Wątek: [March 2010] Edison Format - czyli alternatywa dla Mety i Goat-a  (Przeczytany 8431 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Kuzuryu Daimyojin

“Edison Format”

Ogólnie:
Edison format jest to okres między marcem 2010, a wypuszczeniem Shining Darkness w maju tego samego roku.
 Nazwa pochodzi od 75-ego SJC EDISON (Największe wydarzenie tego formatu). W tym krótkim okresie czasu powstało naprawdę wiele różnorodnych decków, a dodatkowo nie dająca się uformować natura tego okresu doprowadziła do powstania jednego naprawdę, kreatywnego i stanowiącego wyzwanie formatu.




Legalne Karty:

    Jest to format wyłącznie dla TCG z powodu tego, że banlisty TCG i OCG były wtedy różne.
Produkty z których kart są legalne:
  • Boostery TCG od  Legend of the Blue-Eyes White Dragon do Absolute Powerforce.
  • Sety z reprintami od Dark Beginning I do Dark Legends
  • Duelist Packi: Duelist Pack Jaden do Duelist Pack Kaiba (April 2010)
  • Hidden Arsenal 1
  • Goldy od Gold Series do Gold Series 2009
  • Movie Pack (August 2004)
  • Struktury od  Yugi do Machina Mayhem
  • Startery od Starter Deck Yugi do Yu-Gi-Oh! 5D’s 2009
  • Gry w US od 2002 do 2010
  • Mangi od Yu-Gi-Oh! Volume 31 do Yu-Gi-Oh! GX Volume 4
  • TIny od  2002 Wave do Duelist Pack Collection Tin 2010
  • Promosy z ''2 pack Promos'' od Cyberdark Impact do Absolute Powerforce.
  • Promki z jumpa od JMP-001 do JUMP-033.
  • Sety od Duelist League Set 1 do Demo 2010
  • Wszystkie Hobby League
  • Wszystkie YCS Promos od 2004 do 2009
  • Turnament packi i ich odpowiedniki od Tournament Pack 1 do Turbo Pack 2
    Ban Lista:
        http://yugioh.wikia.com/wiki/March_2010_Lists_(TCG)

Popularne Strategie:
    Różnorodność silników, w przeciwieństwie do pełnych konsystencji archetypów, które w tamtym okresie dominowały, sprawiło że format stał się unikatowy. Część z tych silników była bardzo potężna ale wymagała tury lub dwóch by zrobić set-up lub wymagało więcej niż jednej karty by zyskać przewagę.

    To w ostateczności sprawiło że format jest fajny do pogrania. Jest bardzo mało combo, które zabijają cie z przysłowiowej d**y. Często musiałeś się przygotowywać przez parę tur by zrobić ten krok po gre, lub można było też się bawić w grind i robić trady 1 za 1. Format nagradzał graczy którzy zdobywali małą przewagę w ciągu gry, ale też osoby które trzymały swoje najlepsze karty na koniec.
    Najczęstsze karty i silniki:

#1: Ryko, the Lightsworn Hunter
    Karta która była wszędzie! Jeśli nie grałeś jakąś archetypową talią to musiałeś grać Ryko, Lightsworn Hunter, koniec kropka. Powody różniły się z gracza na gracza ale uniwersalność efektu niszczącego była bardzo ważna.
Dodatkowo milowałeść 3 karty co w niektórych taliach było bardzo przydatne. Cat nie miał nic przeciwko zmilowaniu 3 kart, Quickdraw Synchron deckom bardzo mil się przydawał, zdobywając przewagę przez Dandylion czy zbierając karty pod Pot of Avarice lub Debris Dragona.
Można było ryko szukać przez legalnego wtedy Sangana, Super-Nimble Mega Hamster, Rescue Cat czy Charge of the Light Brigade. Charga była głównie używana w LS-ach czy Twilight-cie. Kot używał Ryko by zrobić wtedy bardzo potężne synchro lvl 5 tj. Catastora. Najlepszym partnerem ryko był jednak Hamster, setując go z decku by ustawić pole pod monarchy i inne enginy w decku.

#2 Caius the Shadow Monarch
Tak jak Ryko, Caius the Shadow Monarch był bardzo ważną kartą formatu. 2400 ataku, które wchodziło często z samotnego tokena od dandysa albo Ryko który wparował na pole z chomika. I jeżeli przeciwnik nie ciągnął dywanu (Pulling the Rug) albo nie użył Solemn Judgmenta to Caius usuwał, każde zagrożenie z gry. Dodatkowo opcja na Caius kill dawała dużo, bo można było obejść dużo rzeczy w ten sposób(targetował sam siebie z własnego efektu by zadać 1000 obrażeń)

#3 Gravekeeper’s Spy
 Jeżeli znacie się na starszych formatach albo czytaliście artykuł Izo, to macie świadomość, że można często Gravekeeper's Spy zobaczyć w pobliżu. 2000 Defa i special summon to naprawdę dużo wtedy było.  Wcześniej Spy szukał swoją kopie albo całkiem słabego Gravekeeper's Guarda, w tym formacie dostał on nowego najlepszego przyjaciela Gravekeeper's Descendant. No może toksyczna ta przyjaźń trochę jest, ponieważ Descendant najczęściej zabija Spy'a by zniszczyć coś co ma przeciwnik, smutne ale ważne +1.
Używało się go w synchro deckach głównie, ale można było go też zobaczyć jak jest trybutowany pod caiusa albo w Dark Armed Dragon deckach.

#4 Pot of Avarice
 Nie było wielu dobrych spelli w tym formacie. Wszystkie mile złe mile z ryko, czy wracanie silników i +1 który pozwalał wrócić do gry pozwoliły tej karcie błyszczeć w tym formacie. Generalnie jak grałeś ryko to chociaż jedno Pot of Avarice też.

#5 Starlight Road
 Strach przed tym, że przeciwnik gra tą kartę sprawił, że niektórych kart już nie warto było grać. Wcześniej Lightning Vortex był często używany, teraz jak pomyślisz o tym że idziesz na -2 i przeciwnik ma Stardust Dragona w polu to srasz w gacie. Dzięki Starlight Road karty takie jak Giant TrunadeTrap Stun zaczęły być używane co doprowadziło do tego, że ludzie powoli zaczęli się zastanawiać czy warto grać Dimensional PrisonMirror Force Nie wszyscy grali starlighta ale warto było pamiętać że istnieje.

#6 Brain Control
  Jedna z najbardziej niewyważonych kart formatu. Tak są outy ale to można powiedzieć o wszystkim. Czego za to o wszystkim powiedzieć nie można jest fakt że Brain Control pozwalał agresywnie zmienić dobrą pozycje na przegraną grę.

#7 Black Rose Dragon
  Część kart nie była warta grania z powodu starlighta. Black Rose Dragon nie był tą kartą w 100%.  Jednym z win condition dla masywnej ilości synchro decków było przeczyszczenie pola. BRD był na limicie ale PoA nie był więc 2 BRD w jednej grze to nic dziwnego. BRD i Heavy Storm najczęściej karały ludzi za niepotrzebne położenie kart na stół.

#8 Book of Moon
  Najlepsze -1 w grze. Book of Moon to taki wielofunkcyjny szwajcarski scyzoryk. Resetuje ci Spy-e i ryko, neguje atak i daje łatwy cel do ataku na następną turę, ratuje przed Dimensional Prison i Mirror Forcem, stopuje Synchro Summon, a co najważniejsze jest używana w deckach, które chcą wygrać walki tj. Gladiator Beasty, tych co grały Blackwing - Shura the Blue Flame lub Flamvell Firedog-a

#9 Cyber Dragon
  Stara karta która nadal jest używana. Jest kontrą na Beatdown decki formatu takie jak Blackwing i Gladiator Beast, które bez pomocy nie poradzą sobie z 2100 ataku. Kontruje też takie karty jak Machina Fortress i Card Trooper. Wymienić się za te karty bez dawania przeciwnikowi jego efektów, było dość użyteczne.

#10  Archetypy
 Włącza się w to najczęściej (ale nie tylko) Gladiator Beast, Machina Gadget, X-Saber, Lightsworn, Frog (Monarch) , Gravekeeper’s i Blackwings. Każdy z nich ma jakąś synergie i  oferuje unikatową pule kart do wybrania tj. np. czy grać Royal Oppression w mainie czy nie. Oczywiście były też najłatwiejsze by się na nie sidować.

YCS Edison Breakdown:
Coverage:https://yugiohblog.konami.com/?cat=39
  Top 16 Breakdown:
4 Lightsworn Variants
3 Quickdraw
2 Cat Decks
2 Gadgets
2 Gladiator Beasts
1 Flamvell Synchro
1 Gravekeeper
1 Blackwing

Decklisty:
(kliknij aby pokazać/ukryć)

Lightsworn Variants:
  Ryko będąc jedną z najpopularniejszych kart, sprawiał że ogólnei sały archetyp był popularny. Niektórzy wybrali tylko parę lightswornów by mieć Draw/Destruction Engine (Lyla, Lightsworn Sorceress, Ryko, Lightsworn Hunter, Solar Recharge, Pot of Avarice). Niektórzy łączyli je z dark monsterami i Dark Armed Dragon, inni z monarchami, a jeszcze inni grali czystym ls-em by mieć dostęp do Judgment Dragona. Deck Bardzo Agresywny jeden z niewielu który mógł pozwolić sobie na Cold Wave w mainie.

Quickdraw (Plan synchro ktoś?)
 Na papierze deck wygląda jak g***o. Jednak Subtelne interakcje między kartami sprawiają że był jedny z najbardziej szalonych decków formatu. Deck z tyloma opcjami że trudno zliczyć. Game Plan był zwykle taki sam, zmiluj się troche z ryko i card trooperem, zdobądź przewagę dzięki drill warriorowi pot of avarice czy debris dragonowi, Wstawiaj Tytannial, Princess of Camellias, Light and Darkness Dragon czy jakieś synchro podtarte trapami etc..
 Nawet nie próbuje podsumować tego decku w paru zdaniach bo to wyzwanie.
 Deck stosunkowo trudny do grania ze skomplikowanymi wzorami itd.
Cytując: „Who else would play a deck (much less win a 2000+ person event) so kooky and bizarre other than Jeff Jones?”

Cat
Niektóre decki próbują wygrać przez potężnie wyglądające boss monstery takie jak JD, DAD czy Synchro(Dragon jakiś najczęściej). Ten deck wygrywa z małym kiciusiem i toną innych małych enginów, które budują adventage.
Talia grinduje w early gamie dzięki kartą takim jak Ryko czy Spy, by zwolnić tempo i mieć czas na dobranie czego potrzebujesz. tj. Kota . Billy Brake uwidocznił to bardzo dobrze mainując decku 3 Doomcalibur Knighty.
Uniwersalna talia jaką jest Kot, często zaskakuje przeciwnika z którym gramy po raz pierwszy bo z enginów jakie używasz przeciwnik najczęściej nie jest w stanie wywnioskować jednoznacznie czym grasz, i gdy Kot wejdzie w stół gra robi się ciekawa.

Gadgets
Gadgety nadal są uosobieniem Card Adventage. Stały napływ potworów, spele do grindowania i boostowania takie jak np. Solidarity. Dodatkowo Machina fortress dodaje dużo możliwości 2500 atk, niszczenie kart w stole i możliwość discardowania przeciwnikowi ręki, sprawiło, że grało się takie karty jak System Down i Chimeratech Fortress Dragon

Flamvell Synchro
Był jeden deck który nie grał Pot of Avarice ale grał Ryko. Przeczytaj Rekindling
Talia podobna do Synchro Kota. Gra pałe małych silniczków i najważniejsze Flamvell Firedog I Flamvell Magician'a by bawić się w Synchro LVL 8, btw. Przeczytaj Rekindling

Gravekeeper
To talia która pozwalała sobie na granie Wave Motion Cannon, mając alternate Win Condition w postaci Royal Tributa, Trochę nudna, na SJC Rex Mendoza zmieniał je po sidzie w dziwnego synchro kota. Nie wiem ja Topnął ale propsy dla niego

Gladiator Beast
 W skrócie PRISMA-TIGER GG. Wcześniej wspomniałem, że ls jako jeden z niewielu mógł pozwolić sobie na granie Cold Wave, Glady też. Prisma-Tiger po cold wave-ie bolało niemiłosiernie.

Blackwings
W Gale na 1 Whirlwind na 2 bolało, ale Icarus Attack to niezła karta w formacie w której karty są setowane. Pamiętacie Royal Oppression? 


Podsumowując:
 Mam nadzieje, że dacie szansę formatowi Edison. Był to czas kiedy więcej osób grało. Było wiele decków do wyboru, i każdy z nich miał równe szanse.
  Tak więc kiedy jesteś już zmęczony metą lub Owcami, ten format jest jednym z ciekawszych do wyboru obok.



Źródło
Tłuamczyłem i parafrazowałem:
https://docs.google.com/document/d/10x9xiTqadBIwI3X26vwzqTwjjEmYqdMqI5ten5w8L-o/edit?usp=sharing

Do Zrobienia:
Edycja Tekstu: Poprawić Ortografie/Gramatykę/Sformułowania/Przejrzystość
Karty w Tagi powsadzać.
« Ostatnia zmiana: 27 Lipiec, 2018, 00:05:04 Izorist »

Matys

Let's make America YUGIOH great again. Świetny format, który pokazuje że YGO to bardzo bogata karcianka.

Lampart

Ekstra, format w którym zaczynałem. Chętnie pogram choćby jako side eventy w kato

Rock

Wchodzę! Nareszcie coś co nie skończy się po 4 długich turach.

Regis

To było coś- zbalansowane początki Planta, który w późniejszym okresie stał się niszczycielem wszystkiego i wszystkich (bo powychodziły takie cuda jak Libra, Shooting, Doppele, Tengu etc.) no i zalążek Szabl z Kotem (jednak The Shining Darkness z Darksoulem, Boggartknightem i resztą ferajny zrobił swoje) <3 Fajny format, jeden z niewielu zbalansowanych w całej historii ^^

Link sponsorowany
 

Podobne tematy Yu-Gi-Oh!

  Temat / Zaczęty przez Ostatnio
Ostatnio 26 Listopad, 2018, 23:39:19
Izorist
Ostatnio 30 Grudzień, 2016, 01:31:05
Kanashimi Tomo
Ostatnio 13 Grudzień, 2017, 08:42:52
Izorist
Ostatnio 25 Kwiecień, 2018, 15:51:09
mundek
Ostatnio 16 Czerwiec, 2018, 17:22:50
Devil