Wątek: Monarch  (Przeczytany 2278 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Dunkoro

Monarch
« 27 Styczeń, 2016, 00:27:53 »
+24
MONARCH



Witaj przybyszu!

Czy lubisz wiedzieć więcej o tych, którzy sprawują władzę?
Czy fascynuje cię dominowanie nad twoimi przeciwnikami?
Czy szukasz tych, którym mógłbyś oddać swoją lojalność i wiernie im służyć po kres swoich dni?

Jeśli na którekolwiek z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, czytaj dalej, bo jesteś w dobrym miejscu!

CORE:
AtrybutMonarchMega MonarchVassalSpell/Trap
DarkCaius the Shadow MonarchCaius the Mega MonarchLucius the Shadow VassalTenacity of the Monarchs
EarthGranmarg the Rock MonarchGranmarg the Mega MonarchLandrobe the Rock VassalReturn of the Monarchs
WaterMobius the Frost MonarchMobius the Mega MonarchEscher the Frost VassalThe Monarchs Awaken
WindRaiza the Storm MonarchRaiza the Mega MonarchGarum the Storm VassalThe Monarchs Stormforth
FireThestalos the Firestorm MonarchThestalos the Mega MonarchBerlineth the Firestorm VassalThe Monarchs Erupt
LightZaborg the Thunder MonarchZaborg the Mega MonarchMithra the Thunder VassalStrike of the Monarchs
LightKuraz the Light MonarchEhther the Heavenly MonarchEdea the Heavenly SquireThe Prime Monarch
DarkDelg the Dark MonarchErebus the Underworld MonarchEidos the Underworld SquireThe First Monarch
DarkAngmarl the Fiendish Monarch

Władcy:
  • 2400 lub 2800 ataku i 1000 obrony.
  • Efekt, który triggeruje się przy Tribute Summonie (w przypadku Angmara i Kuraza przy dowolnym summonie), który prawie zawsze ma na celu zmniejszenie ilości dostępnych kart przeciwnikowi.
  • Poziom 6 (5 dla Zaborga) dla tych z 2400 ataku i 8 dla tych z 2800 ataku.

Mega Władcy:
  • 2800 ataku i 1000 obrony.
  • 8 poziom
  • Efekt pozwalający im być tribute summonowanymi używając jednego tribute summonowanego potwora.
  • Efekt podstawowy, kiedy jest tribute summonowany.
  • Efekt dodatkowy, zależący od tego, czy chociaż jeden z tributów pod tribute summon był tego samego atrybutu co monarch (nie dotyczy Ehther i Erebus).
  • Efekt dodatkowy, zależący od tego, co się stało z pierwszym efektem (tylko Caius, Thestalos, Zaborg).

Poddani:
  • 800 ataku i 1000 obrony.
  • Metoda Special Summonu z ręki (poza Edea i Eidos).
  • Efekt, kiedy jest trybutowany dla Tribute Summonu (poza Edea i Eidos).

ARCHETYPOWE KARTY:
MONARCHOWIE
  • Tradycyjni monarchowie; (Caius, Granmarg, Mobius, Raiza, Thestalos, Zaborg) - outclassowani swoimi Mega odpowiednikami, jeden trybut więcej w każdym z tych przypadków jest tego warty. Grać 0.
  • Ehther the Heavenly Monarch - najlepsza karta w tym archetypie; może być tribute summonowana w turze przeciwnika prawie bezkosztowo, posyła na grób użyteczne monarchowe S/T, szuka innego monarcha z decka (5600 ataku jeśli trzeba), what's not to love? Koniecznie 3.
  • Erebus the Underworld Monarch - również jeden z najlepszych monarchów; pozbywanie się karty z pola/ręki/grobu bez targetowania i wracanie jej do decka to prawie najlepszy istniejący sposób removalu, tak jak Ehther posyła 2 Monarch S/T na grób do późniejszego użycia, może wracać monarchów z grobu na rękę (w tym siebie) wymieniając się z monarch S/T w ręce. Zazwyczaj 3, czasami 2, ze względu na łatwość wyszukiwania.
  • Caius the Mega Monarch - świetna maszynka do removalu; banish dwóch kart z pola jest zazwyczaj świetnym sposobem pozbywania się kart. Są jednak dwa problemy z tym monarchą; nie można go przywoływać zaczynając, ponieważ jego efekt jest obowiązkowy, oraz targetuje, więc nie pozbędzie się niektórych problematycznych celów. Grać 0-1, ewentualnie w side.
  • Thestalos the Mega Monarch - jak wiemy od dawien dawna, zaglądanie do ręki przeciwnika i discardowanie wybranej karty jest niezwykle potężnym efektem; nie tylko usuwamy przeciwnikowi z ręki najlepszą w danym momencie kartę, ale na dodatek dowiadujemy się jakie ma potencjalne zagrania, co pozwala nam łatwiej je skontrować. Problemem jest to, że jego wartość bardzo szybko spada po pierwszej turze, ponieważ przeciwnik najprawdopodobniej już zrobił swoje najważniejsze zagrania. Grać 0-1, ewentualnie w side kiedy wiemy, że idziemy pierwszy w G2/G3.
  • Zaborg the Mega Monarch - najczęściej nie jest używany do zabijania kart przeciwnika na polu, w tym dużo lepiej się sprawuje Mega Caius. Najlepszym sposobem na jego użycie jest najczęściej targetowanie jego samego, żeby wybrać 8 kart z extra decky przeciwnika i wyeliminować je jako opcje. Przy ilości aktualnie używanych enabler kart w extra (Elder Entity Norden, Tellarknight Ptolemaeus), możemy zostawić przeciwnika z faktycznie trzema do pięcioma kartami w extra. Problemem jest fakt, że zostawiamy puste pole i otwieramy się na potencjalne OTK, oraz że nie rozwiązuje on problemów, które aktualnie są na polu. Przynajmniej na razie grać 0, w momencie w którym dostaniemy Elder Entity N'tss, możliwe będzie granie z extra deckiem, wtedy Zaborg będzie miał miejsce w 1 sztuce.
  • Pozostali Mega Monarchowie; niewarci uwagi; Mega Caius jest lepszym i bardziej uniwersalnym removalem niż Granmarg, Mobius czy Raiza.
  • Kuraz the Light Monarch - wydaje się kartą zupełnie niewartą uwagi, jednak jest kilka powodów, dzięki którym jest to jedna z najlepszych kart w tej talii; dostaje swój efekt, kiedy jest Special Summonowany, dzięki czemu działa przy byciu przywołanym za pomocą Ehther the Heavenly Monarch, co daje dodatkowe opcje disrupcyjne w turze przeciwnika, może niszczyć własne karty, generując w ten sposób plusy (niszcząc nadmiarowe Monarch S/T na przykład). Koniecznie 1 sztuka, może grać nawet w 3 kopiach (wymaga to trochę specyficznego buildu), polecam jednak 2 sztuki.
  • Delg the Dark Monarch - chciałby być tak dobry jak jego kumpel Kuraz, ale jest nieporównywalnie słabszy. Mooooże grać 1 sztukę w side, tak to 0 sztuk.
  • Angmarl the Fiendish Monarch - banishując spella z grobu szuka kolejnej kopii tego spella z decka. Bardzo sytuacyjny i wcale nie taki przydatny, ponieważ większość jego targetów i tak jesteśmy w stanie łatwo wyszukać. Grać 0.
  • Majesty's Fiend - nie pozwala używać efektów potworów. Niezwykle potężny efekt, który jest w stanie zablokować całe talie z gry. Problemem jednak jest utrzymanie go przy życiu, gdyż 2400 ataku nie jest już niczym nadzwyczajnym w dzisiejszych czasach. Grać 0-2 w mainie, pozostałe kopie (do dwóch) w side.
  • Vanity's Fiend - mimo, iż formalnie nie jest monarchem (ze względu na 1200 def), umieszczam go tutaj, bo pełni podobną rolę co Majesty's. Różnice są takie, że różne decki są przez każdego z nich blokowane, oraz, że Vanity's nie działa z prawie żadnym monarchowym supportem. Grać 0-2 sztuki w mainie, w side 0-2 sztuki.

VASSALE
  • Edea the Heavenly Squire - przy normal albo special summonie szuka innego vasala z decka na pole, najczęściej jest to Eidos (dla tego dodatkowego tribute summonu). Kiedy jest posłany na grób (jakkolwiek, Foolish Burial też zadziała), wraca nam zbaniszowanego monarch S/T na rękę (jest to sposób na szukanie Monarch S/T w połączeniu z Ehtherem i Prime Monarchem). Grać 3 bez pytania.
  • Eidos the Underworld Squire - przy normal albo special summonie dodaje dodatkowy tribute summon, z grobu może się zbaniszować, aby przywołać innego wasala z grobu. Świetny w tandemie z Edeą. Grać zazwyczaj 3, czasami 2.
  • Mithra the Thunder Vassal - special summon z ręki praktycznie za darmo i bez jakichś większych wymagań, kiedy jest trybutowany pozwala zrobić dodatkowy Tribute Summon w tej turze. Grać 0-1.
  • Landrobe the Rock Vassal - przywołuje się poprzez face-downowanie potwora przeciwnika, co może czasami być bardzo przydatną możliwością, kiedy jest trybutowany wraca innego vasala z grobu na rękę. Grać 0-1.
  • Pozostali vasale; nie grać, nie są wystarczająco dobrzy aby konkurować z duetem Edei i Eidosa.

MONARCH SPELE/TRAPY
  • Domain of the True Monarchs - karta, z powodu której monarch decki najczęściej grają bez extra decka, gdyż jej najlepszy efekt; blokowanie przywoływania z extra przez przeciwnika wymaga nie posiadania własnego. Dodatkowe efekty; zmniejszanie levelu Mega Monarcha o 2 (czyli potrzebnych trybutów o 1) raz na turę, oraz zwiększanie ataku tribute summonowanego potwora atakującego potwora przeciwnika o 800. Świetna karta, jeden z głównych powodów, z których ten deck jest dobry. Grać 3.
  • Escalation of the Monarchs - umożliwia nam robić tribute summon w turze przeciwnika (nadal należy poświęcić odpowiednie trybuty). Świetna karta, lecz sytuacyjna. Grać 0-1.
  • The First Monarch - Trap Monster, który może stać się dowolnym atrybutem; byłby przydatny, gdybyśmy grali bardziej skupieni na Mega Monarchach. Ponieważ tak nie jest, jest to słaba i powolna karta. Grać 0.
  • March of the Monarchs - sprawia, że nasze tribute summonowane potwory są nietargetowalne i niezniszczalne efektami kart, co jest bardzo dobrą ochroną. Problemy? Karta jest często win-more, oraz w żaden sposób nie chroni przed najbardziej popularnymi sposobami pozbywania się monarchów; w walce lub Ignister Prominence, the Blasting Dracoslayer. Grać 0-1.
  • The Monarchs Awaken - neguje efekt jednego tribute-summonowanego potwora, ale sprawia, że nie działają na niego efekty innych kart. Co ciekawe, efekt nie kończy się z końcem tury. Jest to słaba opcja mimo wszystko, pozbycie się takiego monarcha nadal nie jest aż takim dużym problemem. Grać 0.
  • The Monarchs Erupt - Skill Drain dla nie-tributowanych potworów. Brzmi świetnie, dopóki nie zdamy sobie sprawy, że neguje również efekty naszych wasali. Grać 0-1, raczej w side.
  • The Monarchs Stormforth - tribute summonowanie używając potwora przeciwnika; nie targetujący, nie niszczący removal i tribute dla summonu w jednym. Dodatkowo, jest to quick-play, co pozwala nam użyć tej karty w turze przeciwnika, żeby dokonać tribute summonu poświęcając ich potwora za pomocą Ehthera albo Escalation. Jedynym problemem jest to, że można aktywować tylko 1 na turę i że jest zazwyczaj martwą kartą zaczynając. Mimo wszystko, grać 3.
  • The Prime Monarch - continuous trap... kogo ja próbuję oszukać, efektu tej karty na polu nigdy się nie używa. Zamiast tego posyła się ją na grób (Ehther, Erebus, Pantheism), żeby przywoływać ją z grobu jako tribute fodder/blocker. Świetna karta, jednak czasami potrafi stworzyć dead drawy. Grać 2-3.
  • Pantheism of the Monarchs - discard Monarch S/T (Prime Monarch jest najlepszym celem), żeby dociągnąć dwie karty. Banish z grobu, żeby dostać jednego z trzech odsłoniętych Monarch S/T na rękę (można pokazać 3x tę samą kartę, albo kartę, którą chcemy + Tenacity, aby jej wyszukać tak czy siak). Generuje plusy, naprawia słabe ręki, świetna karta do posyłania na grób Ehtherem lub Erebusem lub do wracania z banisha Edeą. Koniecznie 3.
  • Return of the Monarchs - za każdym razem, kiedy dokonujemy tribute summonu możemy wyszukać monarcha (o innej nazwie) z decka na rękę, efektywnie gwarantując monarcha do przywoływania co turę. Problemem jest to, że nie generuje zagrań samo w sobie, często zwiększając szansę na dead draw. Grać 0-1.
  • Strike of the Monarchs - Poświęcając potwora o poziomie 5 lub wyższym który był normal summonowany możemy zanegować efekt jednej karty na polu i dociągnąć kartę. Warto zauważyć, że pozwala nam to negować efekty nie-continuous spelli/trapów (poza oczywiście counter-trapami). Tracimy jednak przez to board presence i otwieramy się na zostanie zabitym przez przeciwnika. Efekt modulacji atrybutami jest prawie że bezużyteczny, ze względu na to jak mało Mega Monarchów gramy. Grać 0, być może 1 w side.
  • Tenacity of the Monarchs - szuka dowolnego innego Monarch S/T z decka pokazując przeciwnikowi Monarcha na ręce. Świetna karta, zdecydowanie grać 3 sztuki.

POZA ARCHETYPOWY SUPPORT:
  • Effect Veiler - świetna karta do blokowania zagrań przeciwnikowi w czasie jego tury, jednocześnie nie będąca na polu i podatna na zniszczenie. Grać 0-2 w mainie, 0-2 w side.
  • Fog King - świetna karta do sideboarda na mirror, ponieważ bez tribute summonów jest ograniczona ilość kart, które są w stanie go ściągnąć. Grać 2-3 sztuki w side.
  • Ghost Ogre & Snow Rabbit - całkiem podobna karta do Veilera, jednak działająca na wiele innych kart, za to nieskuteczna na całkiem sporo Veilerowych celów. 0-2 w mainie, 0-2 w side.
  • Maxx "C" - potrafi dociągnąć kilka kart za prawie darmo lub zatrzymać zagrania przeciwnika. 0-2 w mainie, 0-3 w side.
  • Foolish Burial - szuka Erebusa z decka, może posłać Edeę albo target dla Erebusa na grób, solidna karta. Grać 0-1.
  • One for One - Przywołuje Edeę bez użycia normal summonu. Problemem jest fakt, że jest -1. Grać 0-1.
  • Pot of Duality - mogłoby się wydawać, że ta karta będzie bardzo dobra w tym decku, biorąc pod uwagę, że nasze najważniejsze summony to Tribute Summony. Problemem jest fakt, że prawie wszystkie sposoby zdobycia Tribute Fodderu wymagają Special Summonów. Być może ma sens w buildzie bardziej skupionym na przywoływaniu w turze przeciwnika. W przeciwnym przypadku grać 0.
  • Raigeki - no raigeki no. Grać 0-1.
  • Reinforcement of the Army - 4ta kopia Edei. To w sumie tyle. Grać raczej 1, może 0.
  • Twin Twisters - świetny removal na S/T, może discardować niepotrzebne karty (nadmiarowi Eidosi, Prime Monarch). 0-2 w main, najlepiej wszystkie 3 pomiędzy main i side.
  • Upstart Goblin - jeżeli nie masz pełnych 40 kart w decku, to do trzech slotów spokojnie może być zapełnionych tą kartą.
  • Reinforce Truth - kolejna karta, która przywołuje edeę bez używania normal summonu. Problemem jest fakt, że traci się battle phase i że jest to trap, przez co powolne. Grać 0-1.
  • Royal Decree - mimo, iż mogłoby się wydawać, że powinno się tę kartę grać, gdyż Monarchy grają niewiele trapów, z czego część w ogóle prawie nigdy nie jest trapem, to jednak aktualna meta posiada za mało trap-decków, aby tę kartę grać w mainie. Sideować 0-2 sztuki.
  • Solemn Warning/Solemn Strike /Solemn Scolding - jedne z najlepszych aktualnie dostępnych trapów. Grać 0-2.
  • Typhoon - trap, który pozwala niszczyć skale przeciwnika w zerowej turze. Grać 0-3 w side.

JAK GRAĆ:

Część I - Ustawianie
W tym decku najważniejsze zagrania to nasze Tribute Summony.
Jednak robienie tych Tribute Summonów to wcale nie takie małe piwo, i jest kilka rzeczy, które do nich prowadzą;

Jednym z najlepszych zagrań ustawiających jest Pantheism of the Monarchs, najlepiej discardujący The Prime Monarch, lub jakieś duplikaty. Dzięki temu dostajemy dwie świeże karty, które mogą w znaczny sposób zwiększyć szansę na dobre zagrania, a jednocześnie zyskujemy Pantheism na grobie, który możemy zbaniszować szukając jednej z brakujących nam Monarch kart (najczęściej Domain of the True Monarchs, Tenacity of the Monarchs > któryś z 1-ofów czy The Monarchs Stormforth). Należy pamiętać, że można pokazać kilka kopii tej samej karty, niwelując w ten sposób możliwości wyboru przeciwnika.

Zdobycie dwóch trybutów, mimo, iż teoretycznie proste, czasami wymaga co najmniej lekkiej gimnastyki:

Najprostszym sposobem jest oczywiście posiadanie na polu Tribute Summonowanego potwora, na czym jednak rzadko można i nie powinno się polegać.

Oczywiście najlepszym sposobem jest Edea the Heavenly Squire przywołująca z talii Eidos the Underworld Squire, co daje nam dwa trybuty i dodatkowy tribute summon, idealnie! Można to oczywiście osiągnąć używając One for One czy Reinforcement of the Army, które są w tej talii właśnie w tym celu.

Jeśli nie mamy dostępu do żadnego z wyżej wymienionych, najczęściej potrzebujemy dwóch różnych z poniższych:

Oczywiście, jeżeli potwór, którego chcemy przywołać potrzebuje tylko jednego trybutu, przywoływanie go staje się odpowiednio prostsze.


Drugą częścią obowiązkową do dokonania tribute summonu, jest oczywiście jeden z monarchów (lub pseudo-monarchów, jak Majesty's Fiend. Z tym niestety niewiele można zrobić; można albo mieć go już na ręce, albo dociągnąć Pantheism of the Monarchs albo posłać Erebus the Underworld Monarch na grób Foolish Burial, żeby go wrócić na rękę jego własnym efektem.


Część II - Tribute Summon
A więc doszliśmy do momentu, w którym mamy już potrzebne trybuty, mamy nadal pozostający nam tribute summon i mamy jakiegoś monarcha na ręce. Pozostaje tylko go przywołać.

Trzeba pamiętać, że jeżeli mamy na ręce Return of the Monarchs lub March of the Monarchs, to powinno się je aktywować przed Tribute Summonowaniem. Domain of the True Monarchs i tak najczęściej aktywujemy przed przywoływaniem w celu zmniejszenia poziomu.

Generalny opis użytku konkretnych Monarchów w różnych sytuacjach:
MonarchZaczynającPóźniejZawsze
Ehther the Heavenly MonarchPrzywołuje Kuraza, żeby wymienić nadmiarowe karty na dociąg lub kolejnego monarcha (najczęściej kolejną kopię Ehthera) żeby kontynuować zagrania.Jak w pierwszej turze, z tym, że najczęściej generuje w ten sposób 5600 powera na stole, co może być śmiertelne dla przeciwnikaPosyła na grób 2 Monarch S/T, które najczęściej są The Prime Monarch + Pantheism of the Monarchs, ze względu na ich efekty na grobie, jednak inne też są opcją, żeby je zbaniszować a potem wrócić na rękę Edea the Heavenly Squire
Erebus the Underworld MonarchZmniejsza przeciwnikowi ilość kart w ręce do 4 (5 po jego normalnym dociągu), co zazwyczaj znacznie ogranicza mu opcje.Najczęściej pozbywa się największego zagrożenia na polu, rzadko celując w karty w ręce lub na grobiePatrz Ehther the Heavenly Monarch
Caius the Mega MonarchJest co najwyżej średnią opcją, ponieważ jego efekt może nam tylko przeszkadzać; obowiązkowość efektu bardzo zniechęca do zagrywania go w pierwszej turze.W zdecydowanej ilości przypadków pozbywa się dwóch problematycznych kart ze stołu na dobre, czasami trafiając na jakiegoś dark potwora którego pozostałe sztuki też banishuje.Jest jakimkolwiek Tribute Summonem, więc może się opłacać banishować jakąś własną kartę, żeby go wstawić.
Thestalos the Mega MonarchŚwietna karta, nie tylko daje nam wgląd w rękę przeciwnika, ale pozwala zabrać z niej kluczową kartęIm dłużej trwa gra, tym jest słabszy, ponieważ tym mniej ważne jest co przeciwnik ma na ręceMa jakąś wartość, bo rzadko zdarza się, żeby przeciwnik nie miał żadnych kart w ręce.
Kuraz the Light MonarchNiszczy nadmiarowe karty; The Prime Monarch setnięty z ręki czy przywołany z grobu, dodatkowy Vasal, nadmiarowe kopie Domain of the True Monarchs czy Tenacity of the Monarchs, dając nam w zamian świeże karty.Pozbywa się zagrożeń lub nadal jest maszynką do zmieniania dead drawów w nowe karty.Jest średnim zagraniem z ręki, Ehther the Heavenly Monarch przywołujący Kuraza to prawie zawsze lepsza opcja, ale nie zawsze mamy do niej dostęp.
Majesty's Fiend/Vanity's FiendDodatkowo ogranicza przeciwnikowi opcje wraz z Domain of the True Monarchs/March of the Monarchs, najczęściej powodując totalną blokadę.Jest już słabszy, ale nadal ma szanse zdominować nawet już ustawione pole, zwłaszcza, że atakując jest w stanie mieć 3200 ataku z efektu pola.Jest kartą proaktywną, czyli najlepiej go zrobić w momencie, w którym jesteśmy u kontroli i chcemy się upewnić, że jej nie utracimy.


Część III - Zagrania inne
No więc udało się, zrobiliśmy nasze zagrania, uniemożliwiliśmy przeciwnikowi robić jego zagrań, co jeszcze?
Tutaj zbiór dodatkowy porad co do grania tą talią.

  • Effect Veiler najczęściej lepiej się sprawdza na kartach setupujących (Performapal Skullcrobat Joker czy Edea the Heavenly Squire) niż na samych kartach, które są zagrożeniem, ponieważ może w ten sposób nie dopuścić tych zagrań do skutku.
  • Trzeba pamiętać o drugorzędnych efektach Edea the Heavenly Squire czyEidos the Underworld Squire, bo to one często są tym, co generuje nam plusy. Eidos najlepiej działa przywołując Edeę z grobu, która znowuż przywołuje kolejnego Eidosa. Przed posyłaniem Edei na grób dobrze jest zdobyć jakiegoś Monarch S/T na banishu, żeby efekt się nie marnował.
  • Robienie tribute summonów w turze przeciwnika zazwyczaj jest lepsze niż robienie ich we własnej (jeżeli trzeba wybierać, najlepiej robić jedno i drugie!). Powodem jest chociażby to, że dajemy przeciwnikowi informacje na temat naszych zagrań później, co może spowodować lepszą sytuację dla nas. Dodatkowo, przywoływanie Kuraza, Caiusa czy Erebusa w turze przeciwnika daje nam gigantyczną moc przerywania jego zagrań.


Część IV - Cel
Czym w ogóle my się tutaj zajmujemy? Czym jest ogólny cel wszystkiego tego, co robiliśmy w poprzednich krokach.
Oczywiście, zdobywamy przewagę w kartach, ale przewaga w kartach sama w sobie nie wygrała jeszcze żadnej gry.

Prawdziwą siłą monarchów jest ograniczanie przeciwnikowi pola do manewru; w momencie, w którym nie może używać Extra Decku z powodu Domain of the True Monarchs wiele talii już ma spore problemy, kiedy dodamy do tego nasze przeszkadzanie i pozbywanie się jego kart, łatwo można zobaczyć jak łatwo jest sprawić, żeby zabicie go to była już tylko formalność, potwory mające 2800 ataku najczęściej nie potrzebują wielu tur, żeby zakończyć robotę.

I to jest prawdziwa siła i prawdziwy cel tej talii.


ALTERNATYWNE ENGINE'Y:
Vasale nie są jedynym sposobem przywoływania monarchów (jak pokazywał na przykład popularny kiedyś, lecz już zdeklasowany Frog Monarch). Oto niektóre z sensownych opcji:

Artifact Engine
Artifact Engine skupia się głównie na dysruptowaniu tury przeciwnika za pomocą artefaktów.

Buildy z tym enginem najczęściej mocniej się skupiają na przywoływaniu w turze przeciwnika (Escalation) i na Kurazie (który może niszczyć face-down artefakty, żeby je ztriggerować).

Najczęściej gra się 2 Artifact Scythe (który jest redundantny z naszym polem, które wtedy można spokojnie uciąć do 2 sztuk) i 1 Artifact Moralltach (który nie bez powodu jest na limicie).

Jako engine 2 Artifact Ignition (tutaj lepsze od sanctum, ponieważ Kuraz jest dobrą alternatywną droga do triggerowania artefaktów) i 1 Artifact Sanctum.

Super Quantum Engine
Dostępne dopiero od premiery dodatku Wing Riders (12 luty 2016) Super Quantumy zapewniają alternatywny sposób zdobywania tributów pod tribute summon.

Najczęściej używany zestaw to 1 Super Quantum Blue Layer (przywoływany Teleportem, sam się wtasowuje spowrotem po stributowaniu, szuka Red) i 2-3 Super Quantum Red Layer (Cyber Dragon-like efekt, 2 z nich mogą się cyclować) wraz z 3 Emergency Teleport.

Najczęściej ucina się wtedy vasali do 4, 3, nawet 2 sztuk łącznie.

Specyfika tego set-upu sprawia, że sens ma granie nawet 3x Return of the Monarchs, ponieważ Return + Teleport pozwalają nam wyjść z w przeciwnym przypadku martwych rąk (Emergency > Blue Layer > Szuka Red Layer. Aktywacja Return, Tribute Summon Red tributując Blue, szukamy Ehthera z decka to tribute summonowania w turze przeciwnika poświęcając Red Layer).

GOOD TO KNOW:
Ważną rzeczą, którą trzeba znać grając tym deckiem jest kolejność triggerów. W dowolnym momencie, w którym kilka triggerów miałoby się aktowywać w tym samym momencie, wchodzą na chain w następujący sposób:

Najpierw wchodzą na chain wszystkie obowiązkowe triggery aktywnego gracza (w wybranej przez niego kolejności), potem wszystkie obowiązkowe triggery nieaktywnego gracza, potem opcjonalne triggery aktywnego gracza i na końcu nieopcjonalne triggery nieaktywnego gracza. Jest to ważne, bo nie da się na przykład najpierw ustawić w chainie efektu Edei a wyżej Caiusa.

Możliwe jest 'chronienie' naszych monarchów przed efektami negującymi efekty potworów (nie działa przeciwko kartom jak Veiler czy Fiendish Chain); Kiedy monarcha jest Tribute Summonowany najpierw kładziemy na stack jego efekt, a nad nim efekt Efei czy Returna, co sprawia, że przeciwnik jest w stanie użyć efektu Cyber Dragon Infinity czy Solemn Strike tylko na to drugie, nie niszcząc ani nie negując naszego monarchy.

Należy zwracać uwagę, że każdy z efektów wasali może być używany tylko raz na turę, więc nie można na przykład używać wielu Eidosów czy Edei w ciągu jednej tury i dostać efekty kilka razy.

Można dostać co najwyżej jeden dodatkowy Tribute Summon w ciągu tury efektami Eidosa czy Mithry, nie dotyczy to jednak efektów Escalation czy Ehthera, ponieważ są to efekty, które dokonują Tribute Summonu zamiast dawać nam dodatkowy Tribute Summon.

Należy pamiętać, że kiedy poświęcamy potwora przeciwnika efektem The Monarchs Stormforth, jeżeli ten potwór był Tribute Summonowanym potworem (najczęściej się zdarza w mirror matchu), to może służyć jako cały trybut dla Mega Monarchów.

KONTRY:

Oczywistością jest, że dobrymi kontrami na monarchów są karty, które nie pozwalają na tribute summonowanie takie jak:
Fog King
Zombie World
Mask of Restrict
Należy jednak pamiętać, że Erebus jest Zombie, co pozwala mu być tribute summonowanym pomimo Zombie World.

Innymi dobrymi kontrami jest negowanie samego tribute summonu; Monarch który nie może doprowadzić swojego Tribute Summonu do skutku najczęściej nic więcej w ciągu tury nie zrobi, co daje duże możliwości kontrataku.
Solemn Warning

Jednocześnie trzeba pamiętać, że w momencie w których Edea lub Eidos są normal summonowani zanegowanie ich efektu powoduje, że monarch nie ma już w tej turze żadnego normal summonu więc ponownie musi oddać turę. Dodatkowo, jeżeli efekt Edei zostanie zanegowany, przeciwnik najprawdopodobniej nie będzie miał combo Edea + Eidos w następnej turze i ponownie będzie musiał kombinować zdobycie trybutów zamiast dostać je za darmo.
Effect Veiler
Breakthrough Skill
Ultimate Providence
Solemn Strike

Inny dobry rodzaj kontrowania monarchów jest deck grający dużą ilością dysrupcji, przez to nie pozwalający trybutom zostawać na polu. Monarch bez trybutów to monarch niefunkcjonujący. Dobre przykłady to;
Chain Disappearance
Fire Lake of the Burning Abyss
Torrential Tribute

Dodatkowo, bardzo bolesne są karty nie pozwalające Monarchowi przeszukiwać decka lub dociągać dodatkowych kart takie jak;
Droll & Lock Bird
Thunder King Rai-Oh
Mistake
Bez możliwości przewijania się przez talię Monarch często nie będzie w stanie złożyć zagrań i ponownie będzie zmuszony oddać turę.

Kolejnym dobrym sposobem blokowania monarchów jest uniemożliwianie im zdobycia wystarczającej ilości trybutów lub normal summonów; Mimo, że monarchowie są normal przywoływani, większość sposobów zdobycia dla nich trybutów wynika ze special summonów, więc zablokowanie tych blokuje przywoływanie.
Kaiser Colosseum na 1
Skill Drain
Vanity's Emptiness


PRZYKŁADOWE DECKLISTY:

« Ostatnia zmiana: 27 Grudzień, 2016, 22:56:45 Izorist »

jona

Odp: Monarch - Emperor of Darkness
« #1 27 Styczeń, 2016, 17:02:31 »
+4
Woah, w końcu wiem co robią te wszystkie karty! Kappa

Szkoda, że kolejny art z serii "przeczytam ci kartoniki", szkoda, że znowu temat, który mógłby okazać się niezwykle przydatny dla osób początkujących.

Dunkoro

Odp: Monarch - Emperor of Darkness
« #2 27 Styczeń, 2016, 17:28:30 »
0
Z tego co dostawałem najwięcej zapytań (tak, także od początkujących graczy) wynikało, że właśnie najbardziej im zależy na zrozumieniu tych kart i ich interakcji.

Sugerujesz przejście bardziej do podstaw (bo mówisz, że temat mógłby być przydatny dla osób początkujących), czy może właśnie pozbycie się tych podstaw (narzekasz na 'przeczytam ci kartoniki')?

jona

Odp: Monarch - Emperor of Darkness
« #3 27 Styczeń, 2016, 17:43:49 »
+3
Już wielokrotnie pisałem pod artykułami w tym dziale, ale mogę jeszcze raz ;)

Uważam, że ograniczanie się do wypisywania kart i ich efektów w tego typu tekstach mija się z celem.

Po pierwsze, to wszystko jest już na kartach - bez znajomości angielskiego w karciance ani rusz, więc jakieś argumenty, że w ojczystym języku nowemu graczowi będzie łatwiej zrozumieć ciężko traktować mi poważnie + im szybciej się taka osoba przyzwyczai do składni i kluczowych słów, tym lepiej.

Czytając o nowym decku chciałbym wiedzieć, jaką to ma strategię, jakie najważniejsze playe, co tu jest połamane, a co jest słabością. Wydaje mi się, że to właśnie takie informacje są dla osoby początkującej najistotniejsze - przynajmniej dla mnie były, kiedy zaczynałem. W tym wypadku dostaję ścianę tekstu i np. się dowiaduje, że Delg jest słaby, ale nie wiem czy talia gra bardziej kontrolnie, czy mam oczekiwać jakichś combosów, co może zrobić jak przegram z tym kostkę.

W żadnym wypadku nie chcę negować wkładu włożonej przez Ciebie w artykuł pracy, moim zdaniem po prostu forma nie jest do końca trafiona.

Belizariusz

Odp: Monarch - Emperor of Darkness
« #4 27 Styczeń, 2016, 18:31:52 »
+4
chwile człowieka nie ma i już artykuły w formie listy kart FailFish

Regis

Odp: Monarch - Emperor of Darkness
« #5 28 Styczeń, 2016, 11:02:11 »
0
Cytuj
Upstart Goblin - jeżeli nie masz pełnych 40 kart w decku, to do trzech slotów spokojnie może być zapełnionych tą kartą.


Panie to trzeba grać nawet jak masz już te 40 miejsc, wtedy wywalasz wszystko inne byleby 3 Upstarty wlazły :D Ten deck ma zbyt duże tendencje do beznadziejnych otwarć i musi być coś co to uszczupli, dlatego też niespecjalnie przekonuje mnie ta pierwsza decklista, która jest taka typowa z OCG, natomiast nie wiem czy miałaby racje bytu u nas.

Ogólnie też fajnie, że dodałeś "jak grać"- czytałem przed tym i po dodaniu i jest znacznie lepiej, bo wtedy porządne informacje mają jak na dłoni zarówno osoby początkujące, jak i starsi stażem gracze, którzy Monarcha kojarzą głównie z Frog Kontrolami etc, które kompletnie nijak się mają do tej, zdecydowanie bardziej agresywnej wersji. Ogólnie plus polecial, bo solidna robota ;)
« Ostatnia zmiana: 28 Styczeń, 2016, 11:17:42 Regis »

MateMatyk

Odp: Monarch - dobra talia dla początkujących
« #6 01 Październik, 2016, 23:17:58 »
0
Widzę, że ktoś się pośpieszył i przerzucił Monarcha do non-meta decks, a jak się okazuje ten przy solidnym buildzie i odpowiedniej ilości szczęścia wciąż może coś ugrać. Build Domain Monarcha, który osiągnął top 8 "CCG CHAMPIONSHIP SERIES HALLE"



Musem stało się mainowanie trzech Allure of DarknessVanity's Fiend jako cel pod banish z niej a także świetną blokadę wielu topujących talii.

Kanashimi Tomo

Odp: Monarch - dobra talia dla początkujących
« #7 02 Październik, 2016, 09:57:50 »
+1
przy solidnym buildzie i odpowiedniej ilości szczęścia

;DD

Jeden event wiosny nie czyni ;)

Dunkoro

Odp: Monarch - dobra talia dla początkujących
« #8 02 Październik, 2016, 10:35:11 »
0
Jak zobaczę jeszcze jakiś top to wrzucę do tier trzy, do tego czasu wciąż jestem nieprzekonany; Deskboty też kiedyś jakiś jeden turniej stopowały :)

Link sponsorowany
 

Podobne tematy Yu-Gi-Oh!

  Temat / Zaczęty przez Ostatnio
Ostatnio 16 Marzec, 2014, 22:59:13
Zadyma
Ostatnio 02 Listopad, 2015, 18:33:32
Venom master
Ostatnio 05 Luty, 2016, 19:18:23
brzezik