciu się Arena of the Lost Souls ;)
« Ostatnia zmiana: 25 Kwiecień, 2019, 19:47:27 Raviael »

Link sponsorowany
 

Podobne tematy Yu-Gi-Oh!

  Temat / Zaczęty przez Ostatnio
Ostatnio 05 Czerwiec, 2017, 20:11:34
Secior
Ostatnio 22 Grudzień, 2018, 02:20:26
Raviael
Ostatnio 23 Maj, 2019, 19:51:48
Raviael
Ostatnio 20 Kwiecień, 2019, 11:10:31
Razmus
Ostatnio 16 Maj, 2019, 20:26:16
Flasher