Wątek: TERMINY I POJĘCIA  (Przeczytany 31649 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Entelarmer

TERMINY I POJĘCIA
« 10 Sierpień, 2013, 13:35:45 »
+14
Poniżej macie terminy i pojęcia, jakie dość często pojawiają się podczas gry. Pominąłem większość rzeczy, które znajdziecie w rulebooku, zapewne też coś pominąłem lub pokręciłem w definicjach.

Nie znajdziecie też tu wszystkich zwrotów używanych chociażby za granicą - wychodzę z założenia, że skoro nie używacie, to nikomu to nie pomoże.

A
advanced - oficjalny format gry używany podczas większości oficjalnych rozgrywek, obowiązuje na nim banlista.
aggro - 1. styl gry lub zagranie polegające na jak najszybszym zredukowaniu punktów życia przeciwnika do 0 przy użyciu dużej liczby potworów. 2. deck opierający się na aggro w znaczeniu 1.
   
B
ban - przesunięcie karty na listę kart Zakazanych (Forbidden), a więc zakazanie grania nią w formacie Advanced.
banlista a. banka, bańka - inaczej lista kart zakazanych i limitowanych, zmieniana przeważnie 4 razy w roku i dostępna na oficjalnej stronie gry TUTAJ.
bazar - handel kartami w trakcie turnieju.
beatdown - 1. ciągłe atakowanie beaterem. 2. deck opierający się na beatdownie w znaczeniu 1.
beater a. beaststick - potwór z dużą ilością ataku.
bounce - wrócenie karty z pola do ręki lub talii.
broken - określenie kart powszechnie uważanych za przegięte, a więc o efekcie dającym znaczną przewagę nad przeciwnikiem za niewielką cenę.
build - budowa talii, określenie proporcji poszczególnych kart i ich rodzajów.
burn - deck opierający się na zadawaniu damage efektami kart.
bye - automatyczna wygrana rundy z powodu nieparzystej liczby graczy i tym samym niemożliwości przydzielenia przeciwnika.

C
card advantage - przewaga w ilości kart na ręce (hand advantage) lub na polu (field advantage).
chain - 1. element mechaniki gry, łańcuch, kolejność rozwiązywania się efektów kart aktywowanych w tym samym momencie; zobacz rulebook. 2. czynność aktywowania karty w odpowiedzi do efektu/aktywacji innej karty, a więc dodanie jej do chaina w znaczeniu 1.
control - 1. kontrolowanie przeciwnika przez usuwanie jego kart z pola lub z ręki i ogólne zatrzymywanie jego zagrań w celu powolnego uzyskania przewagi. 2. deck opierający się na kontroli w znaczeniu 1.
counter - od "count", "liczyć". Znacznik wymagany do niektórych efektów, np. Breaker the Magical Warrior. Czasem używany również w celu wyróżnienia karty będącej pod wpływem efektu innej karty, np. Number 66: Master Key Beetle. Nie mylić z Counter Trap, rodzaj karty, gdzie "counter" odnosi się do kontrowania.
crap - czyli "g***o", słaba karta/talia Yu-Gi-Oh!

D
deck - talia.
deck check - sprawdzanie talii gracza przez sędziego pod względem ilości kart oraz zgodności z deck listą, zwykle w przerwie między rundami. Odbywa się przeważnie tylko na turniejach najwyższej rangi.
deck engine - czyli silnik talii, karty stanowiące jej serce i wokół których obraca się cała taktyka decku.
decklista- spis kart w talii, wymagany na sankcjonowanych turniejach.
ded a. dead - karta martwa, czyli taka, której nie można w danej sytuacji użyć.
dedzić - czyli bycie dedem przez daną kartę.
direct - direct attack, czyli atak bezpośrednio w punkty życia gracza.
DMG - damage, czyli obrażenia. Także popularne określenie karty Dark Magician Girl. :P
draft - 1. sposób rozdawania nagród poprzez otworzenie przeznaczonego na nagrody dodatku i wybieraniu przez graczy pojedynczych kart (zaczynając od pierwszego miejsca). 2. metoda gry na turniejach Sneak Peek.
draw - 1. dobranie karty z talii. 2. remis.
drop - 1. rezygnacja gracza z udziału w turnieju. 2. karty, które gracz dostał z boostera.

E
early game - wczesna gra, czyli pierwsze tury w grze. Analogicznie - midgame to środkowe tury gry, a lategame to ostanie fazy rozgrywki.
event - "wydarzenie", inaczej turniej.

F
flip the table - znane w internecie określenie "przewrócenia stołu", skrajnego wkurzenia, szczególnie wymowne w grach karcianych ponieważ na stole gramy. Używane metaforycznie i żartobliwie, wywracanie stołów na turniejach jest raczej niewskazane.
floater - określenie kartym która zamienia się na inną gdy ją tracimy - daje nam draw lub search, dzięki czemu nie tracimy advantage.
floodgate - karta całkowicie albo prawie całkowicie blokująca deck przeciwnika, najczęściej continuous spell/trap, np. Soul Drain.
format - 1. sposoby gry. Oficjalne formaty to advanced, traditional, draft, oraz sealed. 2. aktualna banlista w formacie advanced i wynikająca z niej meta.
FTK - First Turn Kill, wygrana w swojej pierwszej turze.

G
game a. gra - 1. pojedyncza gra, inaczej duel. 2. zwrot oznaczający koniec gry.
game loss - wymuszona przegrana, przyznawana przez sędziego w przypadku znacznego naruszenia zasad przez gracza lub przez obu graczy (double game loss).
game state - stan gry, w Yu-Gi-Oh! wyróżniamy dwa: otwarty i zamknięty. Otwarty stan gry to taki, w którym żaden z graczy nie wykonuje żadnych czynności, zamknięty - gdy następuje jakaś akcja (summon, aktywacja karty, resolve chaina).
GY - inaczej Graveyard/Cmentarz.p

H
hand trap - popularne określenie potworów, które można aktywować z ręki w turze przeciwnika celem skontrowania jego zagrania. Do często granych hand trapów należą na przykład Effect Veiler, Honest oraz Maxx "C".
hełm a. helmet - talia opierająca się na jednym najlepszym zagraniu przy wykorzystaniu tych samych kart, generujących łatwe plusy] i wskutek tego zmniejszających możliwość zrobienia misplaya (przykład: Satellarknight DenebSatellarknight Altair w Sattlerknightach).
HotC - skrót od angielskiego Heart of the Cards, termin zaczerpnięty z anime oznaczający szczęśliwe dobranie karty. Używane żartobliwie. Zobacz topdeck, lucksack.

K
kartoniki - inaczej karty.
konsytencja - cecha talii, dzięki której gracz ma mniejsze szanse na dociągnięcie dedów, a zatem większe na wykonanie sensownego zagrania.
kontra - karta umożliwiająca zatrzymanie zagrania przeciwnika.

L
lock a. lockdown - sytuacja, w której gracz całkowicie blokuje lub niweluje zagrania przeciwnika.
LP - Life Points, punkty życia.
lucksack - łut szczęścia, dzięki któremu udaje się wygrać "chociaż ci się nie należało". Zobacz topdeck.

M
mass removal - karty pozbywające się dużej ilości kart naraz, np. Dark HoleHeavy Storm.
match loss - wymuszona przez sędziego przegrana meczu, przyznawana za poważne wykroczenia.
matchup - określenie pojedynku dwóch konkretnych talii, zwykle jako określenie szans na wygraną (trudny/łatwy matchup).
meagame a. meta - sytuacja w karciance, a więc lista talii, które najlepiej sobie radzą na na turniejach na świecie lub w konkretnym miejscu, najczęściej grane karty,etc.
mindless aggro - atakowanie przeciwnika na zasadzie "kokodżambo i do przodu", a więc bez przejmowania się kartami przeciwnika.
mill - zapożyczone z Magic: The Gathering określenie na wysłanie kart z góry talii na Graveyard.
mirror match - pojedynek dwóch talii należących do tego samego archetypu.
minus - określenie związane z card advantage, minus ma miejsce wtedy, gdy dane zagranie zmniejsza liczbę posiadanych przez nas kart. Przykładem karty robiącej -1 jest Book of Moon.
misplay a. miss - źle przemyślane i nieopłacalne lub niedozwolone zagranie.

N
nationalsy a. natsy - czyli mistrzostwa danego kraju.
netdecking - kopiowanie buildu z Internetu, np. decklist z dużych turniejów.
nuke - zniszczenie wszystkich kart na polu, np. efektem Black Rose Dragon.

O
OTK - One Turn Kill, czyli wygrana w jednej turze. Dawniej OTK było określeniem na konkretne talie całkowicie skupiające się na założeniu combo dającego OTK, teraz wiele agresywnych talii ma taki potencjał, więc aktualnie OTK najczęściej odnosi się do sytuacji w danej grze.
out - karta ratująca gracza przed przegraną w konkretnej sytuacji. Zobacz kontra.
overextending - przesadne zapełnianie pola kartami, co czyni je podatnym na mass removal.

P
playmat - mata do gry.
playset - 1. maksymalna liczba kopii pojedynczej karty, którą możemy włożyć do naszej talii (zwykle trzy). 2. Trzy egzemplarze tej samej karty.
plus - sytuacja, w której dane zagranie zwiększa liczbę posiadanych przez nas kart. Przykładem karty robiącej +1 jest Pot of Greed.
power card - karta z mocnym efektem.
protektory - koszulki na karty, wymagane na wszystkich oficjalnych turniejach.
proxy - podrobiona, np. wydrukowana domowymi sposobami karta, stosowana jako zamiennik oryginału w grach dla zabawy lub podczas testów.
public knowledge - "wiedza publiczna", czyli dane rozgrywki, które ma prawo znać każdy gracz. Do public knowledge zalicza się LP, liczbę kart w decku (także w side i extra), na graveyardzie oraz w banished zone, countery, informacje na kartach oraz wszelkie notatki związane z mandatory efektami (np. ilość Draw Phase do pominięcia po Reckless Greed).

R
random - 1. określenie talii nie należącej do składnego archetypu, a będącej połączeniem różnych kart. 2. raczej pejoratywne określenie gracza słabego, mało znanego w community. 3. losowe wybranie karty.
removal - karta lub karty usuwające inne karty, np. Mystical Space Typhoon.
resolve - rozwiązanie chaina, czyli zaaplikowanie wchodzących w jego skład efektów, co następuje w momencie, gdy obaj gracza decydują się nie aktywować kolejnych kart/efektów.
rouge - deck nie będący znanym archetypem turniejowym, mający jednak szanse na zwycięstwo.

S
scoop - poddanie gry.
scoop phase - żartobliwe określenie poddania gry.
searcher - karta szukająca innych kart z talii, np. Elemental HERO Stratos.
slowplay - celowe przeciąganie gry przez jednego gracza, traktowane jako oszustwo.
sneak peek - turnieje grane z okazji premiery danego dodatku, na których gra się taliami złożonymi wyłącznie z kart z danego dodatku wydraftowanych z boosterków za wpisowe przed turniejem.
serce kart - zobacz HotC.
splashable - określenie karty lub engine'u, które można umieścić w prawie każdej talii.
stack/stacking/stackować - rodzaj oszustwa, wpływającego na ułożenie kart w talii.
stall - 1. styl gry polegający na spowalnianiu przeciwnika, najczęściej w celu dobrania konkretnych kart lub uzyskania zwycięstwa bez atakowania (Burn). 2. patrz slowplay.
staple - karta uznawana za absolutnie konieczną w niemal wszystkich taliach lub w konkretnym rodzaju talii. Najbardziej uniwersalne staple to często brokeny.
staty - 1. ilość wygranych, przegranych i remisów podczas turnieju. 2. ATK/DEF potwora.   
swarm - przyzwanie dużej ilości potworów w jednej turze, patrz aggro.
synergia - współdziałanie ze sobą poszczególnych kart.


   
T
tag - rodzaj gry, w którym pojedynkują się dwie drużyny złożone z dwóch graczy. Oficjalne zasady tag duels można znaleźć tutaj.
tech - karta powszechnie nie grana, mająca zaskoczyć przeciwnika i pomóc w pojedynku z konkretnym deckiem lub kartą.
terminacja - wymuszony limit tur w grze turniejowej, która przekroczyła limit czasu. Po wykorzystaniu limitu tur wygrywa gracz z większą ilością LP.
thinning - deck thinning, zmniejszanie liczby kart w talii przez mill, search etc.
tier - określenie talii ze względu na częstość wygrywania - T1 to talie najlepsze, najczęściej pojawiające się w czołówce dużych turniejów, T2 to decki minimalnie słabsze, ale również mające szansę na wygraną. Czasem pojawia się określenie T0, gdy jedna talia absolutnie dominuje nie ma konkurentów w aktualnym formacie.
toolbox - zbiór kart dostępny konkretnym searcherem, pozwalający na poradzenie sobie z różnymi sytuacjami, zazwyczaj w znaczeniu bycia splashowanym w talii o innym głównym archetypie (np. Tomato toolbox pozwalający dzięki Mystic Tomato wyszukać takie karty jak Don Zaloog albo Snipe Hunter). W nowoczesnym YGO często odnosi się do zawartości Extra Decku (np. rank 4 xyz toolbox).
topdeck a. top - 1. karta na górze tali, także czynność jej dociągania. 2. sytuacja, w której gracz nie ma żadnych kart na polu i w ręce.

V
vanilla - inaczej Normal Monster.

W
warning a. warn - ostrzeżenie przyznawane przez sędziego podczas turnieju. Nie pomyl - często także określenie na popularną kartę Solemn Warning.
win condition - karta lub koncepcja, na której dana talia opiera swoje zwycięstwo.
win-moar a. win-more - określenie karty lub zagrania, które w większości przypadków nie jest potrzebne do zwycięstwa, tylko to zwycięstwo podkreśla.

Podziękowania dla j4 oraz Izorista za pomoc przy opracowaniu merytorycznym oraz wyłapanie błędów.
« Ostatnia zmiana: 13 Czerwiec, 2017, 10:39:08 Entelarmer »

Link sponsorowany
 

Podobne tematy Yu-Gi-Oh!

  Temat / Zaczęty przez Ostatnio
Ostatnio 03 Październik, 2015, 20:46:02
Miki
Ostatnio 20 Lipiec, 2018, 12:23:37
Izorist