Kilka porad na YCS i imprezy DUŻEGO formatu. Czyli sprawy których nauczyłem się w 2014;p.
Dla wszystkich którzy wybierają się na YCS w Pradze kilka pora i "trików" mniej lub bardziej uczciwych. Czy jak łapać i nie dać się złapać.
Na początek polecam zapoznać się z dwoma bardzo istotnymi artykułami.
http://www.yugioh-card.com/en/gameplay/fasteffects_timing.html graf który nie raz uratuje wam tyłek jeśli go zapamiętacie
https://yugiohblog.konami.com/articles/?tag=problem-solving-card-text info jak to wszytko działa.
I jeśli myślicie że to już znacie to super. Możecie przeczytać to jeszcze z 10 razy.
I. Deck i przygotowanie
Na imprezach takiej rangi ciężko znaleźć decki t3 i niżej choć i takie się zdarzają. Tak jak pisał Izo jeśli taki deck jest dobrze złożony na dana metę może dać rade. Na pewno część lokalnych będzie grała takim deckiem. Co do własnej tali polecam przeczytać każda kartę po x im więcej tym lepiej. Kilka razy sam się przejechałem na tym że "myślałem" że znam swoje karty. To samo się dotyczy czytania kart przeciwnika. Przy budowie należy założyć że będziecie grali z topowy tierami. Sprawdźcie czy wasze karty się nie wyginają co do protków polecałbym zaopatrzenie się w nowe main deck i side w jednakowych, extra może być w innych ale wszytkie protki w extra musza być takie same.
II. Gra i przygotowanie
W czasie gry musicie unikać sytuacji spornych które w u nas są puszczane z grzeczności:
- Jeśli coś wyszukujecie w grave/deck to odłóżcie karty z ręki na stół. W innym przepadku mogą was posądzić o cheat
- Nie zmieniajcie kolejności setów/ kart w grave.
- Nie pokazujcie swoich kart z ręki/setów to również może być odebrane jako forma cheatu. Przeciwnik tego nie zgłosi ale jeśli będzie przechodził sędzia możecie dostać warna.
- HP jest wiedzą ogólną i nie opierajcie się na tym co pisze przeciwnik prowadźcie własne notatki o HP. Jeśli przyjdzie sędzia racje ma ten który ma zapiski.
- Między grami starajcie się nie sprzedawać kart
ewentualnie pod stołem. Ogólne jest zakaz sprzedawania kart.
III. Mechanika
Tutaj bardzo łatwo jest dostać warna albo przegrać grę bo się zrobiło coś w złej kolejności i tu kilka przykładów. Główna zasada która jest tego przyczyną to że w TCG karta która pierwsza "spotka" swój triger musi być pierwsza w chainie. I tak:
W Qlip:
Jęśli przeciwnika ma
Qliphort Carrier i pod nim
Saqlifice to po trybucie na
Qliphort Disk to Disk musi być jako chain link 3 a carrier i saq jako 1/2. Co to daje? Jeśli macie TT to nie możecie go odpalić na summon nowych potów z eff Diska. Ale np jeśli przeciwnik nie powie jasno że chce aktywować eff diska a dobierze kartę z saqlifice i/albo cofnie sobie kartę carrierem ( target waszej karty sie nie liczy) to już nie będzie mógł użyć eff disk ponieważ zaczoł rozwiązywać chain.
W BA:
Tu bardzo łatwo jest zobaczyć nie doświadczonego gracza BA.
Przykład 1.
Dante, Traveler of the Burning Abyss ma pod sobą
Graff, Malebranche of the Burning Abyss. Dante odpala eff odczepiajać graff miluje 3 w tym
Cir, Malebranche of the Burning Abyss. Jako że graff trafił pierwszy do grave w chainie musi być jako Chain link 1. I jeśli przeciwnik NIE ZADEKLARUJE NA GŁOŚ eff obu potów i wezwie z decku z eff graff to nie może już użyć eff CIR.
Przykład 2. Nie bezpośrednio związany z zasadą o której mowa ale nadal bardzo istotny.
Vanity's Emptiness vs BA. Vanity jest dziwną karta i jej eff który ją niszczy odpala się jako C1 w nowym chainie gdy jakas karta trafi do grave. Co to znaczy? Załóżmy ze mamy
Vanity's Emptiness a przeciwnik 2 BA na polu
Graff, Malebranche of the Burning Abyss i
Cir, Malebranche of the Burning Abyss a w secie
Fire Lake of the Burning Abyss. Odpala lake by zniszczyć nam 3 karty które nie są vanity. I sytuacja po tym wygląda tak. MUSICIE (by potem nie mógł już odpalić innych cir i graff) czy chce odpalić ich eff? Jeśli stwierdzi że tak to chain wygląda następująco. Vanity jako C1 cir/graf jako c2/3 a że chain rozwiązywany jest od tyłu przeciwnik nie może nic wezwać i nie będzie mógł już użyć eff graff i cir w tej turze.
W Nekroz.
Nekroz. Przeciwnik odpala
Nekroz Cycle/
Nekroz Mirror by wezwać
Nekroz of Trishula i jako koszt tribute
Shurit, Strategist of the Nekroz. Jako że Shurit trafił do grave pierwszy musi być C1 a trish C2. I znów jeśli przeciwnik wyszuka karte z decku a wcześniej jasno nie zadeklarował eff trish nie może jej odpalić.
IV. Kilka innych spraw.
-Jeśli gracie uważajcie by nikt za wami nie stał i nie rozmawiał w obcym języku z waszym przeciwnikiem. W ogóle nie pozwólcie nikomu za waszymi plecami rozmawiać w innym języku niż angielski. Akira, Fenix, Fifi I reszta ekipy z Berlina wie czym to grozi:) teksty typu
Forbidden Lance Zakazana dzida etc etc.
- Przy tasowaniu możecie przetasować swój deck po tym jak zrobił to przeciwnik jednak musi on potem go jeszcze raz przełożyć i może nie być to już normalne długie tasowanie.
- Po każdej grze zanim wstaniecie i zacznie krzyczeć zę wygraliście ODSAJDUJCIE SIĘ!!!!!!!!!!! przeliczcie 3 razy said i dopiero potem się cieszcie.
- Jeśli przeciwnik nie stara się być zgodny w 100% z zasadami i pozwala wam też rozgrywki przeprowadzać płynniej tzn np rzuć 2 upstart i od razu dobrać 2 karty to też nie polecam łapać go za małe "udogodnienia" bo karma jest dziwką i do was wróci.
- Uważajcie na swoje rzeczy, karty, klasery i wszytko inne.
- Jeśli nie chcecie wydać tony monet to polecam zabranie ze sobą prowiantu. Terminacje potrafią być dłuższe niż rundy.
- Vendorzy jeśli chcecie coś kupić a nie potrzebujecie tego na turniej nie kupujcie w sob, w niedziele będzie taniej czasem nawet o 30%. I to samo przy trade jeśli nie musicie czegoś mieć na teraz to może znajdziecie taniej.
- jak rozegracie mecz, wypełnicie i podpiszecie match slipa to zawołajcie sędziego i czekajcie na niego. obaj gracze powinni być obecni przy zgłaszaniu wyniku. sędziowie mają obowiązek odebrać match slipy gdy obaj gracze są obecni (a tak przynajmniej mi mówiono w Berlinie) by
IZOJeśli macie jakieś pomysły albo pytanie o sprawy których nie poruszyłem pytajcie.