CRS ARTICLES Deck Lab:
Gadget - deck, który szczególnie jest bliski memu sercu, gdyż to nim zaczynałem grę turniejową i odnosiłem pierwsze sukcesy. Od wydania samych Gadgetów ciągle jest grywalny i co jakiś czas dostaje nowy support. Począwszy od legendarnego kolorowego aggro, dostając kolejno support w postaci structura Machina Maychem, z którego potwory Machina idealnie wpasowywały się do Gadgetów i XYZ, które spowodowały, że małe stworki mogły rosnąć w duże. Na szczególną uwagę zasługują
Number 16: Shock Master, przez którego na limicie znalazł się ultrabroken naszego decku
Ultimate Offering oraz
Gear Gigant X, który zapewnia plusy oraz konsystencję decku. Ostatni support jednak spowodował, że ten deck wchodzi na wyższy poziom
Tin Goldfish i
Daigusto Emeral oraz ziemny władca smoków
Redox, Dragon Ruler of Boulders. Na zachodzie support spóźniony przez dominację smoków i Spellbooków. Na szczęście w kraju nad Wisłą, gdzie takie decki okazują się być rzadkością, Gadgety mogą świetnie się sprawdzić.
1. Ale od początku. W sumie każdy gracz powinien wiedzieć jak działają Gadgety, jednak celuje także w początkujących graczy dlatego śpieszę wyjaśnić.
Nasze małe trzy robociki to Machiny o poziomie czwartym i ataku wahającym się od 1200 do 1400, o efekcie pozwalającym dobrać innego określonego Gadgeta z decku, kiedy summonujemy je zarówno normalnie jak i specjalnie. Zielony wyciąga czerwonego, czerwony żółtego a żółty zielonego i tak w kółko. Generalnie przywołujemy potwory nie tracąc zasobów - super, jednak kolorowe robociki mają zbyt mało ataku, by przetrwać bez obrony w polu i często, mimo przewagi w kartach, nie mogły się po prostu przebić przez talie z silniejszymi potworami. Z pomocą do genialnego wykorzystania ich Efektów przychodzi nam
Tin Goldfish - złota rybka nie bez powodu zwana niebieskim gadgetem. Ma czwarty poziom, jest machiną i przyzwana pozwala nam special summonować nam jednego lv 4 monstera, czyli Gadgeta, którego efekt także nam się odpali i będziemy mogli wziąć kolejnego. Posiadając 5 kart w ręku i 2 monstery lv 4 na polu mamy możliwość zrobienia XYZ bez -1 w kosztach, a XYZ Rank 4 mamy naprawdę cały warsztat. Najlepszym Krzyżem na opening będzie
Gear Gigant X, który umożliwia nam raz na turę dobrać potwora machinę z lv 4 lub mniejszym, najczęściej rybkę by zrobić Combo w następnej turze, tworząc nam setup w postaci sześciu kart w ręce i 2300 potwora na polu. Broniąc GGX trapami mamy dostęp do kolejnego +1 w następnej turze.
Wracając jeszcze do naszej złotej rybki - nie bez znaczenia jest jej atrybut Water dzięki któremu możemy tworzyć
Abyss Dweller z 2200 ataku, co jest autowinem z Mermilem i Dark Worldami. Rybka wydana 3 miesiące wcześniej nie pozwoliłaby wygrać Mermailom wszystkich YCS tego sezonu przed Tachyonem.
Kolejną Świetnie współgrającą kartą z tym deckiem jest
Redox, Dragon Ruler of Boulders. Nasz Dragon Ruler ma świetny drugi efekt, który działa prawie jak Goldfish. Potrzebujesz Smoka i Eartha na ręce, które discardujesz i w zamian special summonujesz 1 potwora z cmentarza. Brzmi jak -1? Nic bardziej mylnego gdyż w 90% przypadków będziesz przyzywał Gadgeta, który da Ci kolejnego, którego przywołasz i zrobisz XYZ. Dodatkowo w następnych turach samego Redoxa możesz przyzywać z cmentarza banishując 2 earthy, dzięki czemu możesz wykorzystać go do dobicia przeciwnika mając +1600 ataku w stole, do bronienia się z pomocą jego 3000 defa, bądź też do robienia XYZ z Machinami, jeżeli je grasz.
Ostatnim pomocnikiem Gadgetów w krzyżowaniu jest czarny jaszczur
Kagetokage. Jaszczurka może być specjalnie summonowana, kiedy normalnie przyzywasz lv 4 monstera. Wielkim minusem Kagetokage jest typ, który nie pozwala robić Gear Gigant X, ale za to dzięki niemu jest serchowalny przez generycznego XYZ rank 4
King of the Feral Imps.
To właściwie tyle z ważniejszych Monsterów, można wrzucić silnik od Machin czy jakieś hand trapy typu
Effect Veiler /
Maxx "C". Szkielet monster line-upu powinien wyglądać następująco:
9xGadget
3xTin Goldfish
3-6xRedox/Kagetokage
3-5xWolny slot na hand trapy, techy lub Machiny
2.Spelle:
Tu w zasadzie jest prosto,wrzucamy staple, z innych specjalnych mamy 3 karty:
Pierwszym niezbędnym jest
Pot of Avarice - recykling potworów jest niezwykle ważny, dlatego oprócz PoA grywam 3
Daigusto Emeral. Gadzęty i XYZ strasznie szybko schodzą na cmentarz, co pozwoli tej karcie szybko być żywej, a dobranie 2 kart mmmm - kto by tam nie chciał +1 przy tylu korzyściach.
Kolejnym moim zdaniem całkiem niezłym Spellem przy Gadgetach jest
Limiter Removal - całkowicie randomowy finisher jest przyjemny, wystarczą 3 gadżety, czy też GGX z
Machina Geaframe, żeby zabić oponenta. Podwojenie Ataku daje kolosalne obrażenia przeciwnikowi, Limiter to przyjemna nieoczekiwana premia, grasz normalnie jak go nie ma, a jak dobierzesz to się cieszysz. Osobiście nie opieram na nim gry, traktuje jako tylko truskaweczkę na torcie maszynek.
I w sumie najważniejszy -
Double Summon. Nasz Tin Goldfish w postaci Spella, z nim potrzebujesz tylko Gadgeta i możesz się bawić. Do tego nie musisz mieć pota na cmentarzu, a także może tworzyć GGX, czyli jest bez minusów Redoxa i Kagetokage. Jest też świetną odpowiedzą, gdy ktoś rzuci Effect Veilera na naszą rybkę oraz narzędziem do stawiania pierwszoturowego Number 16: Shock Mastera.
Szkielet Spelli:
1x
Heavy Storm0-1x
Dark Hole1x
Monster Reborn0-2x
Mystical Space Typhoon1x
Pot of Avarice1x
Limiter Removal2-3x
Double Summon3.Trapy
Tu generalnie sprawa jest prosta. Dużo defa, ponieważ GGX jak i Daigusto Emeral nie są jakimś specjalnymi siłaczami: mają odpowiednio 2300 i 1800 ataku, ale ładują nam plusy w następnej turze, dlatego trzeba Megazorda bronić niczym ministra. Do wyboru do koloru, oczywisty duet Solemnów,
Bottomless Trap Hole,
Dimensional Prison,
Mirror Force,
Torrential Tribute. Popularnym trendem w tym sezonie są
Compulsory Evacuation Device, więc polecam grać w 3 sztukach. Jak ktoś się boi o swoje trapy to
Starlight Road jest opcją (jednak nie polecam). Oprócz tego jest jeszcze jeden ważny trap o którym wspominałem wcześniej:
Ultimate Offering:
Trap Finisher w Gadżecie - z jego pomocą Gadżet może praktycznie wszystko: pozbyć się dowolnej karty przeciwnika, sklecić OTK, a nawet wyłączyć wszystkie opcje na granie przeciwnikowi. Można się tylko domyślać jak mocny byłby teraz Gadget gdyby ta karta była dozwolona w 3 sztukach.
Trap Line def
1x
Ultimate Offering1-?xDef
4.Extra:
Do wykorzystania w Extra mamy całą paletę rank 4 XYZ.Staple XYZ 4 opisze w osobnym arcie,a tu skupię się na dwóch które najbardziej błyszczą w tym Decku:
Gear Gigant X-Pisałem już o nim wcześniej,jednak jest na tyle kluczowy że trzeba o nim pamiętać.Praktycznie w 95% przypadkach będzie to pierwszy XYZ którego wezwiecie, umiejętność Roty do machin za detach daje nam sporą konsystencję decku.Kluczem do wygrywania jest bronienie naszego Zorda. Grałbym jednak tylko maks 2 sztuki, z powodu tego pana niżej
Daigusto Emeral - małe POA na nogach,za detach wracamy 3 potwory z cmentarza do decku i dobieramy 1 kartę. Przede wszystkim gadgety się szybko kończą i trzeba je jakoś wracać, po drugie zawraca też inne XYZ w tym siebie samego, dając nam praktycznie niekończący się recykling. Zdecydowanie warty grania w 3 kopiach.
Warto również napomknąć o
Number 16: Shock Masterze który jest co prawda z 3 monsterów ale daje nam praktycznie autowina z 2 najbardziej topowymi deckami w mecie,
Chimeratech Fortress Dragon,który nie dość że pozwala nam kraść cudze Cyber Dragony to jeszcze daje nam opcję do side'owania
Cyber Dragonów.
5.Said:
Na side, jest tyle opcji ile graczy, ale opisze te karty które moim zdaniem się najbardziej przydają.
Mystical Space Typhoon - Karta, której nie trzeba przedstawiać, karta z zastosowaniami, o którym można by napisać książkę. W gadżecie jak i w każdym innym kontrolnym deck jest niezbędny. Przede wszystkim side'owanie na Decki z
Royal Decree w tym smoki ,dziabanie uciążliwych kart jak
Skill Drain czy
Deck Lockdown oraz ważna karta na strzelanie w zasetowanego
Spellbook of Fate. Moim zdaniem grać tyle w saidzie ile nie zmieściłeś w mainie.
Gozen Match/
Rivalary of warlords- Karty, które od paru formatów goszczą regularnie w saidach graczy, którzy grają archetypami, zazwyczaj taki archetyp łączy się właśnie atrybutem lub typem. Karty szczególnie utrudniające życie deckom które mają mieszane typu lub atrybuty. Szczególnie Gozen bardzo utrudnia życie smokom, więc jest dobry wyborem.
Macro Cosmos/
Dimenssional Fissure/Soul Drain[/ygo]- Kolejne karty kontrujące smoki, ale też inne decki związane z cmentarzem. Każdy ma swoje plusy i minusy. Trzeba pamiętać, że musimy recyklować gadgety także zalecam Soul Drainy.
Maxx "C"/
Effect Veiler- zależnie od liczby w mainie, generalnie w Polsce nie grałbym mainowo maksów za to side'ował 3. Veiler natomiast powstrzyma parę innych Decków między innymi powstrzyma Blue Boya. Jeżeli Macie naprawdę sporo Prohecy w okolicy to polecam droll'locki (ale i tak ich nie macie więc nie trzeba ;p)
Imperial Iron Wall - Kolejna bardzo popularna karta na zachodzie, u nas jest za mało prohecy/dragonów żeby nim grać.
Cyber Dragon- Machina mistrzowska karta do wyłapywania Bthów i zdobywania pola z kontrolkami, Do tego świetna na mirrora oraz zabójca Dragossacka, trzeba tylko pamiętać by nie zostawiać go w polu z machinami.
Eradicator Epidemic Virus- wraz z wyjściem Crazy Boxa mamy dostęp do jednej z lepszych kart w formacie. Praktycznie Auto-Win z spellbookami, pomaga z Evilswarmem i Fire Fistem.
DNA Surgery- Mój absolutny faworyt, troll karta. Wyłączająca połowę kart w Prophecy, oprócz tego utrudnia życiu paru innym deckom. Polecam wsadzić do extra Laggie i Dolke powiedzieć dinosaur i nimi spamować.
Said zawsze zależy od gracza i okolicy w jakiej gra, pamiętaj to tylko luźnie sugestie, staraj się testować różne rzeczy.
6.Match-upy
a)Dragon Ruler - 30:70. Naprawdę ciężko wyrobić przy smoku, nasza gra kontrolna nie daje się rady przebić przez ich plusy. Przy Reju na +4 jest praktycznie pozamiatane. Bez Reju możemy mieć nadzieje na Dwellera w mid/end game lub Shock Mastera jak nam się uda wyczyścić pole. Jak wiemy, że gramy z Smokami polecam jak najszybciej zrobić Shock Mastera tak jak z Prophecy.
B)Prohepcy - 25:75. Z deczka gorzej niż ze smokami. Pierwszo-turowy Shock Master potrafi wygrywać gry, w późniejszych turach albo dostanie z Fate'a albo będą mieli już za dużo counterków na Hallach i będą się przebijać
Spellbook Magician of Prophecy . Mocne side'owanie między innymi w EEV może nam lekko zwiększyć szanse.
C)Evilswatm - 45:55. W miarę wyrównany match-up ze względu jednak na Pandemicki oraz to że Ophiony mają 2550 ataku, posiadają lekką przewagę.
D)Mermail - 65:35. Pierwszy z dobrych decków z którym mamy przewagę, a to dlatego że mamy niezwykle wysokie prawdopodobieństwo na pierwszo-turowego Dwellera, nie dość może on mieć 2200 ataku.
E)Reszta. Z resztą kontrolnych decków raczej mamy przewagę przez mnóstwo plusów. Z Dragunity/Madolche niczego nie możemy być pewni bo to są combo decki i albo się posypią albo nie.
7.Kontry:
Thunder King Rai-Oh - odwieczny wróg Gadgetów, nie pozwala nam zwiększać swoich zasobów oraz nie mamy jak się przez niego przebić. Naszego XYZ też zneguje koszmar.
Cyber Dragon - broń obusieczna, używamy go ale też będzie równie często używany przeciw nam, wyczyści nam całe pole i jeszcze postawi silnego potwora przeciwnikowi.
System Down- ulepszony Raigeki przeciw machinom, nie dość że banishuje machiny tylko z pola przeciwnika, to jeszcze z jego cmentarza, praktycznie oprócz Solemna nie mamy jak się bronić przed Tym.
Deck Lockdown - Ostatnimi czasy bardzo popularna karta, jak rai-oh, tylko że na 2 tury oraz da się ściągnać MST'kiem.
Electric Virus- kolejna bardzo popularna karta, nie tak dewastująca jak poprzednie, ale także potrafi nam uprzykrzyć życie.
8.Kosztory
Main Deck jest śmiesznie tani. Bez stapli obstawiam do 60 złotych. Gorzej sytuacja z Extra Deckiem oprócz części stapli, które powineneś posiadać lub w nie zaiwestować ponieważ i tak będą się przydawać, potrzebujesz 2 sztuk GGX oraz 3 Daigusto Emeralów. Gear Gigant X kosztuje w okolicach 30 dolarów, czyli koło 100 złotych. Emeral koło 26 bucksów, czyli też koło 90 zł. Jeżeli posiadasz staple oraz popularne karty w Extra do 550 złotych złożysz ten deck, jeżeli budujesz deck od początku to do 1000. Polecam na następny sezon może to być dobra inwestycje, lista nas nie ruszy, a po osłabieniu Prophecy/Dragon Rulerów może być solidną kontrolką w mecie.
9.Przykładowe Deck Listy
Zwykły Kontrolny gadget
Shock Master Spam
B: edit. poprawiłem ortografię i interpunkcję.