CLOWN BLADE Yu-Gi-Oh! zna przypadki, w których to grane były decki nie kręcące się ściśle wokół pojedynczego archetypu. Jeden z najbliższych przypadków datuje się w roku 2014, kiedy to do mety przybył
Hand Artifact Traptrix (znany w skrócie jako HAT) łączący karty z różnych rodzin, tworzących mieszankę siejącą spustoszenie. Czas „Kapelusza” minął, a meta OCG stworzyła kolejny deck mający zarówno duże możliwości searchu jak i także wprowadzenia wielu potworów na raz potrzebnych do wpuszczenia znienawidzonych Rank 4. Tak oto narodził się Clown Blade nazywany niekiedy drugim HATem. Pomimo braku wielu kart (a mianowicie niesławnego
Cyber Dragon Infinity) talia znalazła swych odbiorców gotowych do operowania nią w TCG standardach, co zaowocowało obecnością tego tworu w topach YCS Dallas. Deck zaciekawia możliwościami budowy na wiele sposobów, a także prostotą zagrań, więc jest dobrą pozycją dla osób kochających poczciwe Rank 4.
Performage (Clown) Engine Uniwersalny engine wydany w Clash of Rebellions, którego możliwości zostały docenione w wielu taliach. Wyróżniamy w nim trzy potwory w mainie oraz jednego w extra pomagające nam w różnych sytuacjach. Searcherem tej części jest
Performage Damage Juggler – poprzez banish tej karty z grave możemy dodać jednego „klauna” do ręki poza nim samym. Posłanie go do grobu nie należy do problemów, gdyż jego dwa pozostałe efekty ułatwiają tą robotę : pierwszy jest nowoczesną wersją Kuriboh, zaś drugi chociaż mniej użyteczny niekiedy będzie naszą kontrą na rozmaite burny bądź samego Gagaga Cowboya. Żongler daje nam dostęp do dwóch kart spamogennych, czyli
Performage Hat Tricker oraz
Performage Trick Clown. Kapelusznik to łatwy Special Summon przy obecności dwóch potworów na polu, a Trick Clown jest na tyle upierdliwy, że za cenę 1000 punktów życia może wrócić któregokolwiek z Performage monsterów na pole z wyzerowanymi statami. Właśnie ten drugi jest elementem talii, budujących kombinację „Clown Blade”, o którym wspomnę niebawem. Ostatnim potworem i zarazem bossem archetypu jest
Performage Trapeze Magician, figlarz tworzący wiele okazji do OTK poprzez swój efekt, a także solidny beater 2500 ataku. Pozostałe umiejętności naszego magika chronią nas przed obrażeniami zadanymi poza walką, a także (na cześć Delterosa) pozwalają na przyzwanie archetypowego stwora z decku.
Heroic (Blade) Engine Drugi engine pomimo swojej małej liczebności nie ustępuje użytecznością, gdyż pomimo grania dwóch kart w proporcjach 3-1 jest on niezastąpiony w swej dziedzinie (searchowalny z
Reinforcement of the Army!). Pierwszym elementem, którym gramy w maksymalnej ilości jest
Heroic Challenger - Assault Halberd – Warrior-Type
Cyber Dragon o solidnych statach, poziomie oraz efekcie szukającym kart ze swego archetypu przy zadaniu obrażeń (co przy posiadaniu piercing damage’a jest jak najbardziej na plus). Innym nierozłącznym elementem silnika granym w tylko jednej sztuce (co nie przekłada się na jej użyteczność) jest
Heroic Challenger - Thousand Blades. Ten potwór jest największym miłośnikiem bójki, więc przy jakichkolwiek obrażeniach dla nas wraca z grave’a na pole, co czyni go najlepszym przyjacielem Trick Clowna i partnerem do Xyz Summonu.
Familiar Engine Engine supportujący Spellcastery (w tym przypadku nasze Performage monstery). Obecność klauna jest dla nich czymś, czego nie mogą sobie przepuścić – w momencie, gdy takowy jest na polu mogą być special summonowane z ręki. Wyróżniamy tutaj dwie karty :
Jigabyte oraz
Nefarious Archfiend Eater of Nefariousness. Pierwszy z nich prócz faktu bycia searchowalnym z
King of the Feral Imps ma dogodny atrybut (WATER) będący doskonałym materiałem do boostu
Abyss Dweller. Drugi potwór, mniej przydatny, jest targetem pod efekt jaszczura przy zniszczeniu. Dodatkowo ostatnia umiejętność może niekiedy być przydatna w wystawieniu kolejnego Rank 4 potwora pozbywając się mniej potrzebnego moba.
Traptrix and Hole Nightmares YCS Dallas pokazało, że usługi
Traptrix Myrmeleo i searchowalnych przez nią trapów są kuszącą propozycją. Tak więc niczym wcześniej z HATem, Ms.Trap (puns plz) postanowiła współpracować z klaunami. Sama w sobie Myrma jest solidnym targetem pod
Call of the Haunted, który w przypadku niektórych matchupów pozbywa się niepożądanych tisów. Searchowalne przez nią karty są zbiorem różnych kontr na daną sytuację. Od zwykłego destroyu po zatrzymywanie monsterów.
Elder Entity Norden Deck jako jeden z niewielu wykorzystuje w pełni potencjał
Elder Entity Norden. Każdy wcześniej wspomniany engine przy udziale fuzji pozwala na odblokowanie wielu opcji na summon wspomnianych potworów (mówiąc skrótowo – spaja to w dobrą całość). Dodatkowo jest to doskonały target pod
Call of the Haunted, co daje jeszcze większy spam Rank 4kami.
Extra
Z ważniejszych warto wymienić
King of the Feral Imps (search po
Jigabyte’a), 2 sztuki
Elder Entity Norden (Targety pod
Instant Fusion),
Performage Trapeze Magician (OTK Factor) oraz
Daigusto Emeral (recykling). Resztę stanowi zbiór grywalnych Rank 4 potworów.
Inne grywalne karty :
Kagetokage – dodatkowe targety pod efekt King of the Feral Imps. Mała popularność, jaszczurka grana w max 1 sztuce
Blackwing - Zephyros the Elite – Dodatkowa opcja na resolve Thousand Blades z połączonym recyklingiem Face-Up trapów. Wypierany przez małą użyteczność i bycie dedzącym normal summonem. Grany w 1 sztuce.
Goblindbergh – Grany w przypadku zwiększenia searchu po warriory z Reinforcement of the Army. Trigger aktywujący efekt Myrmeleo niszczący Spelle i Trapy. Grany w max 2 sztukach.
Soul Charge – Karta umożliwiająca masywny spam materiałami pod summon Rank 4. Wypierany ze względu na szybki spadek życia w decku.
Tellarknight Ptolemaeus,
Stellarknight Delteros i Rank 5ki – Dodatkowa opcja na wstawianie potężnych potworów będących skutecznymi na metę. Stosowane na wypadek dużej ilości miejsca w Extra ;D
Znane kontry :
Blokady Special summonu :
Fossil Dyna Pachycephalo,
Vanity's Emptiness,
Vanity's Fiend etc.
Blokady efektów :
Majesty's Fiend,
Skill Drain,
Lose 1 Turn etc.
Removal z grave :
Dimensional Fissure,
Macro Cosmos etc.
Blokada/likwidacja search :
Mind Crush,
Mistake,
Thunder King Rai-Oh,
Deck Lockdown,
Mistaken Arrest etc.
Mass Removal :
Dark Hole,
Needle Ceiling,
Raigeki etc.
Przykładowa decklista :
Zagrywki dla zainteresowanych :
Zagrywka #1. :
1.
Foolish Burial po
Heroic Challenger - Thousand Blades2. Normal Summon
Performage Trick Clown3. Special Summon
Jigabyte4. Xyz Summon (przy użyciu Clowna i Jigabyte'a)
King of the Feral Imps5. Detach Trick Clowna, search po
Jigabyte6. Efekt Trick Clowna, special na pole
7. Special Summon Thousand Bladesa z Grave’a na pole
8. Special Summon Jigabyte
9. Xyz Summon (przy użyciu Thousanda i Jigabyte’a) w
Abyss Dweller/dowolny xyz
Stan kart po zagrywce : 3 kart na ręku,
Abyss Dweller (bądź dowolny Xyz),
Performage Trick Clown i
King of the Feral ImpsZagrywka #2. OTK (W przypadku braku potworów na polu przeciwnika) :
1.
Foolish Burial po
Performage Damage Juggler2. Banish Jugglera po
Performage Hat Tricker3. Normal Summon
Performage Trick Clown4. Special Summon
Jigabyte5. Special Summon
Performage Hat Tricker6. Xyz Summon (przy użyciu Trick Clowna I Jigabyte’a) w
King of the Feral Imps7. Detach Trick Clowna, search po
Jigabyte8. Efekt Trick Clowna, special na pole
9. Special Summon
Jigabyte10. Xyz Summon (Przy użyciu Performage’ów) w
Performage Trapeze Magician11. Efekt Trapeze Magiciana na
King of the Feral ImpsStan kart po zagrywce : 2 kart na ręku,
King of the Feral Imps,
Jigabyte i
Performage Trapeze MagicianTotal Damage : 8600