Shaddoll
WSTĘP
Pewne rzeczy są nieuniknione i tak też jest w przypadku najnowszego dodatku "Duelist Alliance", wraz z którym swoją premierę mają 2 bardzo mocne archetypy
Tellarknight, oraz
Shaddoll- ja postaram się w niewielkim stopniu przedstawić i omówić grę tym drugim ancymonem
.
Shadoll to archetyp składający się z monsterów typu Spellcaster atrybutu DARK. Nazwa archetypu to połączenia słów
"shadow" (cień), oraz
"doll" (lalka) na co zresztą wskazuje sam marionetkowy design potworów. Dodatkowo warto zauważyć, że maindeckowe stworki są niczym innym jak skorumpowanymi (eh ileż razy już to było?) wersjami znanych nam już potworów. I tak np.
Shaddoll Beast-
Naturia Beast,
Shaddoll Falco-
Gusto Falco etc.
Mechanika Shaddolli jest prosta jak konstrukcja cepa- każdy potwór z main decku posiada 2 efekty. Pierwszy efekt odpala się po Flipie, drugi natomiast po wysłaniu na Grave (obojętnie czy z ręki, pola, czy z decka) z tym, że odrazu warto zwrócić uwagę na formułkę-
"You can only use 1 Shaddoll effect per turn, and only once that turn."- czyli np. gdy zmillujesz z decku 2
Shaddoll Beasty- tylko jeden z nich w tej samej turze może odpalić swój drugi efekt. Podstawowym Win Condition owego decka jest wstawianie bardzo mocnych, themowych Fuzji za pomocą chyba najbardziej jak do tej pory zdegenerowanej wersji Polimeryzacji jaką jest
Shaddoll Fusion po uprzednim uszczuplaniu całego pola przeciwnika za pomocą maindeckowych Shaddolli.
MAIN DECK
Zacznijmy od samych themowych potworów. I tak
Shaddoll Hedgehog to nasz mvp ultimate floater wszystkiego co ma Shaddoll w nazwie- flipnięty szuka nam spelli/trapów, natomiast wysłany do grave'a wyszukuje nam potworki.
Shaddoll Falco to wskrzeszacz Shaddoll potworów (w tym fuzji!!) gdy zostanie flipniety, lub samego siebie gdy zostanie wysłany na grave. Dodatkowo jest on Tunerem, ale o tym później
Shaddoll Beast po flipnięciu pozwala nam dobrać 2 karty, natomiast po wysłaniu na grave tylko (aż) jedną.
Shaddoll Squamata(co im ten Lizard przeszkadzał?
) to nasz sniper, który po flipnięciu niszczy jednego potwora przeciwnika, a po wysłaniu na grave pozwala pójść ze sobą innemu Shaddollowi z naszej talii (i tym samym zazwyczaj odpaleniu jego drugiego efektu).
Shaddoll Dragon po flipnięciu staje się ulepszoną wersją CED'a i wraca jedną kartę przeciwnika z pola do ręki, a po wysłaniu na grave niszczy jednego spella lub trapa oppa.
Same w sobie nie byłyby aż tak skuteczne gdyby nie support ze strony innych potworów. Na pierwszy plan wysuwa się
Mathematician, który już długi czas temu zdeklasował rywali (piszę tu zrówno o zbyt sytuacyjnym Kuribandicie jak również zbyt wolnej Armie) swą użytecznością i uniwersalnym zastosowaniem. Gwarantuje on dobry opening + draw power + zrzut danych Shaddolli (lub Felice) + materiał pod Shekhinagę-czegoż można chcieć więcej. Pisząc o Matematyku nie można również nie wspomnieć o jego cudownym combo z wychodzącą w tym samym dodatku
Felis, Lightsworn Archer, które kradnie gry umożliwiając nam praktycznie z niczego sklejenie dowolnego Synchro lvl.7.
Reszta main decku jeśli chodzi o potwory to głównie personalne upodobania. Artifact Engine dość mocno przetrzebiony limitem
Artifact Moralltach mając przy duszy dużo bardziej sytuacyjnego
Artifact Lancea usunął się w cień dając możliwość pokazania się z dobrej strony wydanemu nieco później Star Seraph engineowi (
Star Seraph Scepter +
Star Seraph Sovereignty) Duet ten wzmacnia niesamowicie nasz draw power, generuje rank 4 praktycznie z niczego, oraz stanowi LIGHT food pod
Black Luster Soldier - Envoy of the Beginning, który od czasów dominacji Chaos Dragonów nie miał lepszego decku w którym mógłby błyszczeć jak tutaj.
Peropero Cerperus był bardzo popularnym techem do przełamywania Djinn Locka, który jednak po obecnej banliście przestał być problemem jak również był (jest) kolejnym materiałem pod Shekhinagę. Opisany poniżej
Denko Sekka mówi "nope" deckom z dość rozbudowanym backrowem typu Qli, Tellary, czy BA. Nie można zapominać również o hand trapach z
Effect Veilerem i
Maxx "C" na czele, których chyba nikomu przedstawiać, ani opisywać nie trzeba.
Frontline kart magicznych opiera się głównie na staplach pokroju
Allure of Darkness,
Foolish Burial, czy
Soul Charge. Nowością jest themowa broken fuzja
Shaddoll Fusion, która w sytuacji gdy oponent kontroluje pota z Extra Decku (hmmm... są tu jakieś decki bez Extra?
) umożliwia nam użycie dowolnych Shaddolli z decku jako fusion materiali- tym sposobem oprócz potężnego Fusion monstera dodatkowo odpalamy drugi efekt Shaddollowych potów wysłanych na grave jako fusion materiale. Fanboye fuzji napewno znajdą miejsce na
Super Polymerization, które jednak na obecną chwilę nie jest najlepszą opcją do czasu wydania kolejnych, wieloatrybutowych fuzji z dodatku
The New Challengers.
Trapy to przede wszystkim świetne
Sinister Shadow Games, które oprócz wysłania potrzebnej nam w danej chwili Shaddoll karty z decka na grave dodatkowo odkrywa nam zakryte Shaddolle na polu (co wiąże się z odpaleniem ich flip efektu). Grany zazwyczaj w jednej sztuce
Shaddoll Core, zarówno może chronić nas przed opcjonalnym direct atakiem jak i być substytutem dowolnego fusion materiala dla Shaddoll fusion potwora. Wysłany za pomocą efektu na grave umożliwia nam dodanie Shaddoll spell/trapa z grave'a do łapy (
Shaddoll Fusion again
). Poza tym standardowe trapy pokroju
Breakthrough Skill,
Solemn Warning,
Bottomless Trap Hole, lub
Torrential Tribute. Od dłuższego czasu na stałe w tym decku zadomowił się
Mistake, który uniemożliwia agresywne granie niemal wszystkim deckom ze ścisłej czołówki
EXTRA DECK
Zajrzyjmy do naszego Extra Decku, który obfituje w interesujące Fusion, Synchro, oraz Xyz poty. Na sam początek dwójka themowych bossów Shaddollowych-
El Shaddoll Construct to bardzo przyjemny klocek, który oprócz tego, że po przywołaniu wysyła nam Shaddoll kartę z decka do grave'a to dodatkowo w walce przeciw potworom specjalnie przywołanym zachowuje się jak
Ally of Justice Catastor i automatycznie niszczy ww. pota. Jedyną jego wadą może być fakt, że nie grając Artifact Enginem próżno szukać dobrych LIGHT monsterków do jego stworzenia i jednocześnie do możliwego spamowania nim. W gtego typu wypadkach należy zdać się na dobrego na wszystko
Effect Veilera, czy
A/D Changera, który zrzucony jako Fusion material pod Constructa umożliwia późniejsze wykorzystanie jego efektu.
El Shaddoll Winda to jedno wielkie chodzące "NOPE" dla wszystkich decków nastawionych na masowych wysyp. Ogranicza specjalne przywołanie do jednego podczas danej tury i tym samym skutecznie blokuje wszelkie Geargie, Rulery, Mermaile, LSy czy Artifact decki. Dodatkowo oba wyżej wspomniane bossy przy zejściu na cemntarz dodają nam themowego Spella/Trapa z ww. grave'a do łapy (...
Shaddoll Fusion!)- słowem doskonała utility zabawka.
Wspomniałem wcześniej o Tunerze w postaci
Shaddoll Falco, który mając lvl.2 przy decku składającym się głównie z potów lvl 4-5 otwiera nam drogę do łatwego tworzenia Synchro lvl 6-7. Szczególnie warto zwrócić uwagę na
Black Rose Dragona,
Goyo Guardiana,
Arcanite Magiciana,
Tempest Magiciana, oraz będącego znów z nami
Goyo Guardiana (który bardzo "przypadkowo" akurat teraz zszedł z listy^^).
Gang Xyz to przede wszystkim monstery rank 4:
Number 101: Silent Honor ARK,
Evilswarm Exciton Knight,
Lavalval Chain,
Daigusto Emeral,
Castel, the Skyblaster Musketeer i rank 5 (grając Artifactami + Beast)
Constellar Pleiades,
Number 61: Volcasaurus,
Artifact Durendal.
PRZYKŁADOWE KONTRY
-
Abyss Dweller-
HTS Psyhemuth-
Dimensional Fissure-
Macro Cosmos-
Shadow-Imprisoning Mirror-
Soul Drain-
Different Dimension GroundCzyli w skrócie- wszystko co banishuje Laleczki jest dla nich niezwykle bolesne.
NECH UPDATE
Po premierze dodatku NECH moc decku mrocznych lalek wzrosła jeszcze bardziej. Dzięki
El Shaddoll Fusion wzrosła stabilność i eksplozywność decku. Nowa fuzja jako quick play ułatwia omijanie trapów, reagowanie na działania przeciwnika poprzez fuzjonowanie w jego turze a także wspomaga wszelkie zapędy ku OTK. Shaddoll zyskał też nowe potwory -
El Shaddoll Shekhinaga i
El Shaddoll Grysta. Shekhinaga to bydle z wielką d**a i przydatnym efektem, które w dodatku pozwala nam abusować
Glow-Up Bulb. Grysta jest sporo słabszą opcją, wchodzi wyłącznie z
Shaddoll Core (który zyskał sporo wartości dzięki nowym kartom) czy z pomocą
Super Polymerization. Nie sposób również nie wspomnieć o
Denko Sekka, karcie tak dobrej, że Chaos Shaddoll jest teraz nazywany Denko Dollem :)) Denko-chan po prostu dewastuje Burning Abyss czy Tellarknight, lockując ich brokeny takie jak Alpha czy fire lake bez żadnej możliwości odpowiedzi (poza
Solemn Warning). Abusowanie denko zmusza graczy dolla do ograniczenia backrowu do minimum jednak nie jest to problem bo deck albo zabija w turę albo broni się sam sobą wystawiając
El Shaddoll Winda lub
El Shaddoll Shekhinaga. Potencjał OTK zwiększa też
Enemy Controller techowany przez wielu amerykańskich graczy (może też służyć jako disruptive play). Popularna jest też wersja Artifactowa jednak nie jest obecnie tak silna gdyż abusowanie w niej Denko-chan jest dużo trudniejsze co wynika z samej istoty enginu Artifactów.
SECE UPDATE
Dodatek SECE to niewątpliwie najsłabsza odsłona jeżeli chodzi o bezpośredni support dla lalek. Brak jakiegokolwiek themowego nowego potwora w main decku połączony z bardzo blado wypadającą fuzją
El Shaddoll Wendigo, której efekt nijak miał się do stylu gry Shaddolli nie przysporzył im fame'u. Nie pomogła również dobrze wyglądająca na papierze
Nephe Shaddoll Fusion, która w teorii dawała dostęp do wszystkich wieloatrybutowych Shaddoll fuzji jednak w praktyce będąc wolnym equipem całkowicie podatnym na tis removal z którym Shaddoll Fusion i El Shaddoll Fusion nie miały żadnych problemów.
CROS UPDATE
No i w końcu ostatni (jak narazie) dodatek ze strony Shaddolli, który można zawrzeć w trzech słowach:
El Shaddoll Anoyatyllis- potężny floodgate dość uprzykrzający życie Nekrozom czy Satellom, który jednak jest dość trudny do wezwania ze względu na brak dobrych WATER atrybutowych opcji dla lalek, jak również braku Super Polimerki uwięzionej w czeluściach ban listy, która w tym wypadku spisywałaby się znakomicie w ciężkich matchupach przeciwko ww. Nekrozom.
INNE MAINOWO GRANE KARTY
Gem-Knight Shaddoll autorstwa nikogo innego jak Patricka "Upstart" Hobbana
. Głównym założeniem tego buildu jest użycie
Brilliant Fusion, który w tym decku działa niemal tak samo jak Shaddoll Fusion, z tym że lepiej, bo nasz opp nie musi trzymać niczego z Extra Decku, by móc tego użyć. Naszą fuzją docelową jest
Gem-Knight Seraphinite, który wymaga od nas jednego Gem-Knight pota (w tym wypadku jest to
Gem-Knight Garnet, który pomimo faktu, że jest vanillą ma nienajgorszy atak, level umożliwiający klejenie xyz, oraz atrybut, który pozwala nam wykorzystać go nie tylko do tej jednej konkretnej sytuacji), oraz jednego potwora atrybutu LIGHT, którymi zazwyczaj są wszechobecne klauny
Performage Damage Juggler/
Performage Trick Clown, których efektów chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć ;) Seraphinite nie dość, że gwarantuje nam cenny dodatkowy normal summon to dodatkowo przyzwany z efektu Brilliant Fusion może zostać obdarowany poprzez discard jednego spella oryginalnym, solidnym atakiem (2300), który na spokojnie pozwala nam wyeliminować wiele wkurzających kart nie pozwalających nam grać na czele z
Nekroz of Unicore, by w Main Phase 2 móc użyć efektów innych potów przyzwanych z Extra, które wcześniej Jednorożec skutecznie nam blokował.
Reinforcement of the Army w połączeniu z pojedynczymi
Elemental HERO Blazeman +
Polymerization bardzo pomaga w sytuacji zarówno wtedy kiedy mamy jak i wtedy kiedy nie mamy dostępu do naszej głównej broni jaką są fuzję. Jeżeli fuzji nie mamy to proste użycie Roty po Blazemana po Polimerkę. Jeżeli fuzję mamy i nie chcemy używać jednej po drugiej to możemy za pomocą Roty dodać sobie
Armageddon Knighta, który bardzo ładnie współdziała z efektami naszych Shaddolli, lub
Photon Trashera, który otwiera nam pole do jeszcze szybszych xyz (z klaunami możemy tworzyć
Bujintei Tsukuyomi, który fajnie triggeruje efekty naszych Shaddoll stworków i jednocześnie pozwala nam zwiększyć draw power).
Jigabyte wyszukiwany z generica jakim jest
King of the Feral Imps znacząco ułatwia nam wystawienie
El Shaddoll Anoyatyllis.
PRZYKŁADOWE DECKLISTY
1) Gem-Knight Shaddoll
2) WCQ - 2015-07-05 Europe - 1st Place
3) Star Seraph Shaddoll
Korekta by Beli