NEKROZ
W Konami stwierdzili, że to dobry pomysł, aby największe brokeny ery synchro, z których spora część od dłuższego czasu gnije na banliście, powróciły do naszej ukochanej gry. Karty są tym razem niebieskie, nie białe, ale tak samo potężne jak niegdyś.
Nekroz to deck oparty o Ritual Monstery atrybutu WATER i typów Warrior, Spellcaster oraz Dragon, pełnymi garściami korzysta też z pozaarchetypowego supportu dla tej metody przywołania. Charakteryzuje się wysoką stabilnością, osiągniętą dzięki zastosowaniu dużej liczby kart searchujących.
Każdy z niebieskich potworów archetypu posiada dwa efekty: pierwszego można użyć zwyczajnie go discardując, drugi działa, kiedy monstera już wezwiemy.
Nekroz of Brionac to główny searcher, dający nam dowolnego innego Nekroza z talii, a możliwość wtasowania z pola dwóch potworów z powrotem do Extra Decku wyjaśnia match up z np. Burning Abyssem czy Shaddollem. Jego młodszy brat,
Nekroz of Clausolas, pozwoli nam wyszukać Ritual Spelle, wezwany potrafi przerywać kluczowe zagrania przeciwnika.
Nekroz of Unicore recykluje dowolną kartę archetypu z grobu, a jego zdolność negująca stanowi twardy orzech do zgryzienia dla niejednej talii.
Nekroz of Valkyrus zapewnia obronę, działając jak 'lepszy'
Swift Scarecrow. Jego drugi efekt, umożliwiający dobieranie kart, przy jednoczesnym czyszczeniu własnego pola, pozwala na wiele ciekawych i finezyjnych zagrań - karta ta determinuje sposób w jaki grany jest chociażby mirror match tej talii.
Nekroz of Trishula z jednej strony zapewnia sytuacyjną protekcję pokroju
Bujingi Turtle, z drugiej jej summon i resolve efektu stanowi najważniejszy power play decku. Warto pamiętać, że nowa Trish różni się od swojego (nie)sławnego pierwowzoru pod względem sposobu działania - banishująca zdolność wymaga przynajmniej 1 karty na polu, 1 w ręce i 1 w grobie przeciwnika, by mogła zostać użyta. Niuans ten można sprytnie wykorzystywać zarówno grając Nekrozem jak i przeciw Nekrozowi.
Nekroz of Gungnir obroni potwory w polu, a jego drugi efekt to uniwersalny, chainowalny removal.
Nekroz of Decisive Armor zachowuje się jak
Blackwing - Kalut the Moon Shadow, pozwalając nam pokonać większe potwory przeciwnika, potrafi również niszczyć i usuwać poza grę zasetowane karty. Jedyny Ritual Monster, który nie znalazł dla siebie miejsca w standardowych buildach talii to
Nekroz of Catastor.
Aby móc wezwać wszystkie wymienione powyżej potwory, potrzebujemy odpowiednich Ritual Spelli. Archetyp oferuje aż 3 takowe karty:
Nekroz Cycle,
Nekroz Kaleidoscope i
Nekroz Mirror. Cycle pozwala nam wzywać potwory z grobu. Kaleidoscope oferuje synergię z
Herald of the Arc Light, umożliwia również wezwanie kilku potworów na raz. Mirror pozwala poradzić sobie wobec braku kart, które chcielibyśmy 'złożyć w ofierze'. Każdy z wymienionych spelli posiada również dodatkowy efekt (a jakże!) możliwy do aktywowania w grave'ie: poprzez banish danego spella i potwora Nekroz z grobu możemy wyszukać kolejną magiczną kartę z talii.
Ostatnimi kartami z 'Nekroz' w nazwie, które spotyka się w taliach graczy, są
Shurit, Strategist of the Nekroz,
Dance Princess of the Nekroz,
Exa, Enforcer of the Nekroz oraz
Great Sorcerer of the Nekroz. Pierwszy to kolejny searcher, ułatwiający wzywanie niebieskich kolegów - doczekał się nawet miejsca na liście kart zlimitowanych, wymuszając bardziej oszczędną grę, reszta pozwala na odzyskiwanie zasobów, otwiera także gamę nowych zagrań z
Nekroz of Valkyrus.
Wspomniany na początku support pozaarchetypowy, to w większości kolejne searchery. Zwykle w spisach znajdziemy
Manju of the Ten Thousand Hands i
Senju of the Thousand Hands - oba pozwalają najlepiej wykorzystać normal summon, a z
Nekroz of Unicore otwierają możliwości Rank 4 playów.
Preparation of Rites nie tylko szuka, pozwala nam również odzyskiwać Ritual Spelle z grobu, co bardzo łatwo przygotowuje kolejne zagrania. Popularna
Denko Sekka znacznie ułatwia grę przeciwko heavy-backrow deckom. Najnowszym trendem jest wykorzystanie kart z archetypu Performage:
Performage Damage Juggler służy jako dodatkowy mini-valkyrus, a
Performage Hat Tricker i
Performage Trick Clown znacznie ułatwiają wzywanie XYZ Rank 4 takich jak
Evilswarm Exciton Knight i
Castel, the Skyblaster Musketeer (by radzić sobie z floodgateami) czy też - króla mirror matchu -
Number 104: Masquerade.
Extra deck to generyczne potwory XYZ Rank 4, 2 kopie
Herald of the Arc Light i garść wysokopoziomowych synchro (czasami fuzji) do combosów z
Nekroz Kaleidoscope, nic nad czym warto się dłużej rozwodzić.
Podsumowując, talia jest nader stabilna, sprawdza się zarówno w powolnej wymianie zasobów, jak i w agresywnych pushach. Oferuje bardzo wiele możliwości w turę, co jak zwykle oznacza, że deck jest raczej trudny w obyciu i wymaga sporo praktyki, by dostrzegać i realizować optymalne playe. Na jej korzyść przemawiają również proste match upy z dotychczasową metą pokroju Burning Abyssa, Shadolla, Satellara. Największym problemem są wszelakie floodgate.deki na czele z Qliphortem, warto jednak też wspomnieć o Yosenju czy Volcanicach, które całkiem nieźle spełniają się w roli antymety.
Przykładowa decklista:
Przykładowe wykorzystanie Sorcerera i Exy.
Zaczynamy z
Nekroz of Valkyrus, dowolnym Ritual Spellem i
Shurit, Strategist of the Nekroz lub
Reinforcement of the Army.
Wzywamy naszego Valkyrusa, poświęcając
Shurit, Strategist of the Nekroz. Efektem
Shurit, Strategist of the Nekroz wyszukujemy
Nekroz of Brionac, którego używamy by do ręki dodać
Great Sorcerer of the Nekroz. Gdy będziemy chcieli użyć efektu Valkyrusa czyszcząc sobie pole, aby dobrać karty, poświęcimy także naszego Sorcerera, co pozwoli nam wyszukać dowolnego Spellcastera Nekroz, np. kolejnego Valkyrusa. W turze przeciwnika negujemy atak, banishując Sorcerera z grobu. To aktywuje jego drugi efekt - z talii do grobu sendujemy
Exa, Enforcer of the Nekroz. W swojej turze banishujemy Exę efektem ritual spella w grobie (którego wcześniej użyliśmy, by wezwać
Nekroz of Valkyrus), co pozwala nam wezwać Sorcerera z banisha i daje dostęp do wielu ciekawych zagrań.
Kontry.
Talia, jak większość, podatna jest na różnorakie floodgate'y. Najpopularniejsze to
Vanity's Emptiness,
Mistake (ew.
Thunder King Rai-Oh) oraz
Imperial Iron Wall. Coraz częściej widuje się również
Anti-Spell Fragrance, która znacznie spowalnia deck. Innymi kontrami, wykorzystującymi zależność talii od spelli, są
Spell Canceller czy chociażby
Naturia Beast, ten drugi jednak dla wielu archetypów jest niedostępny. Interesujące opcje, to np.
Mind Crush (coraz częściej mainowany w konkurencyjnych dla Nekroza taliach), czy
Artifact Lancea, będąca odpowiedzią na Tishula playa, Nekroz Mirror i efekty Ritual Spelli w grobie. Zniszczenie potrafi też siać - nieco sytuacyjne -
Mirror of the Ice Barrier. W mirror matchu popularność zyskały
Shared Ride i
Kycoo the Ghost Destroyer, a także
Maxx "C", który zapewnia dodatkową obronę. Dobrą opcją jest także 'floodgate na nogach' tzn.
Vanity's Fiend.
To te wszystkie wymienione karty są powodem, dla którego nadal widujemy w buildach 3 kopie
Mystical Space Typhoon oraz
Raigeki czy nawet
Dark Hole. Popularną side deck opcją jest także
Denko Sekka.