Listopadowa banlista bieżącego roku w sposób dość zdecydowany zakończyła dominację decków mających premierę przede wszystkim w dodatkach "Duelist Alliance", "New Challengers", oraz "Secret Forces". Jak w każdym tego typu przypadku życie nie znosi próżni i tam gdzie na pierwszy rzut oka widać pobojowisko gdzie trup ściele się gęsto w rzeczywistości powstaje nowe życie nastawione na wygrywanie. I tak w wichrze zmian wyłonił się Majespecter, a wraz z nim Performage i Performapal coraz śmielej pokazując publiczności swe sztuczki i tak naprawdę czekając już tylko na resztę ferajny z "Breakers of Shadow". Orszak zmian dumnie zamyka Kozmo, który na obecną chwilę zdecydowaną część graczy przeciągnął na ciemną stronę mocy.
4.12.2015 do tego orszaku wraz z najnowszym Structure Deckiem dołącza Magician, który podobnie jak Maje i PePe bazuje na bardzo uniwersalnym Pendulum enginie i którego działanie postaram się Wam przybliżyć.
1) LORE:
Tak naprawdę Magician jest deckiem, którego ciężko nazwać monoarchetypowym, podobnie jak to ma miejsce w przypadku PePe. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że obecnie zdecydowana większość z nich to tak naprawdę kombinacja złożona z 3 archetypów: Performapal, Magician, oraz Odd-Eyes. Wszystkie trzy używane są przez głównego protagonistę obecnego arcu Yuye Sakakiego

Performapal (
Entermate) zadebiutowały w dodatku "Duelist Alliance". To wieloatrybutowe, oraz wielotypowe (głównie Beast) potwory nawiązujące do zwierząt, przedstawień, rekwizytów, oraz garderoby cyrkowej, którą to właśnie zajmuje się główny bohater Arc-V. Nie będę zbyt mocno rozpisywał się na temat zwierzaków po pierwsze ze względu na fakt iż zajęłoby to całą stronę, jak również dlatego, że do czasu wyjścia "Breakers of Shadows" żelaznym punktem jeśli chodzi o mechanikę decku jest raptem jeden ich przedstawiciel, więc nie ma to zbytniego sensu.
Tytułowy Magician jak sama nazwa wskazuje nawiązuje do magów i są wieloatrybutowymi potami typu Spellcaster. Pierwsze dwa ujrzały światło dzienne wraz ze Starter Deckiem 2014 i były raczej ciekawostką (w końcu pierwsze potwory Pendulum) aniżeli potencjalnym turniejowym wyborem, które niemal z każdym później ukazującym się dodatkiem dostawały nieśmiały support aż do SD 29. Ich cechą wspólną jest tworzenie skal w przedziale od 1 do 8. Można również zauważyć, że zdecydowana większość z nich (co szczególnie uwidocznione jest w anime) stanowi swego rodzaju przeciwieństwa podczas ustawiania skali:
I w końcu Odd-Eyes, który swą premierę miał w "Duelist Alliance" i jest bossem całego decku z najbardziej znanym przedstawicielem w postaci
Odd-Eyes Pendulum Dragona. Odd-Eyes nawiązuje do zaburzenia rozwojowego zwanego "różnobarwnością tęczówki" (
"Heterochromia iridum") polegającego na różnym zabarwieniu ww. tęczówki jednego i drugiego oka uwarunkowanego najczęściej genetycznie. Jest to też swoistego rodzaju hołd twórców wobec serii "różnobarwno okich smoków", które towarzyszyły serii Yu-Gi-Oh! od samego początku (Blue-Eyes, Red-Eyes, Galaxy-Eyes). Swą wyjątkowość mieszaną z nawiązaniem do wszystkich poprzednich generacji manifestuje w postaci swoich ewolucji- wraz z Japońską premierą "Breakers of Shadow" Odd-Eyes stał się pierwszym i jak narazie JEDYNYM archetypem mającym dostęp do wszystkich form przyzwań (Effect, Ritual, Fusion, Synchro, Xyz, Pendulum) zawierającym w sobie wszystkie 6 atrybutów jak również jednym z czterech obok Burning Abyss, Dracoslayerów i D/D, który ma dostęp do wszystkich trzech form przyzwań Extra Deckowych. Mało tego- tytułowy Odd-Eyes Pendulum Dragon oprócz ewolucji jest także członkiem specyficznego archetypu "Four Dimension Dragons", który zawiera w sobie jego counterparty związane z 4 wymiarami przedstawionymi w anime: Wymiar Xyz reprezentuje
Dark Rebellion Xyz Dragon, Wymiar Synchro
Clear Wing Synchro Dragon, oraz jeszcze nieujawniony smok reprezentujący Wymiar Fuzji.
2) MECHANIKA:
Tak jak wspomniałem w lore rodzajów Magicianów jest sporo, więc postaram się tutaj skupić głównie na wersji Odd-Eyesowej. Jest to agresywny deck, którego działanie polega na jak najszybszym swarmie floodgateów, lub materiałów pod potężne Fuzje, Synchro, oraz Xyz za pomocą wezwania pendulum. Oprócz bycia deckiem szybkim z dobrą konsystencją jest także jak już wyżej wspomniałem deckiem wielotypowym, oraz wieoatrybutowym co już na dzieńdobry utrudnia jego skuteczne kontrowanie. Czas zatem przejść do omawiania naszej sekcji do zadań specjalnych ;)
Pierwszym z dwóch najaktywniej bijących serc decku jest jedyny na obecną chwilę reprezentant Performapali w osobie
Performapal Skullcrobat Jokera. Gdyby tworzyć plebiscyt na najbardziej uniwersalną kartę w grze to Joker byłby w ścisłej czołówce, bo oprócz floatu obsługującego aż 3 archetypy przy jego normalnym wezwaniu ma także bardzo solidne 1800 ataku z przodu, ukochany przez wszystkich lvl. 4 (pod równie mocno kochane przez wszystkich rank 4

), oraz miłą skalę [8] (z której akurat korzystamy stosunkowo rzadko). Jokera chcemy mieć jak najszybciej, by wyszukać sobie tego czego potrzebujemy- czy to brakującego stworka w skali, czy to Odd-Eyesa możliwego do bezpośredniego wezwania pendulum. Równie wcześnie chcemy widywać u siebie drugie z serc i jednocześnie najważniejszego zarządce naszych pendulum zone'ów jakim jest
Wisdom-Eye Magician i jego świetny pendulum efekt. Umożliwia on poprzez zniszczenie jego samego położenie na skali DOWOLNEGO Magiciana z decku. Otwarcie z dwoma Wisdom-Eye'ami to automatyczny Dragonpulse/Oafdragon/Xiangke + Dragonpit w skale (w zależności od preferencji i sytuacji na polu/ręce) i wezwanie pendulum tych samych Wisdomów z Extra decku, z których to można zrobić np. dowloną rank 4 (to oczywiście scenariusz zakładający brak jakichkolwiek innych potów na ręce co zdarza się niezwykle rzadko^^).
Dragonpit Magician to nasza najlepsza, najwyższa skala [8] i jednoczesny czyściciel backrowu kosztem discardu jednego Pendulum stwora. Dodatkowo jest bardzo częstym materiałem pod rank 7, ze wzgledu na swój lvl. Podobnie działa
Dragonpulse Magician z tym, że posiada najniższą skale [1] i kosztem discardu jednego Pendulum potwora niszczy jednego pota przeciwnika.
Oafdragon Magician to niezastąpiony recykler umożliwiający nam swobodne przywracanie pendulumów z grave'a (w którym niespecjalnie lubią siedzieć) do łapy dzięki swojemu monster efektowi. W dodatku posiada przyjemną skale [2].
Nobledragon Magician to bardzo dobrze działający z Odd-Eyesami tuner, którego można wezwać specjalnie z łapy redukując level będącego na polu Odd-Eyesa (lvl7) o trzy co w efekcie daje nam darmowego smoczego synchro level 7 (Meteorburst/Clearwing/Black Rose/Moonlight etc.).
Xiangke Magician dzięki swojemu pendulum efektowi pozwala nam raz w danej turze traktować rank jednego xyz potwora jak level o tej samej wartości co otwiera nam dostęp do klejenia kolejnych xyz w tym jak narazie jedynego w grze Pendulum-Xyz
Odd-Eyes Rebellion Dragona. Monster efekt Xiangke w postaci negacji efektu jednego LIGHT potka oponenta też jest bardzo przydatny (Kozmo, Klauny, Tellarknighty i see all of u ;)).
Xiangsheng Magician swoim pendulum efektem potrafi podwyższać, bądź obniżać ranki jednego xyz w stosunku do levelu innego naszego potka, którego mamy na polu. Efekt ten jest dość sytuacyjny, wręcz można rzec niepotrzebny przy takim doborze leveli naszych potków z main decku stąd też Xiangsheng początkowo grana w jednej sztuce obecnie nie jest widywana. Ostatnim reprezentantem trzech głównych archetypów jest
Odd-Eyes Pendulum Dragon- potężny beater mający 2500 z przodu, który podwaja obrażenia walcząc z przeciwnym potkiem, oraz ze względu na swój typ i level jest najważniejszym materiałem pod swoje (a tak naprawdę i nie tylo swoje) Extra deckowe ewolucje, które opiszę niżej. Inne potki mile widziane w tym decku to dobrze znane już wszystkim
Archfiend Eccentrick będący uniwersalną niszczarką zarówno na polu jak i pendulum zonie, czy chociażby
Luster Pendulum, the Dracoslayer, który skutecznie zapełnia nam Extra deck zniszczonymi pendulumami jednocześnie uszczuplając nam main deck. Najbardziej wkurzającą dwójkę zostawiłem na koniec, a są nimi Quick-efektowe bouncery w postaci
Mist Valley Apex Avian, oraz
Majespecter Unicorn - Kirin. Pierwszy neguje efekty cofając się z pola do naszej ręki (co zbytnio nas nie smuci gdyż wezwaniu pendulum wraca na pole równie szybko :P), drugi natomiast cofa dowolnego naszego pendulum potwora do ręki przy jednoczesnym cofnięciu dowolnego potka oppa do ręki (bezcenne w przypadku niemożliwych do zniszczenia kloców).
Nasze spelle to przedewszystkim
Pendulum Call stanowiące szukajkę naszych Magicianów jednocześnie przez ture chroniące je przed zniszczeniem przez efekty kart gdy są na pendulum zone'ach (dlatego zastanówcie się dobrze kiedy używać efektu Wisdom-Eyea, bo z takimi missami spotykałem się często

). Następny w kolejności jest nasz themowy field
Sky Iris, który chroni nasze 3 główne archetypy będące na pendulum zone'ach przed targetowaniem (np.
Mystical Space Typhoon,
Kozmo Sliprider, Dragonpit w mirror matchach etc.) co w częstym połączeniu Pendulum Callem czyni nasze Pendulum Zone'y całkowicie nietykalne. Stanowi również kolejne narzędzie do rozkręcania kombosów- poprzez niszczenie jednej z naszych kart (którą zazwyczaj jest pendulum potek np. świeżo wezwany i użyty Skullcrobat Joker, który tym sposobem ląduje do extra) i dodaje dowolną Odd-Eyes kartę (może byc to równie dobrze potek jak i np
Odd-Eyes Fusion). Jako, że Iris jest fieldem to rzecz jasna warto być zaopatrzonym w
Terraforming.
Wavering Eyes to oczywisty wybór w każdym pendulum decku pozwalający nam czerpać plusy z niszczenia swoich jak i oponenta pendulum zone'ów. Wspomniany Odd-Eyes Fusion daje nam łatwiejszy dostęp do Vortexa jednak ze względu na efekt Odd-Eyes Absolute Dragona, który zaraz opisze nie jest kartą wymagającą mainowania.
Summoner's Art jest często upychany w celu szybszego wyszukania Dragonpita.
Upstart Goblin poprawia konsystencję.
Magician ma w sobie zdecydowanie więcej cech kombo, niż kontrolnych stąd też traplane nie stanowi tutaj jakiegoś dużego procentu. Najczęstszymi pozycjami są tutaj różne Solemny (
Solemn Warning,
Solemn Scolding), bądź dobre na wszystko
Breakthrough Skill.
Extra Deck to zdecydowanie najgorsza część tego decku. I pisząc "najgorsza" tak naprawdę wcale nie mam na myśli "najsłabsza", wręcz przeciwnie- najgorsza pod tym względem, że na te marne 15 miejsc jest tyle cudownego stuffu do upchania :( Zacznijmy od trzech themowych bossów z
Odd-Eyes Vortex Dragonem jako pierwszym. Vortex to floodgate, który raz na ture neguje efekt oppa poprzez wtasowanie pendulum stwora z extra decku do decku. Mega frustrujący efekt, który potrafi związać oponentowi ręce w kluczowych sytuacjach. Mając naprzeciw siebie Vortexa z Avianem/Kirinem bez mass removalu w pogotowiu warto poważnie zastanowić się nad scoopem. Dodatkowo Vortex będąc specjalnie przyzwany na dzieńdobry bounce'uje jednego potka przeciwnika.
Odd-Eyes Meteorburst Dragon to banalnie łatwy do zrobienia klocek, który po prawidłowo przeprowadzonym wezwaniu synchro może przyzwać z pendulum zone'a jednego naszego potka, którym to zazwyczaj jest Dragonpit, by z tej dwójki skleić kolejną źle zrobioną kartę jugioł jaką jest
Odd-Eyes Absolute Dragon. Źle zrobiona, bo to generic z wbudowaną Utopią w efekcie, który dodatkowo po usunięciu materiala wzywa dowolnego Odd-Eyesa będącego w gravie... dowolnego... tego przykładowego Meteorbursta, z którego go przed chwilą zrobiliśmy też

Mało tego- gdy Absolute zostaje wysłany na grave może specjalnie przyzwać dowolnego Odd-Eyesa z Extra Decku na czele z wyżej wspomnianym Vortexem- stąd też moja sugestia niekonieczności mainowania Odd-Eyes Fusion przy tak łatwym dostępie do Absolute'a.
Odd-Eyes Rebellion Dragon nie jest łatwy do wezwania co rekompensuje destrukcyjnym efektem. Często we wczesnej grze jest stosowany jako extra deckowy material pod Vortexa z efektu Odd-Eyes Fusion. Pozostałe miejsce w Extra to mieszanka wybuchowa głównie Synchro level 7 (
Black Rose Dragon,
Black Rose Moonlight Dragon,
Clear Wing Synchro Dragon, ), Synchro level 8 (
Ignister Prominence, the Blasting Dracoslayer), Xyz rank 7 (
Red-Eyes Flare Metal Dragon,
Number 11: Big Eye,
Mecha Phantom Beast Dracossack), Xyz rank 4 (
Majester Paladin, the Ascending Dracoslayer,
Performage Trapeze Magician,
Abyss Dweller,
Dark Rebellion Xyz Dragon,
Castel, the Skyblaster Musketeer,
Number 101: Silent Honor ARK,
Number 103: Ragnazero) czy też inne smaczki typu
Number 39: Utopia Beyondetc.
3) INNE MAINOWO GRANE KARTY:
- Klaun engine- artykuł Tomo -
http://yugioh.pl/non-meta-decks/clown-blade/- Majespecter engine- czyli więcej zwierzaków z
Majespecter Raccoon - Bunbuku- po więcej informacji o archetypie odsyłam do artykułu Razmusa -
http://yugioh.pl/deck-strategy/majespecter-5158/-
Performapal Trump Witch/
Fusion Conscription+
Rune-Eyes Pendulum Dragon- czyli więcej fuzji, co akurat nie jest dobrym pomysłem przy tak ciasnym extra decku i fakcie, że Rune-Eyes poza byciem sporym beaterem niewiele ma do zaoferowania
-
Performapal Silver Claw/
Kinka-byo/Inny pasujący Beast+
Beast-Eyes Pendulum Dragon- sytuacja niemal identyczna co powyżej. Na korzyść Beast-Eyesa przemawia contact fusion, ale niewiele poza tym.
Przykładowe zagrywki dopiszę później ;)