Artifact
Artifact to archetyp o bardzo specyficznej mechanice. Wszystkie potwory to LV5 Light Fairy, które możemy setować do Spell/Trap card zone w naszej Main Phase. Każdy z nich może zostać przywołany z S/T zone w turze przeciwnika i aktywować swój efekt. Warunkiem jest zniszczenie ich przez niezbyt roztropnego oponenta, bądź też pozbycia się ich z pola za pomocą naszych własnych kart.
Budowa naszych potworów wiąże się z dość dużą wadą (osobiście zwę ją syndromem Dark Worlda). W naszym decku muszą znaleźć się Artefakty oraz karty, które niszcząc je, uaktywnią ich efekty. Problem polega na tym, że możemy dociągnąć jedną grupę kart, np. potwory, bez dobrania jednocześnie drugiej grupy, tj. kart niszczących i nasz deck wówczas nie działa. O ile karty niszczące są ok same z siebie, to Artefakty bez nich są trybutami, które tylko leżą na S/T zone i nic tam nie robią. Nie można też bagatelizować faktu, iż większość Artefaktów, a właściwie wszystkie poza jednym, nie powalają swoimi efektami oraz że playe "czystego" Artefakta można dość łatwo skontrować, np. przy pomocy
Breakthrough Skill, które dwukrotnie może zostawić nas z ręką w nocniku. "Czysty" Artefakt zatem nie do końca przyjął się w metagame. Decki które topują duże eventy mając w spisach Artefakty, to zwykle mieszanki różnorakich enginów, a Artefakt engine składający się z 5-6 lub 11 kart jest jednym z nich. Gdy słyszymy "Artefakt", to zwykle takie decki mamy na myśli.
Wszystko co używa Artefaktów, opiera się głównie na jednej broken karcie, prawdopodobnie najlepszej pułapce w grze, tj.
Artifact Sanctum w połączeniu z
Artifact Moralltach. Sanctum to +1 w card advantage, beater z 2100 ataku z przodu i rozbicie kluczowych zagrywek przeciwnika. Nie bez znaczenia jest również, że Artifact Moralltach z jakiegoś powodu nie targetuje ^^. Ponadto Sanctum niszczy kartę na polu gdy jest zniszczone przez przeciwnika (w odróżnieniu od naszych potworów odpali się także w naszej turze), stąd też strzelanie naszym S/T removalem na ślepo jest dosyć ryzykowne, a i używanie Solemn Warninga na Sanctum nie należy do najwspanialszych pomysłów. Nierzadko będą to jedyne dwie Artefakt karty, jakie znajdą się w spisie. Jako iż Moralltach pozostaje słabym drawem, czasami ogranicza się go do dwóch kopii przy 3 Sanctumach w decku. Ograniczamy tym samym szanse na dobieranie Moralltacha, jednocześnie godząc się na ryzyko, że w late game dobierzemy Artifact Sanctum bez żadnego targetu do przywołania.
Niektóre talie korzystające z Artefaktów poszerzają engine o 3
Artifact Ignition i 2
Artifact Beagalltach. Rola Beagalltacha jest prosta - przywołujemy go z Sanctum gdy na S/T zone leżą nasze martwe Moralltachy. Tym samym mamy dwa Light LV5 potwory w polu -> dostęp do Rank 5. Najczęściej wykorzystamy
Constellar Pleiadesa do umocnienia naszej pozycji na stole. Jest to bardzo, bardzo solidny play. Ponadto Beagalltach dobrze działa z Ignition: możemy zniszczyć własnego Beagalltacha i rozwiązać do końca efekt Ignition, tj. zasetować Moralltacha z decka na S/T zone, po czym wskrzesić Beagalltacha, by zniszczyć Moralltacha. Granie tych kart ma swoje wady i zalety. Grając Beagalltachy, zwiększamy szanse na dociąganie Artefaktów. W zamian za osłabienie konsystencji talii dostajemy bardzo solidny power play.
Opisany engine jest tak dobry i na tyle elastyczny, że można znaleźć na niego miejsce w wielu taliach jak np. Constellar czy Galaxy. Skupimy się jednak na ta takich dla których Artifact engine jest kluczem, a nie dodatkiem oraz na wariantach, które dzięki Artefaktom plasują się w czołówce grywalnych decków. Jak już wspomniałem wcześniej Artefakty łączy się z różnymi enginami. Używanym najczęściej jest:
Traptrix Myrmeleo to jeden z najlepszych standalone potworów w grze, przede wszystkim stanowi bardzo solidny opening. Wyszukuje
Bottomless Trap Hole,
Traptrix Trap Hole Nightmare, a po Side często
Deep Dark Trap Hole (świetna kontra na Sylvany, Dragon Rulery, Shadolle...). W połączeniu z Artefakt playami możemy wybić z głowy przeciwnikowi jakiekolwiek zagrania. Ponadto wskrzeszona przy pomocy
Soul Charge bądź
Call of the Haunted Myrmeleo niszczy backrow. Wskrzesi ją również i Dionaea - nasz podstawowy power play, free rank 4 + niszczenie backrow.
Bardzo upierdliwe karty, które zmuszają przeciwników do ciągłego grania dookoła nich. Rączki są prawdziwymi pogromcami mniej ogranych graczy, którzy nie zabezpieczają swojego pola przed sekwencją wielokrotnego obijania się rączek o silniejszego potwora przeciwnika czego konsekwencją jest rozbrojenie całego pola. W starciu z dobrymi graczami nie są już aż tak efektywne, ale nadal znacznie spowalniają przeciwnika, który nie może pozwolić sobie na nieprzygotowane ataki w nasze zasetowane potwory. Z drugiej strony przy naszych Artefakt playach i solidnej dawce różowych kart, nie jest dla niego łatwe zasetupowanie zagrania, które przebiłoby nasz board broniony przez rączkę.
Połączeniem trzech opisanych enginów jest tzw. HAT (Hand Artifact Traptrix), to najczęściej spotykany deck, który wykorzystuje Artefakty.
Przykładowa decklista, HAT:3 Artifact Moralltach
3 Fire Hand
3 Ice Hand
2 Maxx "C"
2 Traptrix Dionaea
3 Traptrix Myrmeleo
1 Dark Hole
3 Mystical Space Typhoon
1 Pot of Dichotomy
3 Pot of Duality
1 Soul Charge
3 Upstart Goblin
3 Artifact Sanctum
1 Black Horn of Heaven
1 Bottomless Trap Hole
1 Call of the Haunted
1 Compulsory Evacuation Device
1 Solemn Warning
1 Torrential Tribute
2 Traptrix Trap Hole Nightmare
1 Wiretap
Extra Deck:
1 Abyss Dweller
1 Artifact Durendal
1 Cairngorgon, Antiluminescent Knight
1 Constellar Pleiades
1 Evilswarm Exciton Knight
1 Gagaga Cowboy
1 Gaia Dragon, the Thunder Charger
1 Lavalval Chain
1 Number 101: Silent Honor ARK
1 Number 106: Giant Hand
1 Number 50: Blackship of Corn
1 Number 61: Volcasaurus
1 Number 80: Rhapsody in Berserk
1 Steelswarm Roach
1 Tiras, Keeper of Genesis
Alternatywą dla HATA jest FHAT, czyli okrojony HAT wspierający się Fire Fist enginem. Wolfbark pełni tu rolę Dionaei, a Bear działa na podobnej zasadzie co Fire Hand, ale nie wymaga interakcji z przeciwnikiem. Podstawową zaletą tego wariantu jest / był fakt, iż Bear stanowi odpowiedź na Geargiarmor z którym HAT ma spore problemy, bo rączki nic nie mogą poradzić na 1900 defa i coturowe flipowanie Armora. Wraz ze spadkiem popularności Geargi wariant ten zapewne straci na znaczeniu. Dużą jego wadą jest, iż Bear bez Tenki jest często tylko wanilią z 1600 ataku. Inny problem to istnienie
Number 103: Ragnazero w Extra Deckach.
Przykładowa decklista, FHAT:Hand engine ma swoje wady (po części już o nich wspomniałem). Wymaga interakcji z przeciwnikiem, tj. musi nam on pozwolić na obijanie się rączkami o potwory i rozbrajanie pola lub sam w nie zaatakować. Mądry przeciwnik może wstawiać potwory w defie i korzystać z tego, iż Handy mają mały atak i same z siebie nie wywierają żadnej presji. Po drugie, Handy cloggują. Po trzecie, niektóre talie, jak np. Geargie, Shadoll praktycznie nic sobie z nich nie robią, albo kręcą swoje szalone plusy podczas gdy my możemy tylko setować potwory lub setupują się gdy my bijemy po marne 1400 lub 1600. Stąd też są również warianty, które nie korzystają z Handów, a koncentrują się bardziej na Artefakt playach.
Takowe wykorzystują Bandytę lub Cardcar D. Pierwszy wyszukuje kluczowe karty jak Sanctum, Ignition oraz ustawia cmentarz pod Soul Charge, Call of the Haunted i Traptrix Dionaea. Samochód z kolei powiększa zasoby. Jako iż kluczowe Artefakt playe i tak wykonujemy w turze przeciwnika, a w naszej Artefakty na nic się nie przydają, możemy pozwolić sobie tutaj jak nigdzie indziej na wstawianie tych potworów w pole i pasowanie kolejek, by się ustawiać na następne tury.
Przykładowa decklista:Monsters - 14
3 Traptrix Myermeleo
3 Traptrix Dionaea
3 Kuribandit
3 Artifact Moralltach
2 Artifact Beagalltach
Spells - 10
3 Artifact Ignition
1 Soul Charge
3 Pot of Duality
1 Book of Moon
1 Dark Hole
1 Double Cyclone
Traps - 16
3 Artifact Sanctum
3 Fiendish Chain
3 Wiretap
1 Solemn Warning
1 Torrential Tribute
1 Bottomless Trap Hole
1 Traptrix Trap Hole Nightmare
1 Compulsory Evacuation Device
1 Call of the Haunted
1 Needle Ceiling
Extra Deck - 15
1 Gaia Dragon, the Thunder Charger
1 Number 61: Volcasaurus
1 Wind-Up Arsenal Zenmaioh
1 Tiras, Keeper of Genesis
2 Constellar Pleiades
1 Number 103: Ragnazero
1 Number 101: Silent Honor ARK
1 Diamond Dire Wolf
1 Evilswarm Exciton Knight
1 Daigusto Emeral
1 Abyss Dweller
1 Number 80: Rhapsody in Berserk
1 Castel
1 Gagaga Cowboy
Uf, powoli zbliżamy się do końca. Myślę, że to wszystkie najważniejsze warianty. Żeby już nie przedłużać, wypiszę tylko karty, które można spotkać w bardziej Pure wariantach, skupiających się jeszcze bardziej na Artefaktach:
Artifact CaduceusArtifact ScytheArtifact FailnaughtArtifact AchilleshieldStar DrawingDouble CycloneCards from the SkyMalevolent CatastropheKontry na HATaD.D. CrowDebunkWiretapMalevolent CatastropheGdy widzimy bardziej rozbudowany Artifact engine to bardzo dobrym wyborem będzie
Breakthrough Skill.