Trickstar przewijał się w mecie od samego wyjścia w Code of the Duelist, lecz jako faktyczne Tier 1 zaistniał po premierze Dark Saviors i wyjściu archetypu Sky Striker, który załatał wszystkie braki czystego Trickstara. Od końca maja 2018 roku zajął łącznie najwięcej miejsc w topach wielu Nationalsów oraz EU i NA WCQ. Tym artem postaram się wytłumaczyć jak działa ten deck i jak najlepiej go kontrować, zapraszam.
Trochę o decku i koncepcji grania:Trickstar Sky Striker to połączenie ze sobą dwóch bardzo stabilnych enginów, generujących masę plusów, doprowadzając zazwyczaj do zdominowania przeciwnika swoim card advantage. Oba enginy są rozkręcane przez dobranie 1 karty, bez większych combosów, a sam deck jest dosyć prosty, lecz bardzo skuteczny. Poza dostępem do tych dwóch enginów, deck ma też całkiem pokaźne zagrania z Linkami, które zazwyczaj zajmują cały Extra Deck.
Zacznijmy od serca, czyli od Trickstarów. Engine rozkręcany jest przez 1 kartę:
Trickstar Candina, która jest najważniejszym normal summonem decku. Do Candiny ułatwiają nam się dokopać 3 sztuki
Trickstar Light Stage, które jest szukalne z
Terraforming. Zakładając, że gramy standardowym 40 kartowym deckiem daje nam to 74,18% szans na zobaczenie
Trickstar Candina w ręce startowej. Po wykonaniu naszego normal summonu Candiny do wyboru mamy 4 targety do searchu:
Trickstar Light Stage,
Trickstar Lycoris,
Trickstar Lilybell lub
Trickstar Reincarnation w zależności od sytuacji. Lycoris jest główną kartą narzucającą presję na przeciwnika, przez palenie go za 200 (400 z field spellem) za każde dodanie karty do ręki w tym draw. Przy obecnych deckach, które searchują non stop posiadanie 2 Lycoris na polu daje dużą przewagę oraz powoduje suboptymalne zagrania przeciwnika. Lilybell daje opcje na duży damage w mid-late game oraz jest głównym komponentem loopa na
Firewall Dragon, ale o tym później. Reinkarnacja jest searchowalnym przerwaniem, które bije w hand resourcy przeciwnika. Na dodatek daje duży edge w grind game, przez swój efekt wzywający Trickstary z grave. Celem enginu jest regularne plusowanie co turę oraz zadawanie małych obrażeń efektami burnującymi w jego turze, a następnie szybkie zabicie przeciwnika w swojej.
Sky Striker engine natomiast służy do generowania Tokenów, dając dostęp do mocniejszych zagrań na Link monsterach. Przez dodaniem tego enginu Trickstar miał wielki problem z pokonywaniem monsterów z większym atakiem od
Trickstar Candina. Sky Striker engine składający się z 3
Sky Striker Mobilize - Engage!, 3
Sky Striker Mecha - Hornet Drones oraz 1
Sky Striker Mecha - Widow Anchor i zazwyczaj 1
Sky Striker Maneuver - Afterburners! /
Sky Striker Maneuver - Jamming Waves! pozwala na wchodzenie w Knightmare potwory pozbywające się kart przeciwnika. Na dodatek
Sky Striker Mobilize - Engage! przy dobrej ręce lub w mid/late game potrafi zrobić niesamowite plusy, gdy na grave są już te 3 spelle wymagane do dodatkowego efektu.
Sky Striker Mecha - Hornet Drones, dodaje opcje na extra link comba w decku, ale o tym później.
Resztą kart granych w wielu buildach są zazwyczaj różne hand trapy, w ilości od 6 do nawet 12. Podstawowe 6 to 3
Ash Blossom & Joyous Spring oraz 3
Droll & Lock Bird, reszta zależy od sytuacji w mecie. Do tego widzimy też w listach zawsze 3
Scapegoat, które samo w sobie potrafi dać comeback do gry lub wymusić scoop u przeciwnika. Na popularności zyskał ostatnio
Phantom Skyblaster, jako alternatywny normal summon oraz alternatywne win condition. W kombinacji z
Sky Striker Mecha - Hornet Drones i
Trickstar Light Stage potrafi umożliwić całkiem pokaźne comba. Do tego od czasu do czasu widzimy mainowane
Twin Twisters,
Solemn Strike,
Heavy Storm Duster,
Torrential Tribute w zależności od preferencji gracza.
Deck poza standardowymi polami idąc 1 w postaci
Sky Striker Ace - Shizuku i
Trickstar Candina potrafi robić wiele różnych combosów.
Comba: 1.
Trickstar Lilybell +
Firewall Dragon infinite loop:
2. 2 kartowa
Saryuja Skull Dread:
3. 2 kartowy Extra Link grający
Knightmare Corruptor Iblee w decku, wersja ze Skyblasterami:
4. 3 kartowy Extra Link bez Iblee (Skyblaster + 2x Hornet Drones lub Skyblaster + Hornet Drones + Light Stage):
5. 2x
Trickstar Reincarnation +
Droll & Lock Bird:
Chyba najbardziej sławne combo. Odpalasz 1 Reinarnację w standby phase przeciwnika, dając dobrać mu nową rękę, następnie po resolvie chainujesz drugą reinkarnację + Drolla z ręki, przez co Droll zabrania dobierać dalej kart, a Reinkarnacja tak czy owak się resolvuje, przez co przeciwnika traci całą rękę. Można też to zrobić z 1 Reinkarnacja i Drollem, ale trzeba poczekać, aż przeciwnik sam coś wyszuka, wcześniej może setować karty obawiając się tego comba.
Przykładowe decklisty:2nd Place EUWCQ, Francesco Simoncelli:
TOP32 EUWCQ, Collins Amiekhamhe:
TOP4 NAWCQ, Brian Rayos, wersja z Mekk-Knight enginem:
TOP64 NAWCQ Max Reynolds, Jeff Jones:
Kontry: Droll & Lock Bird,
Rivalry of Warlords,
Called by the Grave,
PSY-Framegear Gamma,
Imperial Order,
Gozen Match.
Warto wiedzieć:Deck sam w sobie ma problemy z rogue deckami, które grają floodgaty jak Altergeist, True Draco lub Paleozoic. Ma 45/55 matchup z Gouki, gdyż jeśli nie zobaczymy hand trapa, możemy raczej poddać grę, jednak gry mamy HT i przerwania comba, gra idzie mocno z górki. Deck góruje nad większością innych decków, poprzez konsystencję, generowanie plusów, miejscem na hand trapy oraz wywieraniem presji przez burny
Trickstar LycorisAby nie narażać całej ręki na
Droll & Lock Bird +
Trickstar Reincarnation combo, poprawnym jest setowanie kart, przed odpaleniem czegokolwiek, co w innych przypadkach jest słabym technical playem, jednak wymaganym w tym matchupie. Warto też wiedzieć, że Trickstar playerzy sidują
Heavy Storm Duster oraz
Twin Twisters, aby pozbywać się tych zasetowanych kart przed odpaleniem.
Przez
Trickstar Light Stage klasyczny backrow pokroju
Torrential Tribute czy
Solemn Strike jest uznawany jako słaby na Trickstara, gdyż zazwyczaj dostaje właśnie z field spella. W tym przypadku najlepsze są hand trapy oraz chainowalny backrow.