Speed Duel - format, który zaraz po zapowiedzi wzbudzał (i najpewniej nadal wzbudza) wiele skrajnych odczuć wśród graczy, przyjął się całkiem dobrze i na razie nic nie wskazuje na to, by miał zniknąć. Od premiery starterów minęły ponad dwa miesiąca, niedawno ukazał się pierwszy booster pack zatytuowany
"Arena of the Lost Souls", na dniach spodziewamy się OTS packa do tego formatu, a za dwa miesiące kolejnego dodatku. Artykuł ma za zadanie przybliżyć Wam, co właściwie jest grane w tym formacie i jak wygląda Speed Duel'owa "meta".
Pokrótce przypomnienie, na czym polega sam format i czym różni się od dobrze znanego Advanced. Przede wszystkim mamy osobną pulę (głównie starszych) kart. Legalne są jedynie te ze stemplem "Speed Duel", co sprawia, że reprinty, które w ADV są w większości tanimi, niegrywalnymi commonami - tutaj nabierają wartości. Zmiany dotknęły też kilku podstawowych zasad rozgrywki. Gracze startują z
4 kartami w ręce i
4000 LP, a dostępne są tylko
3 pola w Monster Zone i
3 pola w Spell/Trap Zone, nie istnieje też Main Phase 2. Przy budowie talii musimy zwrócić uwagę nie tylko na inne restrykcje dotyczące ilości kart -
20-30 w Main Deck,
0-5 w Extra Deck i
0-5 w Side Deck, ale też na nowy rodzaj kart -
Skill Cards, które mają bardzo różne działanie, i które mniej lub bardziej będą współpracować z naszą talią. Co prawda kartę Skilla mamy tylko jedną, ale nic nie stoi na przeszkodzie by dodatkowe (należące do tej samej postaci) umieścić w naszym Side Deck.
Wracając jednak do tematu i samej "mety". Przez dwa miesiące jedyną pulę kart stanowiły 2 startowe pudełka zawierające 6 talii należących do głównych protagonistów pierwszej serii Yu-gi-oh! Ta, z pozoru, niewielka liczba kart dała jednak możliwość stworzenia różnych mocnych talii, które, na bazie obserwacji Wrocławskich cotygodniowych turniejów Speed Duel i analizowania zagranicznej mety, można podzielić na T1 i T2. Przedstawione poniżej talie są przykładowe - z pewnością nie są to jedyne słuszne buildy.
TIER 1Tutaj mamy do czynienia z 3 taliami, które nierzadko mają tendencje do działania na siebie na zasadzie papier/kamień/nożyce
AMAZONESS BLUE-EYESHARPIE TIER 2
RELINQUISHEDGRAVEKEEPERTOONDARK MAGICIANZMIANY PO ARENA OF THE LOST SOULS
Niedawna premiera dodatku
Arena of the Lost Souls może trochę zamieszać, jeśli chodzi o metę. Oprócz tego Konami "oficjalnie wprowadziło" Side Board do formatu, gdzie z pewnością będziemy trzymać karty pokroju:
Copycat,
Amazoness Swords Woman,
The Golden Apples,
Seven Tools of the Bandit,
Magic Jammer,
Trap Jammer, czy też nowe karty takie jak
Sword of Dragon's Soul,
Twister i
De-Spell.
Z nowych dodatku na pewno warto zwrócić uwagę na uniwersalne karty takie jak
Half Shut,
Michizure,
Conscription czy
Sphere Kuriboh, który ukróci jeszcze bardziej talie OTK i będzie ciekawym zamiennikiem dla powszechnie używanego
Windstorm of Etaqua.
Wpływ na obecne talie
| Ciekawostką jest, że archetypy, które obecnie są w T1, raczej nie otrzymują tutaj mocnego dedykowanego supportu. Amazoness Spy, Blue-Eyes Ultimate Dragon, czy Harpie's Pet Dragon raczej nie są niesamowitymi przedrukami. Desert Twister może być ciekawostką dla mixów Harpii i Amazonek, a te drugie najpewniej skorzystają z Sword of Dragon's Soul, co może jeszcze bardziej pogłębić ich przewagę na smoki. Decki te z pewnością nadal będą wieść prym, ulepszone o wcześniej wymienione staple, ale być może zostaną dogonione przez inne talie. Wymieniony wcześniej Sphere Kuriboh oraz Senju of the Thousand Hands są idealnymi kartami naprawiającymi kilka dziur w taliach opartych na Relinquished, co może pomóc im dostać się w końcu do T1. Kolejną talią, która może powalczyć o więcej po premierze Arena of the Lost Souls, są Gravekeeperzy. Najnowszy Skill dla Ishizu - Tomb of the Pharaoh jest niesamowitą kartą dla tego archetypu. Oprócz boost'a 200 punktów ATK i DEF jest traktowana jako "Necrovalley", co ułatwia nam założenie wcześniej wspomnianego lockdowna z Hidden Temples of Necrovalley. The Shallow Grave oraz Gravekeeper's Ambusher mogą być tu kartami przydatnymi w przyszłości. Dla odmiany Dark Magician i Toon World znajduję się w gorszej sytuacji. Ten pierwszy otrzymał Magicians Unite oraz Diffusion Wave-Motion - nie są jednak karty, których potrzebuje w tym momencie, zaś Toony nie otrzymały żadnej nowej karty, co w połączeniu z wprowadzeniem Side Board oraz nowego S/T removalu. Z powyższych powodów obie talie mają małe szanse na odnalezienie się w nowej mecie. |
Nowe decki
| Arena of the Lost Souls wprowadza nam do gry nową postać - jest nią Bonz, który ma do wyboru aż 3 Skille, w tym ciekawe Call of the Haunted (Skill Card) i Ectoplasmic Fortification!, oraz całą hordę zombie, które... niestety raczej nie będą działać. Większość otrzymanych zombiaków to normal monstery z mocno średnimi statystykami, a Decayed Commander i Zombie Tiger nie robią szału. Jedyną sensowną karta, wokół której warto będzie spróbować zbudować działający deck, może być King of the Skull Servants, ale tego czy działa w tym formacie - najpewniej dowiemy się za jakiś czas. Nowy archetyp, który otrzymał mniej kart, a który z pewnością pojawi się na stołach, to karciani rycerze Yugi'ego - Skill Royal Flush, Queen's Knight, King's Knight, Jack's Knight oraz ich fuzja - Arcana Knight Joker będą tworzyć solidną talię. Niestety Arcana Knight Joker wymaga zużycia wielu konkretnych kart oraz Polymerization, więc po jego przywołaniu zostanie nam mało zasobów, żeby używać efektu i utrzymać go na polu. Z tych powodów talia raczej rozpocznie przygodę w Speed Duel jako T2. Ostatnią, trochę niespodziewaną, opcją może być wykrystalizowanie się talii na Skillu Joey'a - Pal-O'Mine-zation! na fuzjach normal monsterów. Konsystencję uzyskamy z pewnością dzięki kartom takim jak Common Charity czy White Elephant's Gift, a dzięki Skillowi z łatwością wrzucimy na stół potwory takie jak Meteor Black Dragon, Blue-Eyes Ultimate Dragon, czy też nieco słabsze Thousand Dragon i Great Mammoth of Goldfine. Czy będzie grało? Przekonamy się. |
Artykuł chciałbym zakończyć małym podziękowaniem dla
Hackera, z którym wielokrotnie rozmawiałem o formacie i którego sugestie pomogły mi przygotować powyższe deck listy.
Na dniach pewnie pokuszę się o kolejny artykuł przedstawiający talie i sytuację mety już po przyjęciu się Arena of the Lost Souls